در جهان امروز که اینترنت به پرکاربردترین ابزار جهان تبدیل شده، هر برندی باید از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن استفاده کند. در این رابطه اگرچه استراتژی های مختلفی را می توان نام برد که باعث موفقیت شما می شود، با این حال طبیعتا تمامی آنها ارزشی یکسان را ندارد. به همین خاطر ضروری است که بهترین ها را در اولویت اول قرار دهید. براساس آمارها، هیچ اقدامی به اندازه تولید محتوا، نتیجه بخش نیست. با این حال بیش از ۶۰ درصد برندها، از این بخش نتیجه لازم را به دست نمی آورند. مهمترین دلیل آن نیز به این خاطر است که اشتباهاتی صورت می گیرد که کسب نتایج را با مخاطره مواجه می سازد. بدون شک شناخت رایج ترین و مهمترین آنها می تواند در وضعیت شما انقلابی را به همراه داشته باشد که در ادامه چهار مورد منتخب را بررسی خواهیم کرد.
۱- به دنبال استفاده حداکثری هستید
بدون شک مخاطب در هر بازاری تمایل دارد که به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشد. با این حال بسیاری از برندها تلاش می کنند تا از این خواسته مخاطبان خود، در جهت کسب دستاوردهای دیگر نیز استفاده کنند. نمونه بارز آن را می توان در بمباران های تبلیغاتی مشاهده کرد. این موضوع بدون شک برای همه ما، موضوعی تکراری محسوب می شود و بارها با محتواهایی مواجه شدیم که برای مشاهده آن، نیاز به بستن صفحات تبلیغ بوده است. نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخاطب امروز بسیار کم حوصله است. به همین خاطر طولانی شدن یک روند، می تواند همه چیز را نابود کند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تبلیغات به شیوه رایج، کاملا منسوخ شده است. در واقع آمارها در این زمینه حاکی از آن است که کمتر کسی به تبلیغات در رسانه های مختلف نظیر تلویزیون، اعتماد می کند و این روش ابدا مبنای خرید آنها محسوب نمی شود. این امر در حالی است که این موضوع در زمینه تولید محتوا کاملا متفاوت است. به همین خاطر نباید تاثیر یک اقدام فوق العاده را برای یک روش کم ارزش، از بین ببرید. در این زمینه ممکن است شما صاحب برندی نباشید و به صورت تخصصی در زمینه تولید محتوا فعالیت نمایید. تحت این شرایط طبیعی است که تبلیغات، درآمد اصلی شما محسوب شود. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که در هر موضوعی، می توان انواع اسپانسر را پیدا کرد که حضور آنها در داخل اقدامات، خود تبلیغ خواهد بود.
مطلب مرتبط: 5 قانون تولید محتوای موفق
برای مثال ممکن است در زمینه آنباکس محصولات فعالیت نمایید. تحت این شرایط شما می تواند هزینه های لازم را از هر برند دریافت کنید. با این حال رسیدن به این سطح تنها زمانی امکان پذیر است که شما جامعه مخاطبان قابل توجهی را داشته باشید. به همین خاطر لازم است که در کسب سود عجله نداشته باشید تا مسیر رشد شما به بهترین شکل صورت گیرد. در آخر توصیه می شود که هدف خود را ساده تر کردن روند مطالعه و آسایش مخاطبان خود، قرار دهید. برای مثال ارسال محتوا به چند فرمت، یکی از مصادیق این موضوع محسوب می شود. برای مثال اگر بازاریابی ایمیلی را به عنوان یکی از شیوه های خود انتخاب کرده اید، تحت این شرایط ارسال موضوع جدید به صورت متن، فایل صوتی، اینفوگرافی و ویدئو، شما را در بالاترین سطح می رساند. با این حال توجه داشته باشید که کیفیت کار شما در هر یک از این موارد باید بسیار بالا باشد، در غیر این صورت بهتر است که تنها به فرمتی توجه نمایید توان فعالیت حرفه ای در آن را دارید. با این حال با توجه به اهمیت این موضوع، با اصلاح هزینه ها و کنار روش های کم نتیجه، بدون شک بودجه کافی برای این اقدام را به دست خواهید آورد.
