ظاهراً متا برای رفع نگرانی رگولاتورهای اروپایی، به دنبال عرضه نسخه اشتراکی و بدون تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام در کشورهای اروپایی است.
اتحادیه اروپا به جنگ غول های فناوری رفته و به نظر می رسد این شرکت ها برای حفظ سودآوری خود به دنبال روش های جدیدی هستند. ظاهراً یکی از همین روش ها، ارائه نسخه اشتراکی و پولی فیسبوک و اینستاگرام در کشورهای اروپایی است.
سیاست های جدید اتحادیه اروپا از برخی روش های جمع آوری داده ها توسط متا جلوگیری می کند؛ روش هایی که باعث درآمدزایی این شرکت می شوند. حالا طبق گزارش نیویورک تایمز، متا برای جبران چنین موضوعی احتمالاً یک نسخه اشتراکی و پولی از اینستاگرام و فیسبوک ارائه می کند که در آن خبری از تبلیغات نخواهد بود.
با توجه به اینکه متا در ماه آوریل گفته بود که تبلیغات در اتحادیه اروپا 10 درصد از کل درآمدهایش را تشکیل می دهد، عرضه نسخه اشتراکی شبکه های اجتماعی اش در این کشورها اقدامی منطقی محسوب می شود.
نسخه اشتراکی فیسبوک و اینستاگرام برای اروپا
درصورتی که متا نسخه اشتراکی شبکه های اجتماعی اش را در اختیار کاربران قرار دهد، برای اولین بار از مدل استاندارد خود فاصله می گیرد؛ مدلی که در آن از یک روش تبلیغاتی برای درآمدزایی و البته جمع آوری اطلاعات استفاده می کند. درحال حاضر نمی دانیم چه زمانی متا نسخه اشتراکی اینستاگرام و فیسبوک را راه اندازی می کند یا اینکه هزینه آن چقدر خواهد بود.
به گفته نیویورک تایمز، برخی منابع داخلی متا گفته اند که ارائه نسخه پولی و بدون تبلیغات پلتفرم های این شرکت می تواند به برخی نگرانی های رگولاتورهای اروپا پایان یا اینکه آن ها را کاهش دهد. البته نمی دانیم چه تعداد از کاربران اروپایی حاضر به پرداخت هزینه برای استفاده از شبکه های اجتماعی متا خواهند بود.
ارائه نسخه پولی فیسبوک و اینستاگرام در اروپا می تواند اولین تفاوت بزرگ میان پلتفرم های متا در اروپا و آمریکا را رقم بزند. متا و سایر شبکه های اجتماعی باید قوانین GDPR را رعایت کنند و همچنین خواسته های رگولاتورها را انجام دهند. باید منتظر ماند و دید این نسخه چه زمانی از راه می رسد و البته به طور جهانی ارائه می شود یا مختص بازار اروپا باقی می ماند.