داستان تصویر کاملی است از حقایق ، احساسات وتفاسیر ساخته شده ، به این معنی که قسمتی از داستان تان حتی توسط شما گفته نشده است . براى ساخت اين تصوير ما ملزم به رعايت عواملى هستيم كه داستان را قدرتمند و اثر گذار مي كند.
اين عوامل عبارتند از :
1. قابل درک و ساده باشد
هر آن چيزى كه قرار است براى دیگران تعریف و بيان كنيم باید برای بسیاری از آنها قابل درک باشد نه صرفا محدود به گروهى خاص و اندك . چيزى را براى گروه مشتريان و مخاطبان مان تعریف کنیم که قابل لمس بوده و قابليت درك و باور پذيری داشته باشد .
2. داستان را احساسی کنید
این شامل شخصیت ها ، ویژگی های فردی ، طنز، درد و شادی است . بعضی از راه هایی که این مساله را تحقق می بخشد از طریق وبلاگ نویسی ، نوشتن مقاله ، ویدئو ، پادکست ، ویبنار و کارگاه های آموزشی است. مخاطب ما بايد به لحاظ عاطفى درگير شود . یکپارچگی دركليه بخش هاى داستان کمک می کند تا موضوعى متناسب با دغدغه هاى او و سازمان داشته باشیم .
3. حقیقت را بگویید
داستان باید یک باور باشد . اگر داستان مان را باور داشته باشیم به درک دیگران از آن کمک می کنیم . با ارائه مثال های خاصی از برند در عمل ، که در برگیرنده محصول ، فرایند ها و افراد است اتفاقات و رویداد ها را ساخته و به اشتراک بگذارید .
داستانی كه مي سازيد و قرار است ارائه كنيد محدود به زمان خاصي نيست. آن بايد در ذات رفتار ، ساختار ، مناسبات و فعاليت هاى سازمان باشد. داستانى كه مبتنى بر حقيقت است ، كمك مي كند احساسات و عواطف درگير شوند ، حتا اگر مخاطبان شما آن را انجام ندهند . داستان شما قسمتى از پازل گم شده ديگران شده و با تقدير و غرور آن را تعريف مي كنند.
4. استفاده دست اول و به موقع از مثا ل ها و تجربیات
نشان دادن و بیان اتفاقات و رویدادهایی که به صورت روزانه انجام می شود ، همچنین بيان داستان هایی از دیگران که از طريق رويارويى ، مواجهه و تجربيات شان با محصول و سازمان قابل انتقال است زمینه دسترسی به مواد اولیه و بیان موضوعات دست اول را فراهم می کند .بسيارى اوقات در داخل سازمان اتفاقات و تجربياتى شكل مي گيرند كه مبين ارزش هاى سازمان است. تجربياتى از نحوه حل مشكلات و مسئوليت پذيرى، تلاش براى كار گروهى، خلاقيت ، نوآورى ، پايبندى و انعطاف پذيرى و بسيارى موارد ديگر قابل اشاعه و برملا شدن مي باشند. مخاطبان به طور مستقيم و غير مستقيم سيگنال ها ، تجربيات و مواردى را از سازمان شما دريافت مي كنند كه بازگو كننده حقايقى ارزشمند و قابل اعتناست. دستیابی و گردآوری خاطرات و تجربیات یکی از نقاط قوت سازمان در چرخه داستانگویی است.
5. آن را بازگو کنید
بنابراین یک داستان می بایست قابل لمس ، معتبر ، سرگرم کننده ، ادامه دار و الهام بخش برای افرادی که می خواهند آن را با دیگران به اشتراگ گذاشته و انتقال دهند ، باشد .
داستان ها بايد از طريق نقاط تماس كليدى به مخاطبان مخابره شوند. عدم درك كانال هاى ارتباطى با دينفعان ، انتقال مطلوب پيام را خدشه دار كرده و جريان و فرآيند استراتژى هاى برندسازى را پر هزينه مي كند.
داستان سازى مي تواند از طريق بهره گيرى از ابزار و امكانات كم هزينه ، اثر بخشي شگفت انگيزى را براى سازمان فراهم كرده و ما را در اجراى برنامه هاى استراتژيك ارتباطات برند همراهى نمايد. برند شما ، مثل خود شماست . برندسازی ، هر آن چیزی است که شما برای بازار و ارائه انجام می دهید . استفاده به خصوص و ایده های معنی دار ، از موضوعات مهم و كليدى در خلق داستان ها هستند.
به عنوان مثال ، هر روزه در حوزه سلامتى و تغذيه مطالب متعددى در مورد عدم استفاده و زيان بار بودن نوشيدنى هاى گاز دار مثل كوكاكولا و ... مطرح مي شود. متخصصان تغذيه در اولين گام براى حركت به سوى سلامت ، به آنها توصيه مي كنند كه از مصرف نوشيدنى هاى گاز دار پرهيز كنند. ولى چگونه مي شود كه با اين هجمه عظيم ، تسلط برندهاى بزرگ مثل كوكا، پپسي و ... كاهش پيدا نكرده و مصرف كنندگان پاى آنها مى ايستند.
برندهاى بزرگ ، خالق داستان هاى بزرگ هستند. شركت كوكاكولا در صفحه اول وب سايت خود بر سلامتى تاكيد مي كند. در واقع او خود را مدافع سلامتى معرفى مي كند ولى در ادامه با طراحى و خلق داستان هایی از سازمان و تجربيات مشترى، احساس سرگرمى ، شادى ، انگيزه و تلاش را براى مخاطبانش تدارك مي بيند.
مثال ديگر دوربین هاي Go Pro نمونه ای شگفت انگیز از محصولات و شرکت هایی است که بخشی جدایی ناپذیر و مهم در زندگی امروز و کسب و کار ماست. آنها دوربین و لوازم جانبی و متعلقاتی را که مناسب و منطبق با چيزهايى است که ما در زندگی مان هر روزه ضبط کرده و به اشتراک می گذاریم را عرضه مي كنند و شعارش شان هم « این زندگی شماست، قهرمانش باشید. » است. داستانى بر اساس لذت و توجه به خود و فرديت.
داستانى كه Go Pro براى مشتريانش خلق مي كند كليه آنها را تبديل به قهرمان هايى در زندگى شان مي كند و اين در تمام سازمان ، محصول ، فرايندها و مشتريان قابل رديابى است.
کارشناس ارشد بازاریابی*