جمعه, ۷ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Fri, 27 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
نکاتی که کارآفرینان باید همیشه یادشان باشد

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

2 سال پیش ( 1401/7/18 )

هر کسی تعریف خاص خودش از موفقیت را دارد. برای بعضی ها کسب مدال طلا در مسابقات المپیک نهایت شادکامی است؛ در حالی که بعضی دیگر درو کردن جوایز هنری یا حتی پیدا کردن یک شغل باثبات را نهایت موفقیت می دانند. ایده ذهنی شما درباره موفقیت هرچه باشد، دست آخر به کارآفرینی ختم می شود. شاید فکر کنید کارآفرینان فقط پشت میزهای لوکس نشسته و ایده های شان به لطف بودجه های چند میلیون دلاری تامین می شود. در این صورت باید بگویم کاملا دراشتباهید؛ چراکه هر اقدامی برای کسب موفقیت بیشتر در دنیای امروز نوعی کارآفرینی محسوب می شود. 

متاسفانه در دنیای امروز همه نمی توانند کارآفرینان موفقی باشند؛ چراکه نه بازار گنجایش این همه آدم موفق را دارد و نه رقابت نفسگیر میان آدم های گوناگون فضای مساعدی ایجاد کرده است. از این نظر عرصه کارآفرینی مثل لیگ بسکتبال NBA است که در نهایت فقط دو تا تیم به فینال می رسند و تازه از بین آنها هم یکی قهرمان نهایی لقب می گیرد. در این مسیر پرپیچ و خم خیلی از افراد و حتی تیم های کاری در یک چشم به هم زدن مسیر اصلی شان را گم می کنند. درست در چنین موقعیت هایی داشتن یک دستورالعمل حرفه‎ ای می تواند به داد آدم برسد. هرچه باشد از قدیم گفته اند «همه چیز را همگان دانند». پس اگر فکر کرده اید صفر تا صد مسیر کسب و کار آفرینی را فوت آب هستید، خطر ورشکستگی خیلی از شما دور نیست!

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده سراغ بعضی از نکات کلیدی برای کارآفرینان برویم. به عبارت بهتر قصد ما معرفی بعضی از نکات و فعالیت های جانبی است که در این مسیر پرپیچ و خم به کارتان خواهد آمد. اگر شما هم تا حالا در میانه راه کارآفرینی احساس گم شدن کرده اید، نکات مورد بحث در این مقاله کاملا مخصوص شما خواهد بود. این شما و این هم دستورالعملی برای مسیریابی در دنیای شلوغ کسب و کار.

مطلب مرتبط: پنج گام موفقیت در کارآفرینی

پذیرش اشتباهات: مهمترین راهنما برای موفقیت کاری

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

مربی های انگیزشی مثل آنتونی رابینز اصرار دارند آدم ها ترس از شکست و قضاوت شدن از طرف بقیه را کنار بگذارند. انگار که همه مشکلات ما به خاطر این دو تا ترس قدیمی است. راستش را بخواهید ترس بیش از اندازه طوری آدم را ضعیف می کند که نگو و نپرس، اما این اصلا به معنای بی گدار به آب زدن نیست. همانطور که یک خلبان حرفه‎ ای همیشه ترس از سقوط یا مشکل فنی دارد، کارآفرینان هم باید شکست را گوشه ذهن شان نگه دارند. در عین حال وقتی ترس مانع از فعالیت مناسب تان می شود، باید فکری به حال آن کرد؛ چراکه چنین ترسی عملا باعث فرار افراد از پذیرش اشتباهات شان می شود. 

باور کنید یا نه، آدم بدون اشتباه اصلا وجود خارجی ندارد. حتی ربات های فوق پیشرفته با هوش مصنوعی نیز گاهی اوقات هنگ می کنند و با باگ‏ های ریز و درشت رو به رو می شوند. ما در روزنامه فرصت امروز اصلا نمی دانیم ایده کارآفرینی بدون اشتباه از کجا سردرآورده، اما همیشه با آن مخالفت کرده ایم. شما قرار نیست بدون حتی یک شکست تبدیل به بزرگترین کارآفرین دنیا شوید. در عوض باید همیشه دنبال درس گرفتن از اشتباهات دیگران و حتی خودتان باشید. بنابراین اولین راهنمای اساسی برای موفقیت کاری پذیرش اشتباهات است. 

