یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ایزو 21500 چیست؟

ایزو ۲۱۵۰۰ یک استاندارد بین المللی است که در سال ۲۰۱۲ توسط ISO (سازمان بین المللی استاندارد سازی) صادر شده است و در نظر دارد به عنوان راهنمایی در مفاهیم و فرآیندهای مدیریت پروژه خدمت کند. نسخه ی جدید ایزو ۲۱۵۰۰ ویرایش ۲۰۲۱ که به تازگی منتشر شده، جایگزین ویرایش ۲۰۱۲ ایزو ۲۱۵۰۰ گردیده است.

تخصصی ترین استاندارد ISO مدیریت پروژه جهان

گواهینامه ایزو ۲۱۵۰۰ راهنمایی هایی برای مدیریت پروژه فراهم می کند و می تواند توسط هر نوع سازمان، از جمله سازمان های دولتی، خصوصی و هر نوع پروژه دیگر بدون در نظر گرفتن پیچیدگی، اندازه و مدت آن، مورد استفاده قرار گیرد.

هدف ایزو 21500

 ISO 21500 برای ارائه راهنمایی در مورد مفاهیم و فرایندهای مدیریت پروژه باهدف اجرای فرایندها و بهترین شیوه ها برای بهبود عملکرد مدیریت پروژه تهیه شده است.

ایزو 21500 چگونه یک پروژه را تعریف می کند؟

 ISO 21500 یک پروژه را به عنوان "مجموعه ای منحصر به فرد از فرآیندهای متشکل از فعالیت های هماهنگ و کنترل شده با تاریخ های شروع و پایان ، که برای دستیابی به یک هدف انجام شده است ، تعریف می کند."

اخذ فوری ایزو نظیر استاندارد ۲۱۵۰۰ و سایر استانداردها مستلزم اجرا ، مشاوره و صدور توسط مراکز متخصص است.

 

تخصصی ترین استاندارد ISO مدیریت پروژه جهان

 

ارتباط ایزو 21500 (مدیریت پروژه) با سایر استانداردها

ایزو ۲۱۵۰۰ طوری طراحی شده است تا با استانداردهای بین المللی دیگری نظیر موارد زیر ارتباط داشته باشد:

  • ایزو ۱۰۰۰۶: سیستم های مدیریت کیفیت، رهنمودهای مدیریت کیفیت در پروژه ها،
  • ایزو ۱۰۰۰۷: سیستم های مدیریت کیفیت دستورالعمل های مدیریت پیکربندی،
  • ایزو ۳۱۰۰۰: مدیریت ریسک – اصول و دستورالعمل ها
  • و برخی از استانداردهای خاص در بخش هایی مانند صنعت هوافضا و فناوری اطلاعات

نکته مهم دیگر این است که سازمان های استاندارد دیگر شامل مؤسسه مدیریت پروژه (PMI)، انجمن مدیریت پروژه (APM) و غیره با ISO همکاری می کنند تا اطمینان حاصل شود استانداردهای آنها با سری ISO 21500 مطابقت دارند.

مزایای ایزو 21500

افرادی که دارای گواهینامه ایزو 21500 هستند مزایای فراوانی را دریافت می کنند که برخی از آنها عبارت اند از :

  1. دریافت مهارتهای سطح بالای مدیریت پروژه
  2. بهبود در زمانبندی برای تحویل پروژه
  3. ارائه فرایندهای مشترک و اصول مدیریت پروژه
  4. تصمیمگیری شفاف و بهبودیافته
  5. با ایجاد یک زبان مشترک برای فرایندهای استاندارد به یکپارچهسازی سیستم کمک خواهید کرد
  6. بررسی عملکردها برای ارائه خدمات بهتر
  7. دسترسی بهتر به مشاغل و درآمد بالاتر برای پروژه
  8. افزایش عزتنفس

دامنه کاربرد ایزو 21500

این سند زمینه سازمانی و مفاهیم اساسی برای انجام پروژه ، برنامه و مدیریت نمونه کارها را مشخص می کند. همچنین راهنمایی هایی را برای اتخاذ یا بهبود پروژه ، برنامه و مدیریت نمونه کارها با استفاده از استانداردهای تهیه شده توسط ISO/TC 258 فراهم می کند. این سند برای اکثر سازمان ها ، از جمله سازمان های دولتی و خصوصی قابل استفاده است و به اندازه و نوع سازمان وابسته نیست.

