یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بلیستر دارو چیست؟

اگر از تولیدکنندگان دارو خصوصاً داروهای گیاهی در قالب قرص و کپسول باشید، یکی از دغدغه های شما برای تولید، مرحله ی بسته بندی داروست تا محصول خود را با بهترین کیفیت به دست مصرف کننده برسانید و یا اگر فعالیتی هم در این حوزه ندارید احتمالاً برایتان جالب باشد که بدانید پوشش حبابی قرص ها و کپسول های دارویی که روزانه مصرف می کنید چگونه ساخته می شود و بسته بندی این نوع داروها به چه شکل صورت می گیرد . راهکار و پاسخ به چگونگی بسته بندی داروهای ورقه ای در استفاده از دستگاه بلیستر است . در ادامه پس از آشنایی با معنای بلیستر و چرایی استفاده از بلیسترینگ برای بسته بندی داروها، درباره‌ی مزایای استفاده از دستگاه بلیستر و عملکرد آن بیش تر خواهید دانست.

بلیستر دارو چیست؟ مزایای دستگاه بسته بندی بلیستر

بلیستر چیست؟

بلیستر یک لغت انگلیسی به معنی حباب و حفره است و بسته بندی به روش بلیستر به معنای بسته بندی محصول داخل حباب پلاستیکی است . به همین ترتیب در خصوص بلیستر دارو باید گفت منظور از این کار، ایجاد حباب و حفره های کوچک روی ورق های مخصوص برای قرارگیری دارو و نگه داری از آن است . عمل بلیستر از طریق دستگاه های مخصوص این کار انجام می گیرد که از جمله دستگاه های بسیار کاربردی در صنعت دارو هستند . کار این دستگاه ها تنها محدود به عمل حفره سازی روی ورق های پلاستیکی نیست، بلکه صفر تا صد فرایند بسته بندی قرص و کپسول به کمک آن ها انجام می شود.

چرا بلیستر دارو اهمیت دارد؟

از آنجا که ماهیت و فرمولاسیون بسیاری از محصولات دارویی به گونه ای است که در مجاورت اکسیژن دستخوش تغییر می شود و یا اثر خود را از دست می دهد، استفاده از دستگاه های بلیستر شرایطی را فراهم می کند که هیچ نوع آلودگی و هوای اضافه همراه محصول وارد بسته بندی نشود . در واقع در فرایند بسته بندی محصولات دارویی به کمک دستگاه بلیستر، تمامی اثرات سویی که محیط می تواند روی کیفیت دارو ایجاد کند از شروع بسته بندی تا زمان مصرف، خنثی می شود . هم چنین در این روش ماندگاری قرص و کپسول بالا می رود و در زمان حمل ونقل نیز دچار آسیب نمی گردد . مهم ترین نکته در خصوص استفاده از دستگاه های بلیستر این است که کلیه‌ی مراحل بدون دخالت دست انجام می شود و این خود باعث بهداشتی بودن هرچه بیش تر بسته بندی و در نتیجه حفظ سلامت دارو خواهد بود و این دلیل اصلی استفاده از این دستگاه در شرکت های داروسازی است.

مزایای استفاده از دستگاه بلیستر دارو

  • عملکرد اتوماتیک: دستگاه بلیستر به گونه ای کار می کند که بیش تر بخش های بسته بندی دارو به صورت اتوماتیک انجام می گیرد و روند کار بدون نیاز به نیروی انسانی به تعداد بالا پیش می رود . این ویژگی تا حد زیادی ضامن دقت بسته بندی و کیفیت بالای آن است و صرفه جویی در زمان را نیز در پی خواهد داشت . تنها کافی است اپراتور اقدامات مختصری که نیاز به عمل و کنترل انسانی دارد، مدنظر داشته باشد.
  • بهداشتی و استرلیزه بودن: همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، بسته بندی دارو به کمک دستگاه بلیستر بدون دخالت دست انجام می گیرد و قرص ها در خطر آلوده شدن قرار نمی گیرند و با همان کیفیتی که تولید شده اند وارد حفره های در نظر گرفته شده می شوند تا به دست مصرف کننده برسند.
  • سرعت عمل بالا و کاربرد آسان: سرعت این دستگاه ها برای بسته بندی داروها بسیار بالاست و می تواند قرص ها و کپسول ها را در حجم بالا و با سرعت بالا بسته بندی کند . هم چنین استفاده از دستگاه های بلیستر بسیار آسان است و نیاز به نیروی متخصص برای کنترل و اداره ی آن نیست . در این خصوص لازم است به امکاناتی از جمله صفحه نمایش لمسی اشاره کرد که در بسیاری از دستگاه های بلیستر موجود است و انجام تنظیمات را به ساده ترین شکل ممکن فراهم می کند.