وقتی شما اشتباه تان را قبول می کنید، ناخودآگاه تاثیر مثبتی روی همکاران یا بقیه اعضای شرکت خواهید داشت. چنین عملکردی می تواند خیلی زود از شما مدیر یا حتی کارمندی نمونه بسازد. البته شما قرار نیست فقط به اشتباه تان اعتراف کنید؛ چراکه بدون درس گرفتن از گذشته اعترافات شما هیچ ارزشی ندارد. در عوض باید خیلی خوب کارتان را با اصلاح روندهای قبلی یا به زبان خودمانی به روز رسانی رفتارتان در محیط کار دنبال کنید. اینطوری خیلی رُک و پوست کنده پیشرفت تان به عنوان عضوی از شرکت را به رخ دیگران خواهید کشید. 

حفظ ریتم کاری مشخص: بی نظمی ممنوع!

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

آیا تا حالا مسابقات قایقرانی تیمی را تماشا کرده اید؟ در این مسابقات هر تیمی کلی ورزشکار دارد که با تمام انرژی پارو می زنند. در کنار آنها هم همیشه یک آدم طبل به دست هست که هر چند لحظه یک‎بار به آرامی طبل را به صدا درمی آورد. شاید فکر کنید نقش این عضو از تیم فقط روحیه دادن به اعضا باشد، اما ماجرا کمی پیچیده تر از این حرف هاست. صدای طبل در واقع ریتم مشخصی بین ورزشکاران برای پارو زدن ایجاد می کند. اینطوری سرعت قایق بیشتر شده و شانس تیم برای قهرمانی بیشتر از هر زمان دیگری بالا خواهد رفت. اشتباه نکنید؛ ما اینجا کلاس درس قایقرانی برگزار نکرده ایم. در عوض تمام نیت مان نشان دادن اهمیت ریتم کاری است. ماجرا جالب شد، نه؟

آدم ها وقتی برای مدت زمانی طولانی از یک راه و رسم مشخص برای فعالیت کاری استفاده می کنند، به مرور زمان دست شان آنقدر گرم می شود که حتی سخت ترین کارهای دنیا را هم سه سوت انجام خواهند داد. البته منظور ما پافشاری روی استراتژی های قدیمی یا از مد افتاده نیست. به هر حال در دنیای کسب و کار همه تغییر می کنند. با این حال شما می توانید بعضی از الگوهای کاری را در عین تغییر بقیه بخش ها حفظ کنید. مثلا اینکه شما سر صبح سرحال هستید یا کار شبانه با سیستم فکری تان بیشتر جور درمی آید، ربطی به استفاده از استراتژی های تازه ندارد. حتی امروزه هم بعضی از کارآفرینان به جای اینکه صبح ها سرکار حاضر شوند، تازه وقتی هوا تاریک می شوند سراغ فعالیت کاری می روند. شما برای اینکه در بازار کسب و کار همیشه بهترین فرم تان را نشان دهید، باید ریتم مشخصی برای خودتان پیدا کنید. یادتان باشد پیدا کردن ریتم یک امر کاملا شخصی است. پس انتظار نداشته باشید یک فرشته نجات از ناکجا‎آباد به سراغ تان آمده و کمک تان کند.

مطلب مرتبط: موفقیت کارآفرینی و سهیم شدن آن با کارمندان

تعیین اهداف درست: برنامه ریزی و دیگر هیچ

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

وقتی تیم ملی یک کشور در مسابقات جام جهانی قهرمان می شود، همه خاطرات آن دوره را با بازی های چشم نواز آن تیم به یاد خواهند آورد. در این بین کمتر کسی به سراغ پشت پرده قهرمانی یک تیم می رود. اشتباه نکنید، منظور ما دست های پشت پرده نیست، بلکه تمرین های سخت و فشرده تیم ها را مد نظر داریم. هرچه باشد تیم های بزرگ و قهرمانان جهان باید یک فرقی با تیم های عادی داشته باشند، مگر نه؟

همانطور که تیم های بزرگ فوتبال با تمرین و تعیین اهداف دقیق به جام های مختلف دست پیدا می کنند، کارآفرینان هم فقط با تعیین اهداف دقیق و صد البته درست شهرتی برای خودشان پیدا خواهند کرد. وگرنه کلاه شان پس معرکه بوده و حتی یک نفر هم اسم شان را به زبان نخواهد آورد. 

