بودجه، منابع، زمان و مدل کسبوکار شما همگی فاکتورهایی هستند که در تهیه خبرنامه حائز اهمیت هستند. شاید مهمترین و ارزشمندترین توصیهای که میتوانم به شما کنم این باشد که قبل از آغاز کردن کار خود برای تهیه یک خبرنامه، نیازها و خواستههای مشتریان خود را جویا شوید و پس از اتمام آن نیز به تحقیق خود در مورد خواستههای آنان ادامه دهید. درست است که این کار آسان بهنظر میرسد، اما کاملا مطمئنم که اکثر کسبوکارهایی که اقدام به تهیه خبرنامه میکنند، این موضوع را به کلی فراموش خواهند کرد. بهترین منبع برای موضوعات مورد بحث روز، خوانندگان
شما هستند.
یکی از راهها برای پی بردن به اینکه آیا پروژه خبرنامه شما به درستی پیش میرود یا خیر، این است که بر میزان دفعات تحویل خبرنامه به یک خواننده جدید در سرتاسر فضای مجازی نظارت داشته باشید. من در تمام خبرنامههای ارسالی، از خوانندگان درخواست میکنم آن را برای کسانی که فکر میکنند این خبرنامه ممکن است به آنها کمک کند، ارسال کنند. در نتیجه هر خبرنامه مشترکان ایمیل فراوانی را جمعآوری میکند. اگر این موضوع برای شما اتفاق نمیافتد، باید در مورد کارهایی که در خبرنامه خود انجام میدهید،
تجدیدنظر کنید.
به منظور اینکه خبرنامه شما ارزش توزیع در فضای مجازی داشته باشد، باید از نقطهنظر مشتریان به موضوعات مطروحه در خبرنامه بنگرید. وقت خود را با جملاتی از قبیل چقدر شگفتزدهاید که... یا کسبوکار شما چقدر برجسته و عالی است وغیره تلف نکنید. ارزش یک خبرنامه تنها به کیفیت محتوای آن است.
از خبرنامه چاپی استفاده کنیم
یا خبرنامههای ایمیلی؟
من طرفدار سرسخت خبرنامههای ایمیلی هستم. تا بهحال هرگز یک خبرنامه چاپی منتشر نکردهام، اگرچه میتوانستم این کار را انجام دهم. وقت، هزینه و انرژیای که برای تهیه یک خبرنامه چاپی لازم است، در مقایسه با خبرنامههای ایمیلی بسیار
بیشتر است. من مطمئنم که میتوانستم خبرنامههای چاپی را امتحان کنم و از آن راه نیز به درآمد خوبی دست پیدا کنم، اما تهیه خبرنامههای ایمیلی بسیار آسانتر است.
اگرچه قبول دارم که استثنائاتی نیز وجود دارد، اما تا بهحال کسبوکاری را مشاهده نکردهام که با استفاده از خبرنامههای چاپی و نیز عدماستفاده از امکانات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی توانسته باشد به موفقیت چشمگیری دست یابد.
من وقت ندارم هر هفته یک خبرنامه بنویسم
من هم وقت ندارم هر هفته یک خبرنامه بنویسم، اما از زمانی که فقط یک خبرنامه ایمیلی برای کسبوکار خود داشتهام، مزایای فراوانی بهدست
آوردهام.
برخی هفتهها خبرنامه ایمیلی من بهواقع یک خبرنامه نیست. درعوض شرح مختصری در مورد پست جذابی در یک وبلاگ است و لینکی نیز در آن قرار دادهام که خوانندگان میتوانند با کلیک روی آن، پست موردنظر را مشاهده کنند. در موارد دیگر صرفا یک صدا را ضبط میکنم و آن را در وبلاگ خود قرار میدهم. سپس یک ایمیل کوتاه به خوانندگان خود ارسال و آنها را از محتوای جدید
باخبر میکنم.
همچنین از زمانی که خبرنامهها را از طریق ایمیل ارسال میکنم، توانستهام چندین خبرنامه را از پیش آماده کنم و تحویل آنها را بهآسانی و طبق برنامه زمانبندی شده انجام دهم تا اینکه مجبور نباشم یک خبرنامه را برای زمانی که تمایل ندارم بنویسم، آماده کنم. این موضوع دلیل دیگری است برای اثبات اینکه چرا من طرفدار سرسخت بازاریابی و تبلیغات از طریق ایمیل هستم.
آیا برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر خبرنامهها باید تحویل آنها را طبق برنامه زمانی انجام داد؟
به نظر من تداوم ارتباط با مخاطبان از طریق خبرنامه اهمیت چندانی ندارد. فاکتورهای اصلی در موفقیت شما کیفیت محتوای ارائه شده و نیز توانایی شما در درگیر کردن مخاطبان خود در مکالمات و ارتباطات سودمند و باارزش است. خوانندگان خود را به وبلاگهای خود یا حتی وبسایتهایی که متعلق به شما نیست، ارجاع دهید تا اینکه آنها بتوانند تا حد امکان بهترین اطلاعات موردنیاز را در مورد موضوعات مطروحه بهدست آورند.
این ارتباط صادقانه است که باعث به وجود آمدن وفاداری در مشتریان نسبت به شما خواهد شد. زمانیکه این وفاداری را تثبیت کردید، اینکه با چه فاصله زمانی و طبق کدام برنامه اقدام به انتشار خبرنامهها میکنید، برای مشتریان اهمیتی ندارد. تهیه خبرنامهها همانند تولید دیگر محتواهاست؛ از قبیل وبلاگ، صفحه Facebook یا اکانت
Twitter.