بلیستر دارو چیست؟ مزایای دستگاه بسته بندی بلیستر

  • عملکرد یکپارچه و کاهش هزینه ها: استفاده از این دستگاه موجب می شود که از خرید و استفاده از سایر دستگاه های بسته بندی بی نیاز باشید؛ چرا که عمل بسته بندی دارو از آغاز تا انتها با دستگاه بلیستر قابل انجام است . بنابراین خرید این دستگاه برای بسته بندی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
  • امکان استفاده از قالب های ثابت و متغیر: دستگاه بلیستر این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از قالب مشخص بسته های قرص و کپسول یک دست و یک اندازه داشته باشید . در کنار این ویژگی، امکان تعویض قالب نیز وجود دارد تا در صورت نیاز، داروها را در بسته بندی های متنوع ارائه کنید . در واقع امکان سفارشی سازی برای بسته بندی دارو با این دستگاه فراهم است.
  • سیستم اعلام هشدار: با وجود سنسورهای مخصوصی که در بخش های مهم دستگاه بلیستر نصب شده اند، دستگاه در صورت احتمال بروز خطر یا با توجه به مواردی که از سوی مصرف کننده برای دستگاه تعریف شده است با هشدار دادن، اپراتور را مطلع می سازد.

دستگاه بلیستر چگونه کار می کند؟

مراحل عملکرد دستگاه به طور خلاصه شامل این موارد می شود: ساخت حباب، قرار دادن محصول در داخل حباب ایجادشده، ایجاد درب و پوشش روی محصول، برش و جداسازی بسته ها از یکدیگر . اما برای این که درک بهتری از کار قسمت های مختلف دستگاه داشته باشید، به هر کدام از این موارد به طور جداگانه خواهیم پرداخت:

  • قرار دادن مواد اولیه: برای ایجاد پوشش برای قرص و کپسول ابتدا باید مواد اولیه‌ی مورد نیاز دستگاه مانند ورق پلاستیکی برای ایجاد حباب، ورق فویل برای درب و. . . را در محل مربوطه در دستگاه قرار داد . روی دستگاه بلیستر پلاک هایی برای راهنمایی وجود دارد که در آن ها نحوه‌ی ورود و عبور ورق ها نشان داده می شود . لازم به ذکر است این مواد اولیه با توجه به حرارت، فشار و سایر فاکتورهایی که برای محصول در نظر گرفته می شود، انتخاب می گردد . نکته‌ی جالب توجه آن است که دستگاه بسته بندی بلیستر، امکان بسته بندی با کمک مواد اولیه‌ی متفاوت را نیز به مصرف کننده می دهد.
  • گرم کردن ورق پلیمری: در این مرحله ورق پلیمری در درجه حرارت مشخصی به انعطاف لازم برای ایجاد حباب روی آن می رسد و آماده‌ی مرحله بعد، که ایجاد حباب است، می شود.
  • فرم دهی: در این مرحله ورق گرم شده تحت فشار هوا و با تمهیدات مربوطه دارای حفره می گردد و در واقع اصل عمل بلیسترینگ و حفره سازی در این مرحله انجام و قالب مربوط به نگهداری دارو آماده می شود.
  • پُر کردن حباب: در این بخش از کار پس از آن که حباب ایجادشده شکل منسجم و اندازه‌ی مناسبی پیدا کرد، قرص و کپسول داخل آن قرار می گیرد.
  • ایجاد درب: در این مرحله روی حباب های حاوی قرص و کپسول پوششی آلومینیومی برای بسته شدن ورق ایجاد می شود.

بلیستر دارو چیست؟ مزایای دستگاه بسته بندی بلیستر

  • برش ورق: در نهایت، کار ورق بسته بندی به سمت قسمت برش می رود و به قطعات یکسان برش داده می شود و از دستگاه خارج می گردد . نکته ای که در مرحله ی خروج قابل ذکر است این است که در انتهای خط بلیسترینگ، می توان با قرار دادن دستگاه چاپ اطلاعات دارو را روی آن درج کرد و از لیبل زن بهره برد.

خط تولید مایعات

خط تولید مایعات باید کاملا بهداشتی باشد و در عین حال از سرعت خوبی برخوردار باشد. نوع دستگاهی که در این روند مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین مراحل در روند تولید مربوط به لیبل زنی می شود. لیبل زن به دو دسته لیبل زن تخت یا لیبل زن دوار تقسیم می شود که بنا به کاربرد می توان از آن ها استفاده کرد. 

جمع بندی

بسته بندی دارو یکی از مهم ترین مراحل تولید آن محسوب می شود، ازاین رو که حفظ سلامت و اثربخشی دارو تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، به کیفیت بسته بندی آن بستگی دارد . قرص ها و کپسول هایی که پیوسته در حال مصرف آن ها هستیم به کمک دستگاه بلیستر بسته بندی می شوند و با استفاده از این دستگاه است که کلیه‌ی مراحل بسته بندی دارو با کیفیت بالا و مطابق استانداردها انجام می گیرد و سلامت آن تضمین می شود.

این دستگاه مهم و کاربردی در صنعت دارو در ایران نیز قابل تهیه است . از جمله تولیدکنندگان داخلی دستگاه بلیستر گروه ماشین سازی حسنی است که طراحی و تولید انواع دستگاه های بلیستر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با بهترین کیفیت در این مجموعه صورت می پذیرد . از دیگر محصولات این گروه تجاری می توان به دستگاه مربوط به خط تولید مایعات اشاره کرد . با خرید از گروه ماشین سازی حسنی کلیه‌ی انتظارات شما برای بهره بردن از امکانات دستگاه بلیستر و یا سایر دستگاه های مرتبط با حوزه تولید و بسته بندی برآورده خواهدشد.

منبع: شرکت ماشین سازی حسنی www.novinebtekar.ir

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/O7G0W9lR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه