تقریبا از اواخر دهه 80 وبلاگستان فارسی روزبه روز کوچک تر شد و با ورود به دهه ۹۰ این شبکه های اجتماعی بودند که توانستند قدرت را به دست بگیرند و سهم بزرگی از ترافیک اینترنت کشور را از آن خود کنند.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
در سه سال گذشته تلگرام و اینستاگرام این شانس را داشتند که از نفرین فیلترینگ در امان بمانند و فضای لازم برای رشد و به محبوبیت رسیدن در ایران را به دست آورند. این دو اپلیکیشن به جرات محبوب ترین رسانه هایی هستند که تاکنون توانسته اند در ایران فعالیت کنند و تأثیری فراتر از رسانه های سنتی بر جامعه ایران داشته باشند.
طبق آمارها تلگرام بیش از ۴۰میلیون کاربر در ایران دارد که سهم ۶۰درصدی از ترافیک ایران را به خود اختصاص داده است. آماری که از وجود ۲۴۰هزار کانال تلگرامی فعال و رکورد چند میلیونی ارسال پست در هر شبانه روز منتشر شده است واقعا خیره کننده و حیرت آور است. تمامی این آمارها نشان می دهد کاربران ایرانی چقدر تشنه به دست آوردن و انتشار آزاد اطلاعات و خواندن مطالب مختلف هستند.
در اینکه کانال های تلگرام و پیج های اینستاگرام توانسته اند جای خالی رسانه های مستقل در کشور را پر کنند شکی نیست. این اپلیکیشن ها نه تنها نقش پررنگی در اطلاع رسانی سریع و پخش گسترده اخبار میان کاربران ایرانی ایفا می کنند، بلکه موجب تکان خوردن بازار دیجیتال مارکتینگ و رونق گرفتن کسب وکار های کوچک نیز شده اند. با تمام تغییرات مثبتی که تلگرام و اینستاگرام در جامعه ایجاد کرده اند، شرایطی به وجود آمده است که ادامه آن به نابودی وب فارسی ختم خواهد شد.
تلگرام و اینستاگرام برای تولید محتوا ساخته نشده اند
اگرچه روزانه میلیون ها مطلب در کانال های تلگرام و پیج های اینستاگرام منتشر می شود، باید به این نکته توجه داشت کار اصلی آنها برقراری ارتباط و اشتراک گذاری است نه تولید محتوا آن هم از نوع متنی؛ اگر چنین کاری انجام میشود کاملا اشتباه است.
درست است که کانال های تلگرام و پیج های اینستاگرام رسانه های اجتماعی موفقی هستند، اما پلتفرم و ابزارهای لازم برای تولید محتوای متنی را در اختیار ندارند و نمی توانند مطالب را به شکلی مناسب در اختیار مخاطب قرار دهند.
چه کسی از خواندن مطالب خشک و یکنواخت کانال های تلگرام و عذاب دنبال کردن متن های تکه پاره شده در اینستاگرام رضایت دارد؟ چقدر تا حالا توانسته اید یک پست خوب را دوباره در تلگرام پیدا کنید و به آن ارجاع دهید؟
موتورهای جست وجو به محتوای منتشر شده دسترسی ندارند
هنوز هم بهترین و راحت ترین راه برای یافتن محتوای مورد نظرمان استفاده از موتورهای جست وجو است. از میان حجم عظیم محتوای تولید و منتشر شده در تلگرام و اینستاگرام، هیچ چیز در موتورهای جست وجو ایندکس نمیشود، در نتیجه نمی توان همچون صفحات اینترنتی، با کمک گوگل آنها را پیدا کرد و به محتوای آنها دسترسی داشت؛ این خود یکی از بزرگ ترین دلایل مناسب نبودن کانال های تلگرام و پیج های اینستاگرام برای تولید محتوای متنی است.
صدها نفر وقت و انرژی خود را صرف تولید محتوایی می کنند که فقط چند روز عمر دارد و هیچ اثری از آن در آینده باقی نمی ماند؛ محتوایی که حتی اگر صد در صد هم زرد باشند، باز هم در آینده به آنها نیاز پیدا خواهیم کرد.
گویی کتابخانه ای که هر روز با هزاران کتاب ارزشمند پر می شود و در پایان روز همه کتاب ها به آتش کشیده می شوند!
تلگرام روی لبه تیغ راه می رود
روزی نیست که در مورد مسدود شدن تلگرام خبری منتشر نشود و مسئولان کشور برای مدیران تلگرام خط و نشان نکشند. اگرچه تلگرام و اینستاگرام تاکنون توانسته اند از این معرکه جان سلام به در ببرند، ولی خیلی خوب می دانیم ممکن است همین فردا صبح تلگرام در ایران از کار بیفتد و تمام کانال ها و محتوای منتشر شده روی آنها دود شود. قطعا اگر چنین اتفاقی رخ دهد بخش بزرگی از محتوای فارسی به یک باره ناپدید می شود و همه ما غصه از دست رفتنش را می خوریم.
هرچه نویسندگان و صاحب نظران ایرانی، به جای انتشار مطالب خود در وبلاگ ها و صفحات اینترنتی، به کانال های تلگرام و پیج های اینستاگرام روی بیاورند محتوای فارسی وب روز به روز تهی ترمی شود. به این ترتیب در چند سال آینده به جز چند خبرگزاری کپی کار و سایت های اسپم چیزی باقی نخواهد ماند که محتوای لازم را در اختیار کاربران قرار دهد.
برای خارج شدن از این وضعیت باید وبلاگستان فارسی را دوباره احیا کرد و جریان تولید محتوا را به مسیر درست خود بازگرداند.