بی شک حرف های بسیار زیادی درباره شیوه تعیین اهداف در دنیای کسب و کار زده شده است. ما اینجا قصد نداریم دوباره از اول یکسری کلیشه های بی سر و ته را برای تان روی دایره بریزیم. در عوض یک فرمول جدید و بی نهایت راحت برای ارزیابی اهداف در چنته داریم. بعد از اینکه اهداف کاری تان را مشخص کردید، کافی است به این نکته فکر کنید که هر هدف به ترسیم تصویری بزرگ از آینده کاری تان کمک می کند؟ فرض کنید اهداف کاری تان هر کدام تکه از پازل هستند؛ وقتی این تکه ها کنار هم قرار می گیرند باید یک تصویر منسجم و زیبا را نشان دهند. حالا اگر اهداف شما آنقدر از هم دورند که هیچ تصویر مشترکی را شکل نمی دهند، احتمالا خیلی وقت است مسیرتان را اشتباه طی کرده اید. 

خیلی از کارآفرینان فکر می کنند بازنگری در اهداف یعنی اعتراف به شکست. راستش را بخواهید، اعتراف به شکستی که هنوز رخ نداده خیلی بهتر از تجربه تلخ آن است. پس قبل از اینکه اوضاع تان خیلی وخیم شود، اهداف اشتباه تان را جبران کنید. وگرنه شاید دیگر رنگ موفقیت در دنیای کارآفرینی را هم نبینید. 

مراقب سلامتی تان باشید: اولویت اول همه مردم دنیا!

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

پیرمرد و پیرزن هایی که حالا دیگر سنی از آنها گذشته معمولا چند تا نصیحت کاملا یکسان برای جوان ترها دارند. در این بین حفظ سلامتی یکی از نصیحت‎های تمام نشدنی برای جوان‎هاست. اینکه آدم مراقب سلامتی‎اش باشد به خودی خود اهمیت زیادی دارد، اما وقتی بقیه اینقدر روی آن اصرار می کنند باید کمی کنجکاور شویم. راستش را بخواهید خیلی از کارآفرینان برای کسب موفقیت عملا توجهی به سلامتی شان نمی کنند. بهانه شان هم این است که وقتی موفقیت بزرگی کسب کردند، کلی وقت برای استراحت خواهند داشت. صرف نظر از اینکه چنین موفقیت بزرگی هیچ وقت از راه نمی رسد، باید یادتان باشد بعضی از آسیب ها به سلامتی تان غیر قابل جبران خواهد بود. 

توصیه ما در این بخش کاملا روشن است؛ شما قرار نیست به خاطر موفقیت کاری فشار بیش از اندازه روی خودتان بیاورید. سلامتی اولین سرمایه شما برای سعی و تلاش در بازار است. پس باید از این سرمایه ارزشمند مراقبت کنید. استفاده از تعطیلات هفتگی یا حتی برنامه ریزی برای مسافرت های بین کاری ایده خوبی در این میان خواهد بود. اینطوری شما همیشه انگیزه لازم برای پیشرفت در بازار را حفظ خواهید کرد؛ به همین سادگی.

ایجاد روابط دوستی عمیق با دیگران: دوست خوب یعنی سرمایه

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

حاضر شدن سر کاری که هیچ دوستی آنجا ندارید، اگر یک عذاب بی پایان نباشد، دست کم خیلی هم راحت نخواهد بود. آدم همیشه دوست دارد کنار کسانی باشد که با آنها احساس راحتی می کند. این امر در دنیای کسب و کار هم مصداق دارد. اگر شما دور و برتان را پر از آدم های غریبه کنید، کم کم احساس تنهایی بزرگی خواهید داشت. اینطوری شاید چند سالی کارتان جلو برود، اما دست آخر طوری از حیطه کاری تان خسته می شوید که نگو و نپرس. بی شک صحبت از کارآفرینی به معنای دقیق کلمه در چنین شرایطی خیلی باورپذیر نخواهد بود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید خیلی زود در محل کار شروع به دوست یابی کنید. اینطوری هر روز با انگیزه فراوان در محل کار حاضر خواهید شد. 

