تبلیغات چریکی به نوعی از تبلیغات خلاقانه گفته می شود که در آن موارد بسیار ساده دستخوش تغییراتی می شود که القاگر مفهومی همسو با هدف تجاری مدنظر باشد. برای مثال شما می توانید با استفاده از ساده ترین وسایل نظیر یک سطل آشغال و پیاده ساختن خلاقیتی جذاب روی آن، مفهومی را به مخاطب القا کنید که نتایج آمارها در این رابطه نشان می دهد که تاثیرگذاری به مراتب بهتری را در مقایسه با سایر روش ها خواهد داشت. البته علت این امر را باید تا حدودی به علت کاملا متفاوت بودن این امر جست وجو کرد.
در این رابطه توجه داشته باشید که افراد ممکن است هیچ گونه تمایلی به مشاهده تبلیغات شما نداشته باشند، با این حال این روش تحت هر شرایطی نگاه ها را به سمت خود جلب خواهد کرد. با توجه به رشد سریع استفاده از این روش، لازم است تا نسبت به انجام آن برنامه ریزی کنید. با این حال نخستین گام در راستای پی بردن به ارزش این روش جذاب تبلیغاتی، آشنایی با مزیت های آن است که در ادامه به بررسی چهار مورد اصلی آن خواهیم پرداخت.
1- کم هزینه بودن
به جرات می توان گفت که تنها چیزی که شما برای انجام این نوع تبلیغ نیاز خواهید داشت، خلاقیت بالا در راستای بیش ترین میزان تاثیرگذاری است. با مشاهده نمونه های موجود این روش نیز به درستی این ادعا پی خواهید برد. در این رابطه توجه داشته باشید که اقدامات شما باید جنبه کاملا نوین داشته باشد تا ماهیت اصلی این روش که غیرمنتظره بودن آن است، حفظ شود. به همین خاطر مشاهده نمونه های موجود تنها باید در راستای ایده گرفتن و نه صرفا کپی برداری از آن ها باشد. در این رابطه برگزاری کلاس های آموزشی در راستای تشکیل یک تیم بازاریابی توانا در این رابطه، از جمله اقدامات ضروری محسوب می شود. همچنین مطالعه مداوم مقالات و سخنرانی های منتشرشده در این زمینه نیز می تواند کمک بسیار مطلوبی محسوب شود.
2-به اشتراک گذاشته شدن
تصور این امر که افراد اقدام به عکس برداری از یک تبلیغ کنند، امری کاملا دور از ذهن خواهد بود. علت این امر نیز به این خاطر است که تنها تبلیغات بسیار محدودی وجود دارد که افراد را کاملا به خود جذب کرده و در تاریخ ماندگار می شوند. با این حال این امر در رابطه با تبلیغات چریکی کاملا متفاوت بوده و این امر که مجلات، روزنامه ها، رسانه ها و حتی مردم عادی اقدام به نمایش آن کنند، ابدا خیال پردازی نخواهد بود. علت این امر نیز به خاطر ساختار متفاوت و جذاب آن ها است. همچنین این اقدام به زیباتر شدن یک محیط کمک بسیاری خواهد کرد. برای مثال این امر که از یک دیوار مخروبه، یک تبلیغ چریکی جذاب را بسازید، بدون شک توجهات بسیاری را به سمت خود جلب خواهید کرد. به همین خاطر توصیه می شود تا به دنبال سوژه هایی باشید که تاکنون جذابیتی را برای افراد به همراه نداشته است. ایجاد این تفاوت خود به میزان تاثیرگذاری اقدامات شما خواهد افزود.
مطلب مرتبط: آیا رویکرد چریکی به تبلیغات و بازاریابی برای کسب کار شما مناسب است؟
3-امکان مشارکت
هیچ دلیل وجود ندارد که شما مجبور به انجام این تبلیغ به تنهایی باشید. درواقع این روش قادر است تا به طور همزمان چندین پیام را به مخاطب القا کنید. به همین خاطر شما می توانید با چندین شرکت، در این رابطه همکاری داشته باشید که خود از میزان هزینه های این امر خواهد کاست. بدون شک تحت این شرایط امکان خلق اثری به مراتب حرفه ای تر مهیا خواهد بود.
4-شانس ماندگاری بسیار بالا
نتایج آمارها در این رابطه حاکی از آن است که افراد در مواجهه با یک تبلیغ چریکی، تا مدت ها ذهن آن ها درگیر آن خواهد بود و همین امر به ماندگاری این تبلیغ که از جمله اهداف هر کمپین محسوب می شود، کمک خواهد کرد. در این رابطه به هر میزانی که بتوانید حواس افراد را بیش تر تحریک کنید، شانس موفقیت شما به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال فراموش نکنید که این موارد باید صرفا به صورت لحظه ای باشد تا زمینه نارضایتی افراد را به وجود نیاورد. در نهایت توجه داشته باشید که طراحی شما باید به نحوی باشد که افراد تعلق آن را به برند شما به خوبی حس کنند، در غیر این صورت تمامی تلاش های شما کاملا بیهوده خواهد بود.