در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون پناهنده با کوله باری کوچک تر از امید و گوشی های هوشمند وارد آلمان شدند. پناهندگان از گوشی های هوشمندشان برای برنامه ریزی فرار و حفظ ارتباط با خانواده و دوستان شان استفاده می کردند، اما آنها با ورود به آلمان با مشکلی روبه رو می شدند. زبان مهم ترین مسئله برای پذیرفته شدن در یک کشور است؛ مشکل این بود که آنها باید دست کم سه ماه انتظار می کشیدند تا جایی در یک کلاس زبان آلمانی برای شان خالی شود.
پس مخاطب هدف، همین یک میلیون مهاجری بودند که در سال ۲۰۱۵ وارد آلمان شده بودند. Plan.Net ، آژانسی پیشرو در حوزه دیجیتال بود و قصد داشت روند این زندگی جدید را برای مهاجران تسریع کند. این شرکت از اپلیکیشن WhatsApp برای آموزش زبان آلمانی به تازه واردان استفاده کرد.
استراتژی
آلمانی چیست(WhatsGerman) ، اولین کلاس زبان برای پناهندگان در WhatsApp بود. اهمیت کلیدی برنامه این بود که برای استفاده از آن نیاز به نصب اپلیکیشن جداگانه ای نبود و در WhatsApp قابل استفاده بود. در واقع برنامه روی همان پلتفرم دیجیتالی ساخته شده بود که هزاران پناهنده برای تماس با خانواده های شان از آن استفاده می کردند.
استراتژی «آلمانی چیست» بر سه اصل استوار بود:
- تقریبا هر پناه جویی یک گوشی هوشمند داشت و از WhatsApp استفاده می کرد.
- از آنجا که زمان انتظار برای شروع هر درس، سه ماه بود، زمان این پیشنهاد نیز سه ماه در نظر گرفته شد. این زمان مثل پلی بود که با پر کردن این وقفه، فرصتی برای آموزش آلمانی براساس زمانبندی پناهنده فراهم می کرد.
- برای پوشش بیش از نیمی از پناهندگان به آلمان، درس ها به دو زبان آلمانی و عربی در دسترس بودند.
شرکت کنندگان درس های روزانه ای شامل متن، ایموجی های توضیحی و ویدئوهای تلفظ کلمات را دریافت می کردند. ایموجی ها که برای برقراری ارتباط در پیام رسان ها استفاده می شدند، برای توضیح زبانی با حروف بیگانه مناسب بودند. محتوای دوره ها (مدت، قابلیت خوانش، انتخاب موضوعات) توسط معلمان زبان، مخصوص این اپلیکیشن طراحی شد.
متقاضیان می توانستند از بین سه دوره ارائه شده، مورد دلخواه خود را انتخاب کنند:
درس یک، الفبا: به مخاطبان اجازه می داد الفبای لاتین را بشناسند.
درس دو، زندگی روزمره: با بهره گیری از کلمات مفید و عبارات کوتاه درباره کارهای روزمره مثل خرید، انجام فعالیت های روزانه را آسان می کرد.
درس سه، گرامر پایه: مقدمه ای بود برای آموزش گرامر آلمانی به کاربران پیشرفته.
اجرا
اطلاع رسانی کمپین از طریق پخش تراکت های چاپی در خانه های پناهجویان، شبکه های اجتماعی و PR انجام شد. سازمان های مردم نهاد هم در این اطلاع رسانی نقش ایفا کردند. روزنامه ها، مجلات و ایستگاه های رادیویی از دیگر رسانه های این کمپین بودند.
Facebook ، شریک رسمی «آلمانی چیست» بود و کمپینی رایگان را برای اطلاع رسانی آن راه انداخت.
استفاده از موبایل: پیام های مربوط به کمپین از طریق یک سرویس نشر خبر ارسال شد. پلتفرمی برای کنترل پروژه و ارزیابی آمارها نیز در اختیار کمپین بود.
نتیجه
یک آژانس مستقل رسانه سریع تر می تواند پاسخگوی جریان ها و نیازمندی های افراد یا حتی مسائل سیاسی باشد. بازخوردهای مثبت (که توسط پناهندگان و اغلب به زبان آلمانی نوشته می شد) مهم ترین عامل موفقیت این کمپین بود.
اولین پست Facebook در مورد این کمپین، تنها در دو روز ۱۴۰۰ بار به اشتراک گذاشته شد. ۸۰۰۰۰ نفر در شش هفته اول کمپین، در آن ثبت نام کردند. از این تعداد، 17درصد را پناهندگان عرب تشکیل می دادند. اکنون این برنامه ۲۲۰۰۰۰ شرکت کننده دارند.