مطلب مرتبطموفقیت در کارآفرینی با توصیه های کاربردی

یادتان باشد پیدا کردن دوست فقط محدود به درون شرکت نمی شود. مدیران بزرگ دنیا معمولا دوستانی در برندهای مختلف دارند. این کار شاید خیلی ابتدایی به نظر برسد، اما در موقعیت های اضطراری حسابی به درد آدم می خورد. بنابراین برای حفظ امنیت برندتان هم که شده در همایش های بزرگ کمی با مدیران دیگر گرم بگیرید. قول می دهم نتیجه کار اصلا نگران کننده نباشد!

روی خودتان سرمایه گذاری کنید: مهمترین نکته در یافتن موفقیت

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

این روزها خیلی از کارآفرینان به طور مستقل یا با یک تیم بی نهایت جمع و جور مشغول مدیریت کارها هستند. شاید این شرایط از نظر ارتباط با آدم های کمتر و دردسرهای اداری محدود حسابی جذاب باشد، اما همه چیز را به مهارت های شخص شما گره خواهد زد. به زبان خودمانی، اینجا دیگر خبری از کلاس های مهارت افزایی برندهای بزرگ نیست. در عوض خودتان باید آستین ها را بالا زده و برای بهبود مهارت های تان فکری بکنید. 

اشتباه خیلی از کارآفرینان مستقل یا مدیران کسب و کارهای کوچک بی توجهی محض به سرمایه گذاری بر روی خودشان یا حداقل نیروی انسانی است. نتیجه این کار از دست رفتن فرصت های طلایی برای بهبود کارایی کلی شرکت است. اگر شما دوست دارید همیشه یک برند موفق در بازار باشید، باید خیلی زود برنامه های تان را عوض کنید. شرکت در کلاس های مختلف یا حتی برگزاری دوره های آموزشی با حضور مربی های حرفه ای ایده خوبی برای شروع کار خواهد بود. همچنین در اوقات فراغت می توانید درباره الگوها و استراتژی های جدید دنیای کسب و کار مطالعه کنید. چنین فعالیت هایی دیر یا زود از شما مدیری همه فن حریف خواهد ساخت. آن وقت دیگر هیچ مشکلی جلودارتان نخواهد بود. 

از مسیر لذت ببرید: کارآفرینی آخر دنیا نیست!

دستورالعمل کارآفرینی برای برندها

کارآفرینی همه ‎اش دردسر یا مشکلات بی پایان نیست. گاهی اوقات شما باید از مسیری که تا اینجای کار طی کرده اید، لذت ببرید. هرچه باشد آدم برای ادامه یک مسیر سخت و طولانی به روحیه بالا نیاز دارد. احتمالا شما هم دور و برتان کلی کارآفرین ناامید دیده اید که حتی در قله های موفقیت هم امیدی به آینده ندارند. فرمول ما برای رفع چنین افسردگی هایی یک کلمه است؛ نگاه به گذشته.

شما به عنوان یک کارآفرین مسیر بی نهایت طولانی برای کسب جایگاه فعلی تان طی کرده اید. این مسیر با فراز و فرودهای بی پایان باید همیشه جلوی چشم تان باشد تا روحیه تان را نبازید. به علاوه، کمی تفریح هم هیچ وقت آدم را اذیت نمی کند. قبول دارم گاهی اوقات برنامه های کاری خیلی فشرده می شود، اما فرصت های خوش گذرانی هم کم نیست. مثلا می توانید با همکاران تان یک دورهمی خودمانی تشکیل دهید. مسافرت های دسته‎جمعی یا حتی ثبت نام در یک باشگاه ورزشی هم ایده های خوبی خواهد بود. اینطوری شما در کنار کار سخت و طاقت فرسا کمی هم از مسیر لذت می برید. آن وقت دیگر خبری از نگرانی یا ناامیدی های گاه و بی گاه نخواهد بود. یادتان باشد کارآفرینی هم مثل هر کار دیگری باید همراه با تفریح باشد. وگرنه خیلی زود حوصله تان از آن سر می رود. 

مطلب مرتبط: استفاده از توصیه کارآفرین ها راهکار طلایی موفقیت

منابع:

https://www.entrepreneur.com

https://www.business.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BHn0QnFD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه