این روزها به خصوص در دنیای کسب و کار، فناوری جلوه ای ناخوشایند به خود گرفته است. اگر کنار آب سردکن شرکت تان بایستید، احتمالا گفت وگوی کارکنان را راجع به این موضوع خواهید شنید که برنامه های رایانه ای، چه تاثیری بر آینده شغل ها خواهند گذاشت.
با نزدیک تر شدن به دستیابی کامل به چنین فناوری هایی، بسیاری افراد نگران آینده حرفه ای خود هستند. آنها نگرانند که شاید به زودی روبات ها پشت میزهای آنها خواهند نشست و خودشان باید در خیابان ها به دنبال کار بگردند. با این حال، کارکنان نباید نگران تاثیر روبات ها بر شغل شان باشند.
طبق گفته های راب نورمن (Rob Norman) از گروه تبلیغاتی گروپ اِم (GroupM)، فعالیت بازاریاب ها نسبت به قبل، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. دلیل این واقعیت آن است که هرچند امروزه جهان در عرصه فناوری پیشرفت های چشمگیری داشته است، اما ما هنوز به توانایی بازتولید خلاقیت دست نیافته ایم. حتی می توان گفت که حال به خلاقیت بیش از هرزمان دیگری نیاز داریم.
هرچند ممکن است باورش سخت باشد، اما حقیقت این است که روبات ها واقعی هستند. در دنیای امروز فناوری درحال تغییر رویه فعالیت های ما است. به عنوان رهبر یک کسب وکار کوچک، شما نیز می توانید از این تغییرات استقبال کنید، آنها را تحت سلطه خود در آورید و از آنها درجهت افزایش کارکرد افراد استفاده کنید؛ راه دیگر آن ا ست که به دلیل ترس، از فناوری دوری بجویید.
مطلب مرتبط:7 اقدام ضروری برای کسب و کارهای کوچک
آیا تیم شما واقعا خواهان فناوری های جدید است؟
در دنیای فناوری مدار امروز، نوآوری به سرعت در حال رشد است. این موضوع ممکن است کار را برای افرادی که مهارت زیادی در استفاده از فناوری های مدرن ندارند و می خواهند خود را با ابزارهای جدید و پلتفرم های تازه تطبیق دهند، کمی دشوار کند. با همه اینها، استفاده از فناوری های نو برای کسب و کار شما امری حیاتی ا ست.
تیم شما تنها به دنبال فناوری نیست، بلکه به دنبال ابزارهایی است که کار را آسان تر و روان تر کنند. اینکه فقط راجع به اهمیت به کارگیری فناوری های نو صحبت کنید، کافی نیست. مسئله مهم این است که فناوری هایی را پیدا کنید که زندگی شغلی کارکنان تان را ارتقا بخشند. اینها فناوری هایی هستند که با نیازهای کارکنان هم خوانی دارند و برای روند کلی کار آنها ارزشمند هستند. حال به بررسی سه نوع ابزار که این نیازها را برآورده می کنند می پردازیم:
1- فناوری های اتوماسیون
ما در عصری زندگی می کنیم که مصرف کنندگان، از کسب و کارها انتظار پاسخگویی بی درنگ دارند. اگر یکی از مشتریان مشکلی را در بخش پشتیبانی مطرح کند، انتظار دارد در عرض چند ساعت، یا حتی چند دقیقه، پاسخی به او داده شود. برآورده شدن انتظارات به صورت فردی، چیزی است که افراد در دنیای امروز انتظارش را دارند، اما برای کسب وکارهای کوچک نمی توان این انتظار را از طریق نیروی انسانی برآورده ساخت. در اینجاست که اتوماسیون به کار می آید.
با استفاده از فناوری های اتوماسیون بازاریابی، قادر خواهید بود در عین پاسخگویی به مشتریان، وقت تیم خود را برای رسیدگی به کارهای مهم تر خالی کنید. با استفاده از این نوع فناوری، تیم شما به جای اینکه به مشتریان پاسخ دهد، زمان بیشتری برای تحلیل نتایج و طراحی برنامه هایی صرف می کند که برای ارتقای موقعیت کلی کسب و کار شما موثر هستند. در این وضعیت افراد تیم می توانند از نیروی ذهن شان برای خلق امری فوق العاده بهره ببرند و شما هم از تیم تان حداکثر استفاده را می برید.
2- فناوری برای کارکنان راه دور
ما در اقتصادی غول پیکر زندگی می کنیم و این بدان معنی ا ست که بسیاری از کارکنان روز و شب در کنار یکدیگر نخواهند بود. این جدایی مکانی به آسانی می تواند به متارکه فعالیت از سوی افراد تیم بینجامد. بنابراین فاصله فیزیکی را ازطریق فناوری از میان بردارید. پلتفرم های ارتباطی، مانند ویدئوکنفرانس، کانال های چت و ابزارهای همکاری، به اعضای تیم این حس را می دهند که شانه به شانه یکدیگر کار می کنند. این گونه از فناوری ها راهی فوق العاده برای استفاده از فضای مجازی، به منظور ایجاد روابط واقعی میان همکاران هستند.
3- فناوری های مربوط به منابع انسانی
بخش منابع انسانی (HR) قسمتی ا ست که همواره درگیر رویه های متفاوت است. این بخش گستره وسیعی از وظایفی چون ادغام کارکنان جدید در فضای کار تا مصاحبه های خروج و هر مورد دیگری را که مربوط به نگهداری افراد ماهر است برعهده دارد. برای به حداقل رساندن سردرگمی که این رویه ها ممکن است به همراه داشته باشند، استفاده از فناوری به منظور تسهیل کارها بسیار مفید است و می تواند کارکرد افراد را به شدت بالا ببرد. با ابزارهایی همانند اتوماسیون واریز حقوق، پلتفرم های زمان بندی آنلاین و ابزارهای مدیریت فواید، می توانید ساعات کاری سختی را که تیم تان پیش رو دارد کم کنید تا آزادی بیشتری برای ایفای هرچه بهتر نقش خود داشته باشند.
یک، دو، سه. . . آماده. . . پیاده سازی
پیاده سازی ابزارها و پلتفرم های جدید در کسب وکار ممکن است برای برخی افراد، ترسناک به نظر بیاید. با این حال، اگر ابزار درستی انتخاب کنید، کار را سهل تر خواهید کرد، زیرا بار کاری کارمندان کم تر می شود و فضا پیدا می کنند تا بال های خلاقیت شان را بگشایند.