 همچنین برای هر پروژه ، برنامه و نمونه کارها ، صرف نظر از پیچیدگی ، اندازه یا مدت زمان قابل اجرا است. راهنمایی های بیشتر در مورد مدیریت پروژه ، برنامه و نمونه کارها و مدیریت آن ، در ISO 21502 ، ISO 21503 ، ISO 21504 و ISO 21505 ارائه شده است.

کلیات ایزو 21500
استاندارد ISO21500 مفاهیم کلیدی مورداستفاده برای اکثر پروژه ها را تشریح و محیط هایی را که پروژه ها در آنجا انجام می شوند، توصیف می کند.
استراتژی سازمانی، فرصت ها را شناسایی می کند. فرصت ها ارزشیابی می شوند و باید مستند شوند. فرصت های برگزیده در قالب یک طرح توجیهی یا سایر سندهای مشابه بسط می یابند و می توانند به یک یا چند پروژه که اقلام تحویلی را فراهم می کنند، منتج شوند. از این اقلام تحویلی می توان برای تحقق منافع بهره برد. منافع مذکور می توانند به عنوان یک ورودی برای تحقق و بسط بیشتر استراتژی سازمانی لحاظ گردند.

 

تخصصی ترین استاندارد ISO مدیریت پروژه جهان

 

فرایندهای استاندارد مدیریت پروژه

این استاندارد فرایندهای پیشنهادی را که باید در طول یک پروژه به عنوان یک اصل برای فازهای منفرد در نظر گرفته شوند را نیز مشخص می کند. مفاد ذکر شده را می توان از دو منظر متفاوت مورد بررسی قرارداد.

  1. فرایندهای موردنیاز برای مدیریت پروژه: شامل مواردی است که برای هر فاز از پروژه یا پروژهها قابل اجرا است. این موارد از نظر ورودی و خروجی اولیه که تعریف شده است به یکدیگر وابسته هستند
  2. گروههای موضوعی برای جمع آوری فرایند: هر گروه موضوعی متشکل از فرایندهایی است که برای هر مرحله یا پروژه قابل استفاده است. این موارد از نظر هدف، توصیف، ورودی و خروجی اولیه تعریف می شوند و به یکدیگر وابسته هستند.

مفاهیم کلیدی در مدیریت پروژه با توجه به استاندارد ایزو 21500

  • پروژه
  • مدیریت پروژه
  • استراتژی و پروژههای سازمانی
  • محیط پروژه
  • مدیریت پروژه
  • پروژهها و عملیات
  • مشارکتکنندگان و سازمان پروژه
  • شایستگی کارکنان پروژه
  • چرخه عمر پروژه
  • محدودیتهای پروژه
  • رابطه بین مفاهیم مدیریت پروژه و فرایندهای آن

 

تخصصی ترین استاندارد ISO مدیریت پروژه جهان

 

نحوه اخذ ایزو معتبر ایزو ۲۱۵۰۰

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر حتما از مراکز رسمی و پروانه دار نظیر مرکز تخصصی ایزوسیستم اقدام کنید. دقت کنید صدور گواهینامه های معتبر صرفا باید تحت اعتبار IAF یا ASCB صورت پذیرد بدین منظور می توانید از مشاوره رایگان سایت https://isosystem.org استفاده کنید.

 

منبع مطالب :

ایزوسیستم

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HEhZS8e5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه