در حالی که بسیاری از کارمندان و مدیران امیدوارند که هرچه زودتر به دفترهای کارشان بازگردند، اما به نظر می رسد حتی پس از بازگشایی کامل دفترهای کار نیز فرآیند دورکاری همچنان ادامه داشته باشد. بسیاری از شرکت ها نظیر توییتر، آمازون و مایکروسافت اعلام کرده اند که برنامه جدی برای پیگیری روند دورکاری حتی در دوران پساکرونا دارند. با این حساب دورکاری بیش از آنچه فکرش را بکنید، در کنار شما خواهد بود.
هر کسی درباره فرآیند دورکاری نظر خاص خودش را دارد، اما نکته مهم ماندگاری این شیوه مدیریت کسب و کار حتی پس از پایان بحران کروناست. با این حساب کارآفرینان باید به خوبی برای آن خودشان را آماده کنند. براساس نظرسنجی موسسه فلکس جاب، 95 درصد از شرکت کنندگان از بهره وری و کارایی بیشتر در دوران دورکاری خبر داده اند. معنای این امر رضایت بالای افراد از دورکاری است. به همین خاطر مشاهده تمایل بالای افراد برای دورکاری امر چندان عجیبی نخواهد بود.
بدون تردید شرایط دورکاری برای تمام برندها به یک صورت پیش نمی رود. درست به همین خاطر شما باید به بهترین شکل ممکن خودتان را برای شرایط مورد نظر آماده کنید. هدف اصلی در این میان بررسی برخی از ویژگی ها و نکات مهم برای مدیریت کسب و کار در شرایط طولانی دورکاری است. با این حساب اگر شما همیشه دورکاری را یک شیوه کوتاه مدت تلقی کرده اید، اکنون زمان تجدیدنظر اساسی در وضعیت کاری تان فرا رسیده است.
مطلب مرتبط: چالش حمایت از کارمندان در فرآیند دورکاری
مربیگری براساس الگوی رهبری تجاری برای مدیران
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید سطح بسیار بالایی از تاثیرگذاری بر روی کارمندان و همکاران تان داشته باشید. امروزه رهبری تجاری یکی از بحث های اساسی و مورد علاقه بسیاری از افراد محسوب می شود. نکته مهم در این میان تفاوت بین رهبری تجاری با مدیریت کسب و کار است. شما به عنوان یک مدیر اغلب اوقات با اعمال فشار بالا بر روی کارمندان و ارائه برخی از توصیه های مناسب اقدام به اتمام پروژه ها در زمان مقرر و همچنین تاثیرگذاری بر روی آنها می کنید. تفاوت رهبری تجاری در این میان ضرورت نقشآفرینی تان در این میان بیشتر به عنوان یک مربی دلسوز است.
بی شک تبدیل شدن از مدیر به رهبر تجاری در کوتاه مدت روی نمی دهد. با این حال شما برای تاثیرگذاری بر روی همکاران و کارمندان تان در فرآیند دورکاری چاره ای به غیر از سرمایه گذاری در این حوزه دارید. بسیاری از کارآفرینان در این زمینه همیشه با مشکل رو به رو هستند. اگر شما به جای ارائه برخی از راهنمایی های خشک و خالی به دنبال همراهی با کارمندان تان در مسیر انجام کارهای شان باشید، در فرآیند دورکاری کمک بسیار بیشتری به آنها خواهید کرد، در غیر این صورت تاثیرگذاری تان بر روی آنها به تدریج بیش از حد کاهش پیدا خواهد کرد.
مدیریت شخصی کارها
دورکاری به معنای فعالیت از راه دور برای مدت زمانی طولانی است. در این شرایط شما همراهی مستقیم همکاران تان را ندارید. بنابراین خودتان باید به فکر بهبود وضعیت تان باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت برندتان و راهنمایی دقیق کارمندان تان نخواهید داشت.
رهبری تجاری در دوره کنونی پیوند نزدیکی با توانایی مدیریت شخصی کارها خورده است. البته در این میان تمرکز شما باید بیشتر بر روی وظایف تان باشد. در غیر این صورت همیشه در مدیریت تمام کارها شکست خواهید خورد. نکته مهم در این میان وظیفه شما به عنوان یک رهبر تجاری برای جلب نظر تمام کارمندان به منظور مسئولیت پذیری بیشتر است. این امر به نوعی ارتقای فرهنگ سازمانی کسب و کارتان محسوب می شود. شما به این ترتیب در دوران دورکاری خیال تان بابت فعالیت مناسب کارمندان و حتی همکاران تان راحت خواهد بود.
اعتماد به کارمندان
اعتماد به کارمندان یکی از نکات مهم برای موفقیت در فرآیند دورکاری محسوب می شود. شما بدون اعتماد به کارمندان نه فقط خودتان، بلکه کل تیم شرکت را به دردسر می اندازید. اگر شما فردی را برای استخدام در شرکت انتخاب کرده اید، معنای آن ضرورت اعتماد به وی برای پیگیری کارهای در حوزه مسئولیتش است، در غیر این صورت نه تنها مدیریت شما بلکه تمام اعتبار برندتان از بین خواهد رفت.
مطلب مرتبط: جدیدترین آمارها درباره دورکاری
بی شک اعتماد به کارمندان به ویژه در شرایط دورکاری برای هر کسی سخت خواهد بود. با این حال شما در صورت عدم اعتماد مداوم امکان پیشبرد کارهای شرکت در شرایط کرونایی را نخواهید داشت. پیشنهاد ما در این بخش شروع فرآیند اعتماد به کارمندان با اقدامات کوچک و همچنین گوش دادن به آنها به طور مداوم است. شما در فرآیند دورکاری دیگر کارمندان تان را همیشه کنار خود ندارید. بنابراین باید زمان مشخصی برای تعامل با آنها اختصاص دهید، در غیر این صورت نقش تان به عنوان مدیر تیم موردنظر به تدریج کمرنگ خواهد شد.
اگر شما برای اعتماد به کارمندان تان نیاز به برگزاری جلسات مختلف و هم اندیشی با آنها دارید، بهترین گزینه ابزار آنلاین زوم است. این ابزار به شما امکان ساماندهی جلسات کاری و گفت و گوهای طولانی را می دهد. این امر از نقطه نظر مدیریت کسب و کار شما را در موقعیت بسیار خوبی قرار می دهد. با این حساب هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان در این راستا نخواهید داشت. اغلب اوقات گفت و گو با کارمندان فرآیند اعتماد سازی را به شدت توسعه می دهد. شما دست کم با چنین کاری مطمئن می شوید که کارمندان تان توانایی و مهارت لازم برای پیگیری چنین مسئولیتی را دارند.
نادیده گرفتن گذشته تیم کاری و ارتباطات سابق
گذشته یک تیم کاری در دوران قبل از کرونا دیگر دارای اهمیت نیست. شما اکنون به عنوان مدیر یک کسب و کار باید در تلاش برای ارزیابی وضعیت شرکت و کارمندان تان براساس موقعیت تازه دورکاری باشید، در غیر این صورت همیشه وضعیت تان را براساس موقعیت پیش از کرونا مورد بررسی قرار خواهید داد. این امر شاید در نگاه نخست مشکل زیادی به همراه نداشته باشد، اما به سرعت فشار موجود بر روی کارمندان تان را افزایش خواهد داد.
شما باید همیشه یادتان باشد که شرایط دورکاری به طور کامل با وضعیت سابق برندتان متفاوت است. درست به همین خاطر نادیده گرفتن گذشته تیم کاری و ارتباطات سابق تان با آنها امری ضروری خواهد بود. در زمینه ایجاد ارتباطات مناسب شما باید فرض کنید برای اولین بار با کارمندان تان در آستانه تعامل هستید. این امر شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
وقتی شما بدون در نظر گرفتن گذشته تیم کاری تان به دنبال تاثیرگذاری بر روی آنها باشید، وضعیت بسیار بهتری در بازار خواهید داشت. این امر در فرآیند دورکاری برای کمک به تاثیرگذاری بهتر بر روی کارمندان ایده آل خواهد بود. همچنین به شما برای پیگیری تمام امور به دور از پیشفرض های مربوط به دوران قبل از کرونا کمک خواهد کرد. بنابراین همیشه چنین راهکاری را برای بهبود وضعیت برندتان مدنظر داشته باشید.
طراحی اهداف پیش رو
اهداف کسب و کار شما در فرآیند دورکاری باید به طور کامل از شرایط عادی متمایز باشد. این امر به شما امکان فعالیت مناسب را خواهد داد. وقتی از تفاوت میان وضعیت کار در شرایط دورکاری و وضعیت عادی صحبت می کنیم، همیشه منظورمان قبول بهره وری پایین تر کارمندان در این شرایط نیست. نکته مهم در این بخش عدم پیش داوری به منظور فراهم سازی شرایط به منظور کار بدون استرس کارمندان است. این امر در بسیاری از مواقع حتی بهره وری و کیفیت کاری بالاتری در مقایسه با کار حضوری را به همراه دارد. بنابراین بی جهت خودتان را با مقایسه های بی دلیل دچار مشکل نکنید.
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار برای شرایط دورکاری باید اهداف مشخصی نیز طراحی کنید. این امر شامل اهداف و برنامه های کلی برند می شود. بدون تردید کار بدون برنامه در عرصه کسب و کار شانس بسیار کمی برای موفقیت به شما می دهد. بنابراین باید چشمانداز پیش روی برندتان را مشخص کرده و با این کار به کارمندان برای فعالیت بهتر کمک کنید. شاید این امر در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما در مدت زمانی اندک امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مدیریت تیم های کاری در قالب دورکاری را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: برترین اینفلوئنسرهای دورکاری در سال 2021
بدون تردید فرآیند دورکاری در طول دو سال گذشته بسیاری از برندها را با الگویی نوین در مدیریت کسب و کار رو به رو کرده است. حالا که این شیوه قرار است برای مدت زمانی طولانی همراه شما باشد، بهترین ایده تلاش برای استفاده درست از آن است. توصیه های مورد بحث در این مقاله به شما برای تحقق هرچه بهتر این هدف کمک خواهد کرد.