حضور چانگان در ایران به اوایل دهه ۹۰ بازمی گردد؛ زمانی که این شرکت با همکاری سایپا، مدل CS35 را عرضه کرد که با استقبال بازار مواجه شد.
به گزارش فرصت امروز به نقل از بنکر (Banker)، در سال ۱۳۹۳، توافق نامه ای بین سایپا و چانگان با هدف سرمایه گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو به امضا رسید.
در این توافق نامه، سه مرحله، واردات خودرو به صورت کامل، تولید به صورت قطعات منفصله و سرمایه گذاری مشترک برای همکاری تعریف شده بود که به دلیل تشدید تحریم ها و مشکلات اقتصادی، مرحله سوم هرگز محقق نشد و همکاری ها به همان مونتاژ محدود ماند.
در سال گذشته نیز هیأتی عالی رتبه از چانگان از بنگاه های اقتصادی ایران مانند سایپا کاشان و بن رو دیدن کردند و پس از آن، دوباره بحث خرید و سرمایه گذاری چانگان در سایپا داغ شد؛ اما گفته می شود به دلیل مشکلات موجود، اهلیت این شرکت برای سرمایه گذاری در سایپا به تثبیت نرسید و پرونده این سرمایه گذاری با بازگشت ترامپ به کاخ سفید بسته شد.
زنگ خطری برای آغاز موج خروج خودروسازان چینی دیگر
با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و تشدید تحریم ها، چانگان که تا پیش از این حضور پررنگی در ایران داشت و بارها بحث سرمایه گذاری آن در سایپا مطرح شده بود، قصد قطع رابطه مجدد با ایران را دارد. این خروج دوباره، تبعاتی برای صنعت خودروسازی کشور به همراه دارد.
از آن جایی که چانگان یکی از مونتاژی ها اقتصادی در بازار خودرو است، نخستین اثر خروج چانگان، کاهش تنوع محصولات در بازار خودرو بوده که می تواند منجر به کاهش رقابت پذیری و به صورت غیر مستقیم افزایش قیمت سایر رقبا شود.
مشکل تأمین قطعات یدکی
علاوه بر این، مصرف کنندگانی که به محصولات چانگان اعتماد کرده بودند، ممکن است در تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش با مشکلاتی مواجه شوند.
تجربه نشان داده است که خروج یک برند خارجی از ایران، همواره زمینه ساز افزایش هزینه های نگهداری و افت ارزش خودروهای آن برند در بازار دست دوم می شود.
سرآغاز قطع همکاری سایر شرکت ها
همچنین خروج چانگان ممکن است سرآغازی برای قطع همکاری سایر شرکت ها و جوینت ونچرهای خارجی با ایران باشد.
در گذشته نیز همزمان با تشدید تحریم ها بسیاری از خودروسازان چینی مانند چری، جک، لیفان، جیلی، ام جی و برلیانس، تولیدات خود را در ایران کاهش داده یا متوقف کرده اند.
با تغییرات در سیاست های جهانی و تشدید فشارهای اقتصادی، سایر برندهای خارجی نیز ممکن است در تصمیم گیری برای ادامه فعالیت در ایران تجدیدنظر کنند.
پیامدهای احتمالی این خروج
گرچه حضور چینی ها در ایران، آورده ای برای صنعت خودروسازی داخلی نداشته است، اما خروج شرکت های خودروسازی چینی ، تبعات گسترده ای برای صنعت خودروی ایران دارد.
کاهش میزان تولید داخلی، افزایش وابستگی به واردات، کاهش فرصت های اشتغال و از بین رفتن سرمایه گذاری های مشترک، از جمله پیامدهای احتمالی چنین رویدادی است.
افت کیفیت محصولات
از سوی دیگر، از آن جا که محصولات چانگان جز خودروهای اقتصادی مونتاژی است، خروج چانگان با کاهش رقابت در بازار می تواند منجر به افت کیفیت محصولات داخلی و افزایش قیمت خودرو شود که در نهایت مصرف کنندگان را متضرر می کند؛ اتفاقی که یادآور خروج برندهای چینی چون برلیانس، لیفان و …. در سال 97 است.
هشداری جدی برای آینده
خروج چانگان از بازار ایران، تنها یک مسئله تجاری نیست، بلکه هشداری جدی برای آینده همکاری های بین المللی صنعت خودروی کشور به شمار می رود.
این اتفاق نشان دهنده شکنندگی این صنعت در برابر تحولات سیاسی و اقتصادی است.
درصورتی که روند خروج برندهای خارجی ادامه یابد، بازار خودرو ایران با چالش های جدی تری مواجه می شود؛ چالش هایی که نه تنها مصرف کنندگان، بلکه کل زنجیره تأمین و تولید خودرو را تحت تأثیر قرار می دهد.