اگرچه کاملا طبیعی است که کارآفرین ها را افرادی باهوش، پرشور و جاهطلب تلقی کنیم، با این حال قرار داشتن در بالاترین مرتبه شرکت نیز باعث نمی شود تا آنها را بدون هیچ گونه اشتباهی تلقی کنیم. در موارد متعددی مشاهده شده است که حتی بهترین کارآفرین ها نیز مرتکب اشتباهاتی شده-اند. به همین خاطر نیز لازم است تا این تفکر که مدیران و کارآفرین ها هیچ گاه اشتباه نمی کنند را دور بیندازید، با این حال طبیعی دانستن این امر نباید به مجوزی برای مرتکب شدن به آنها تبدیل شود. درواقع شما تنها باید واکنش مثبتی را نسبت به این موضوع داشته و آن را یک فاجعه و یا پایان کار خود تلقی نکنید. در این رابطه این امر که به توصیه برترین ها گوش دهید، به شما برای کاهش اشتباهات کمک بسیاری را خواهد کرد. در این رابطه، میلیاردر خودساخته آقای مارک کوبان به معرفی سه اشتباهی پرداخته است که به عقیده وی از جمله رایج ترین و بزرگترین اشتباهات کارآفرینان محسوب می شود. در همین راستا و در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
1-عدم درک درست اصول تجارت
تفاوتی ندارد که در چه زمینه ای از کسب و کار مشغول فعالیت هستید، یکسری از اصول همواره ثابت و مشترک هستند، با این حال مشاهده می شود که بسیاری از کارآفرین ها اعتقادی به این امر نداشته و برای خود اصولی را تعیین می کنند. این امر اقدامی با ریسک بالا و غیرضروری محسوب می-شود. به همین خاطر نیز لازم است تا قبل از شروع فعالیت، اصول کسب وکار را به خوبی فرا گرفته و با ذهنیتی درست وارد آن عرصه شوید. درواقع هیچ فردی صرفا با تشکیل یک شرکت، کارآفرین نخواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا آمادگی لازم برای این عرصه بسیار مهم که آینده یک برند و چندین کارمند را در پی دارد، کاملا آماده و با دانش درست باشید. عدم ذهنیت و درک اصول تجارت، باعث خواهد شد تا شرکت ، صرفا به دنبال اقداماتی باشند که کاملا در تضاد رقیب اصلی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: 7 اشتباه بزرگ که کارآفرینان مرتکب میشوند
برای مثال اگر برند رقیب شما پیراهنی به رنگ آبی را تولید کند، شما اقدام به استفاده از رنگ قرمز خواهید کرد. این امر اگرچه یک اقدام رایج محسوب می شود، با این حال کاملا غلط بوده و تفاوت و تمایز شما باید کاملا ریشه ای باشد تا بتوانید در کسب وکار خود کاملا موفق ظاهر شوید. به همین خاطر نیز این امر که یک اقدام کاملا رایج محسوب می شود، به معنای درست بودن آن نیست. بدون شک با آگاهی از اصول تجارت، تمامی مشکلات در این زمینه را برطرف خواهد کرد. به همین خاطر صرفا در اختیار داشتن یک ایده را نباید به معنای نقطه شروع کسب وکار خود تلقی کنید.
2-عدم درک درست از مقوله رقابت
بسیاری از برندها در زمینه رقابت کاملا ابتدایی رفتار کرده و از عقاید عجیبی نیز برخوردار هستند. برای مثال در گفت وگو با یک کارآفرین وی نکته بسیار عجیبی را مطرح کرد. درواقع او عقیده داشته که حضور رقبای قدرتمند نوعی اعتبار برای عرصه کاری محسوب می شود. به همین خاطر نیز وی از جایگاه خود کاملا راضی بوده و برنامه ای برای رقابت با غول های عرصه کاری خود ندارد. این امر در حالی است که وجود یک رقیب قدرتمند، باید باعث افزایش انگیزه شما باشد. درواقع وجود برندهای جهانی در عرصه کاری شما هیچ گونه مزیتی محسوب نمی شود و باید به عنوان یک مشکل در ذهن تلقی کرد. علت این امر نیز به این خاطر است که این برندها سهم اصلی بازار شما را برعهده دارند که باعث می شود تا بدون برنامه درست رقابتی، حتی حفظ جایگاه فعلی نیز امری کاملا دشوار باشد. در نهایت اقدام شما در زمینه رقابت دارای حساسیت های بسیار بالایی است و یک اقدام اشتباه می تواند شما را وارد یک بحران کند. به همین خاطر نیز ضروری است تا اصول رقابت را نیز فرا گرفته و همواره به دنبال افزایش دانش خود در این زمینه باشید. بدون شک بسیاری از روش ها در این زمینه با گذشت زمان، تاثیر خود را از دست خواهند داد. به همین خاطر نیز به روز بودن کاملا ضروری است.
3-عدم تیمگرایی
بسیاری از شرکت ها موفقیت خود را در گرو وجود افرادی خاص می دانند. همین امر نیز باعث می شود تا تمرکز اصلی خود را بر روی آنها قرار دهند. این امر نه تنها موجب نارضایتی سایر افراد می-شود، بلکه اصل کار تیمی را نیز زیر سوال خواهد برد. درواقع درست به مانند یک تیم فوتبال، اگر صرفا به یک یا چند ستاره وابسته باشید، با بروز یک مشکل عملا فلج خواهید بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا اصول کار تیمی را فرا گرفته و تنها به دنبال ایجاد تیمی قدرتمند باشید. در این رابطه حتی اگر ستارگانی قادر به هماهنگی نیستند، لازم است تا کنار گذاشته شوند. بدون شک یک تیم هماهنگ و قدرتمند، از چندین ستاره توانایی بالاتری را خواهند داشت. در نهایت لازم است تا اولویت شما بر روی حفظ تیم فعلی باشد. درواقع بسیاری از مشکلات افراد به سادگی قابل حل خواهد بود. به همین خاطر استخدام نیروی جدید و جایگزین کردن سریع افراد، تنها هزینه های شما را افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: اگر کارآفرین هستید از انجام این کارهای اشتباه پرهیز کنید
در نهایت توجه داشته باشید که ریشه اصلی اشتباهات بزرگ کارآفرینان به علت دانش ناقص و یا عقاید نادرستی است که بسیاری از کارآفرین ها با آن مواجه هستند. به همین خاطر نیز نباید از شک کردن به دانسته ها و یادگیری عمیق، واهمهای داشته باشید.