برندها اساسا ماهیتی متفاوت با محصولات دارند. برند «چیزی است که مصرف کننده می خرد» و محصول «چیزی است که شرکت ها تولید می کنند.» برند تجمع تداعیات حسی و عملکردی است. برند قولی است که بر مبنای آن، عملکرد محصول براساس انتظارات مشتری خواهد بود.
برند اطلاعات ویژه ای در مورد سازمان، کالا یا خدمت در اختیار مخاطبان قرار می دهد و این اطلاعات برند را از برندهای دیگر بازار متمایز می کند. ویژگی های برند در عین حال بر منحصر به فرد بودن خدمت یا محصول ارائه شده تأکید دارد. یک برند قوی، ابزاری است برای آگاه سازی مردم از خدمات سازمان.
برای مصرف کننده برند مفاهیم زیر را دربر دارد:
- واگذاری مسئولیت به سازنده محصول
- ریسک کمتر
- کاهش هزینه های جست و جو
- نماد کیفیت
- بستن قرارداد با تولیدکننده محصول.
برندها فرآیند تصمیم گیری خرید مشتری را آسان می کنند. در طول بازه زمانی مشخص، مصرف کنندگان برندهایی که نیازهای شان را برطرف می کنند، شناسایی می کنند. اگر برند خاصی را کشف کنند و درباره اش اطلاعات به دست بیاورند، فرآیند خریدشان به سرعت انجام می شود و در زمان صرفه جویی می کنند.
همچنین در هزینه های جست وجو به دنبال محصول، نیز صرفه جویی می کنند. تا زمانی که برند انتظارات مخاطب را برآورده کند، مخاطبان به آن وفادار می مانند و به سراغ برندهای رقیب نمی روند. در واقع رضایت مشتری از مصرف محصول یا استفاده از خدمت است که احتمال خرید برند را افزایش می دهد. برندها همچنین نقش مهمی در تداعی کردن ویژگی های محصول برای مخاطب دارند. با این حال تعاریف زیادی برای توضیح برند، وجود دارد.
اوگیلوی بر این باور است که برند مجموعه غیرملموسی از ویژگی های یک محصول مانند نام، بسته بندی، قیمت، تاریخچه، شهرت و حتی روش تبلیغات آن است.
از نظر کاتلر برند، نام، واژه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از تمام این موارد است که برای مشخص و متمایز کردن محصولات یا خدمات فروشندگان از رقیبان شان به وجود آمده است.
انجمن بازاریابی آمریکا برند را این طور تعریف می کند: «نام، واژه، طراحی/ بسته بندی، نماد یا هر ویژگی ای که کالا یا خدمت یک فروشنده را از دیگر فروشندگان متمایز می کند، برند نام دارد.»
بر این اساس، برند ایده یا تصویری است که مردم هنگام اندیشیدن به محصولات یک شرکت در ذهن دارند. این ایده یا تصویر می تواند کاربردی باشد (این کفش سبک است) یا این که کاملاً حسی باشد (با پوشیدن این کفش احساس قدرت به من دست می دهد). بنابراین فقط ویژگی های فیزیکی نیست که برند را به وجود می آورد، بلکه احساساتی که مردم در مورد محصول شرکت دارند نیز در این حوزه قرار می گیرد.
واقعیت این است که محصولات قابل کپی کردن هستند اما برند همیشه منحصر به فرد باقی می ماند.