۲- توجه اصلی شما بر روی کیفیت محتوا نیست
محتوای قوی خود تا حد زیادی مسیر رشد را پیدا خواهد کرد. دلیل این امر نیز به این خاطر است که پتانسیل بالایی برای رشد دارد. برای مثال همه ما با ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی مواجه شدیم که به خاطر جذابیت بالا، در مدت زمانی کوتاه با اشتراک گذاری و بازنشر فوق العاده مواجه شدند. این امر در حالی است که حتی یک تبلیغ نیز برای آن صفحه و پست ها، صورت نگرفته است. این امر در حالی است که بسیاری از برندها در تله کمیت قرار گرفته اند. در واقع تصور غلط آنها بر روی این استدلال استوار است که مخاطب باید همواره شما را مشاهده کند و دائما درگیر باشد، در غیر این صورت در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، به سادگی به سراغ سایر گزینه ها خواهد رفت. این موضوع اگرچه تا حد زیادی درست است. با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که منظور اصلی این است که شما باید یک برنامه تولید محتوا داشته باشید تا مخاطب بتواند با فعالیت های شما هماهنگ شود.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی با ایده های کاربردی
با این حال این موضوع نباید زمینه توجه بیشتر به کمیت به جای کیفیت باشد. در واقع شما باید محتواهای کاملا حرفه ای را مورد توجه قرار دهید و صبر کردن چند روزه، به مراتب بهتر از حالتی خواهد بود که هر روز چند محتوای ضعیف را به اشتراک می گذارید. در واقع این امر طبیعی است که محتوای خوب، امری زمانبر باشد و مخاطب نیز آن را درک خواهد کرد. با این حال این امر به معنای رها کردن مخاطب نبوده و با اقداماتی نظیر نمایش پشت صحنه و نسخه دمو، حتی می تواند تمایل ها را افزایش دهید. به صورت کلی شما باید تمرکز خود را بر روی کیفیت قرار دهید و زمانی به دنبال افزایش کمیت بروید که از عدم کاهش کیفیت و توان لازم برای حفظ استاندارد شکل گرفته، اطمینان دارید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که الزامی برای تنها بودن وجود ندارد و شما می توانید با برندها و افراد دیگر نیز همکاری داشته باشد که این امر حتی به افزایش توان شما نیز منجر خواهد شد.
۳- عدم توجه به سازگاری با تلفن های هوشمند
تمرکز این بخش بر روی سایت ها است. در واقع بسیاری از برندها توجه کافی به این موضوع که سایت اصلی به چه صورت در گوشی های هوشمند به نمایش درمی آید نداشته و این امر در حالی است که بیشتر کاربران اینترنت، با گوشی های هوشمند متصل هستند. در این زمینه شما باید طراحی ای را داشته باشید که کاربر به سادگی بتواند در سایت شما جست و جو نماید و راحتی بالایی را داشته باشد. در این رابطه حتی ممکن نیاز به تغییراتی داشته باشید که ظاهر سایت را با حالت عادی، متفاوت می کند. با این حال این موضوع ابدا اهمیتی نداشته و مهمترین اصل، راحتی مخاطب است. این موضوع از نظر سئو نیز بسیار مهم بوده و باعث افزایش رتبه سایت شما خواهد شد. برای این موضوع بررسی اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی باشد.
مطلب مرتبط: 60 ایده برای تولید محتوا
۴-کم توجهی به مسائل فنی
به عنوان آخرین توصیه، لازم است که به این موضوع توجه داشته باشید که محتوای موفق تنها در موضوع و مسائل داخلی آن محدود نبوده و باید نکات فنی را هم مورد توجه قرار دهید. مثال بارز این بخش، مسائل مرتبط با سئو است. در این زمینه فراموش نکنید که بیش از ۹۰ درصد جست و جوی افراد در بستر اینترنت، به صفحه نخست خلاصه می شود. به همین خاطر قرار گرفتن در رتبه های بالاتر، امری بسیار ضروری است که این موضوع تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که به سئو توجه ویژه داشته باشید. این بخش دارای تکنیک های بسیار متنوعی است و همواره ترفندهایی مطرح می شود. به همین خاطر حضور فردی که بتواند به صورت حرفه ای در این بخش فعالیت کند، کاملا ضروری است. با توجه به این امر که فعالیت در این زمینه به صورت دورکاری نیز امکان پذیر است پیدا کردن فردی مناسب کار سختی نخواهد بود.