آشنایی با تغییرات احتمالی محتوا و شناخت ابزارهای مناسب تولید محتوای جدید، بهترین راه افزایش آمادگی برای رقابت و موفقیت در بازار آینده است.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
تغییرات بازاریابی محتوا در آینده چگونه است
محتوای تعاملی: استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در حال افزایش است و احتمال می رود انقلاب محتوا با تکنولوژی پیشرفته این ابزارها در ارتباط باشد، اما اگر این اتفاق هم رخ ندهد آینده محتوا بدون شک به صورت تعاملی خواهد بود. مردم دوست دارند به جای استفاده از محتوا با آن درگیر شوند، بنابراین تولید محتوا به شکل سنتی امروزی پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.
محتوای مبتنی بر صدا: همچنین در آینده شاهد این خواهیم بود که مردم بیشتر به سمت محتوای صوتی جذب شوند. درنتیجه پادکست ها از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهند شد. گوش دادن به پادکست ها با تلفن همراه بسیار راحت است. همچنین بازاریابان متوجه شده اند ضبط آنها هزینه چندانی ندارد. درنتیجه انتظار می رود محبوبیت پادکست ها در آینده افزایش پیدا کند. ظهور دستگاه های صوتی هوشمند و جست وجوهای مبتنی بر صدا نیز دلیل دیگر تغییر مسیر مردم به سمت محتوای صوتی است.
منسوخ شدن محتوای اشتباه: محبوبیت بازاریابی محتوا منجر به تولید حجم بالایی از محتوای کم ارزش در تمامی صنایع شده است. امروزه حجم وسیعی از محتوا در اختیار مردم قرار گرفته است و به زودی حساسیت آنها برای انتخاب محتوای مورد نظر افزایش پیدا خواهد کرد. محتوای اشتباه یا محتوایی که ایده یا تحقیق خاصی در مورد آن انجام نشده است به زودی منسوخ خواهد شد و بازخورد کمتری نسبت به محتواهای کم حجم اما با ارزش خواهد داشت.
شخصیت و اعتبار: اعتبار یکی دیگر از ویژگی هایی است که انقلاب بزرگی در بازاریابی محتوا ایجاد خواهد کرد. مردم به برندها و شرکت ها اعتماد ندارند، آنها به سایر مردم و محتوایی که به دست آنها نوشته می شود اعتماد دارند. درنتیجه نقش محتوایی که توسط انسان های قابل اعتماد نوشته می شود بیشتر خواهد شد. هرقدر مردم اعتماد کمتری به شرکت و تبلیغات آن داشته باشند اهمیت اشتراک گذاری داستان های شخصی نیز بیشتر می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا به روش حرفه ای ها
تغییرات چه موقع رخ خواهند داد
این تغییرات چه موقع اعمال خواهند شد؟ تغییراتی که مورد آنها صحبت کردیم در حال حاضر در حال وقوع هستند. بلندگوهای هوشمند حضور گسترده ای در بازار پیدا کرده اند و محبوبیت جست وجوهای صوتی، اهمیت محتوای مبتنی بر صدا را افزایش داده است. همچنین کاهش قیمت هدست های واقعیت مجازی مصرف کنندگان بیشتری را به استفاده از این ابزار تشویق کرده است. پیش بینی می شود در چند سال یا چند دهه آینده شاهد اعمال تمام تغییرات ذکر شده در صنعت بازاریابی محتوا باشیم. البته شاید تغییرات آن دقیقا مطابق پیش بینی نباشد، اما بدون شک اتفاق های بزرگی در این صنعت رخ خواهد داد.
ارزیابی آمادگی
بعد از بررسی تغییرات احتمالی بازاریابی محتوا، بهترین کار ارزیابی آمادگی محتوای فعلی برای آینده است. شرکتی که همگام با تغییرات پیش نرود جایی در بازار رقابت نخواهد داشت، بنابراین برندی که آمادگی لازم برای تغییرات را ندارد بدون شک کار را برای رقیبان خود راحت تر می کند. بررسی و ارزیابی عملکرد در چهار دسته بندی زیر دید بهتری نسبت به جایگاه فعلی برند می دهد:
۱- تنوع: یکی از بهترین راه های آماده شدن برای تغییرات این است که برای تولید انواع محتوا و استراتژی استفاده از آنها آماده باشید. در این صورت دیگر نگران جواب ندادن یک استراتژی نیستید و با سرمایه گذاری روی سایر راه حل ها شانس موفقیت را افزایش خواهید داد.
۲- افزایش اطلاعات: آیا اخبار مرتبط با بازاریابی محتوایی را دنبال می کنید؟ آیا نظارت دقیق و منظمی روی رقبای خود دارید؟ هرقدر اخبار مرتبط با بازاریابی محتوا را بیشتر دنبال کنید، اطلاعات بیشتری در مورد ترندهای آن پیدا خواهید کرد. درنتیجه احتمال اینکه از رقبا جا بمانید کمتر خواهد شد.
۳- چابکی تغییر مسیر: آیا شرکت شما می تواند در شرایط بحرانی مسیر حرکت خود را عوض کند؟ چابکی یک شرکت با ارزیابی فرآیندها اندازه گیری می شود. این فرآیندها تا چه اندازه دقیق هستند و آیا به اعضای تیم اجازه داده می شود خلاقیت بیشتری نشان دهند؟ هر قدر فرآیندها انعطاف پذیری و آمادگی بیشتری برای تغییرات داشته باشند بهتر است.
۴- استعداد: درنهایت استعداد اعضای تیم و کارمندان خود را در نظر بگیرید. مهم نیست اعضای تیم به صورت تمام وقت در شرکت حضور دارند یا کارمندان دورکار هستند. افراد تیم باید با استعداد و با تجربه بوده و علاقه زیادی به یاد گرفتن مهارت های جدید داشته باشند. افرادی که ویژگی هایی غیر از این داشته باشند سرعت کل تیم را پایین می آورند و نقش پررنگی در پیشرفت شرکت نخواهند داشت.
آیا برای تغییراتی که در بازاریابی محتوا رخ خواهد داد آماده هستید؟ هنوز هیچ کس دقیق نمی داند این تغییرات به چه صورت هستند و چه موقع اتفاق خواهند افتاد. اما می دانیم که این اتفاق به زودی خواهد افتاد و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند بهتر است از حالا آماده باشند. اگر فکر می کنید آمادگی و ابزار کافی برای روبه رو شدن با تغییرات را ندارید بهتر است از همین حالا به فکر راه حل باشید.