پرسش: مدیر کسبوکاری در حوزه پوشاک هستم و فروشندگان زیادی برای کسبوکارم فعالیت میکنند، فروشندگانی که تمام تلاشم این است که بهعنوان نمایندهای از کسبوکارم نمود پیدا کنند. لطفا راهنمای بفرمایید، چگونه میتوانم فروشندگانم را براین اساس آموزش دهم؟
پاسخ کارشناس: فروشندگان یک کسبوکار مانند نمایندگان آن کسبوکار هستند. نمایندگانی که صرف نظر از وظایفی که انجام میدهند، باید هویت برند کسبوکار مورد نظرشان را به مشتریان منتقل کنند. بر این اساس هر حرکت فروشندگان و کارمندان یک کسبوکار در فضای مجازی و غیرمجازی مهم است و مشتریان با دیدن آن فورا به یاد کسبوکار مورد نظر میافتند.
البته در این باره نمیتوان، شهرت و اصالت برند را جعل کرد و باید راهکارهایی به فروشندگان ارائه داد تا به کسبوکار مورد نظر متعهد شوند و با اطمینان و علاقه کسبوکار را به مشتریان معرفی کنند.راهکارهایی مانند: یک: کسبوکارها در این باره بهتر است، دورههای آموزش ارتباط و مدیریت تخصصی و حرفهای را برای کارکنان خود برگزار کنند تا آنها با شناخت کامل برند، در اجتماع حضور داشته باشند و بهنوعی نماینده کاملی برای کسبوکار باشند. دو: مدیران کسبوکارها دراین باره باید بستههای تشویقی برای کارمندان خود در نظر بگیرند، تخصیص پاداش به کارمندان میتواند آنها را به انجام عملکرد بهتر ترغیب کند.
سه: مدیران کسبوکارها باید کارمندانی را که حضور فعالتری در فضای مجازی دارند شناسایی و به آنها وظایفی را محول کنند یعنی به آنها آموزش صحیحی دهند تا بتوانند، رفتاری معقولانه و متناسب با هویت برند داشته باشند. در این باره کسبوکارها بهتر است، لیستی را آماده کرده و در اختیار کارمندان قرار دهند و آنها را در جلسات مختلف شرکت دهند و از آنها ایدههای خلاقانه بخواهند. ایدههایی که بتواند باعث انتشار اهداف برند در فضای واقعی شود. حضور یک مشاور دیجیتال مارکتینگ نیز میتواند به کسبوکارها کمک کند و آنها را به اهدافشان برساند.