پرسش: یک سوپرمارکت بزرگ را در یکی از مناطق خوب تهران مدیریت میکنم. تصمیم دارم چیدمان فروشگاه را از حالت سنتی به مدرن تغییر بدهم. چه توصیههایی برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: تحقیقاتی که روی حرکت چشم خریداران صورت گرفته، نشان میدهد که حدود یک سوم بستههای درون قفسهها توسط خریداران نادیده گرفته میشود. از این رو به شما توصیه میکنیم محصولاتی را که میخواهید زودتر به فروش برسد، در معرض دید خریداران قرار بدهید.
بر خلاف باور عمومی که همه فکر میکنند فروشگاههای دارای محصولات متنوع، پرطرفدارترند، نتیجه تحقیقات نشان داده که اگر تنوع محصولات با دقت و پس از انجام بررسیهای دقیق کاهش پیدا کند، فروش بالاتر میرود. بهتر آن است که قفسههای شما کالاهای مناسب و پرخریدار را بهصورت گلچین شده بر مبنای نوع و سلیقه مخاطبانتان به نمایش بگذارند و اصراری بر ارائه همه محصولات موجود در بازار نداشته باشید.
بهتر آن است پیامهای تصویری خود را در سمت چپ راهروها و پیامهای نوشتاری خود را در سمت راست نصب کنید. همچنین راهروها باید حتیالامکان پهن باشند تا مراجعهکنندگان با هم برخورد نکنند. توجه به نکاتی مانند رنگ دیوارهای فروشگاه، اضافه کردن بوی خوش به فضا و نورپردازی مناسب نیز میتواند تجربه خرید را برای مشتریان لذت بخشتر کند.