صنعت جواهرات هم کم کم دارد سر از بازارهای آنلاین درمی آورد. سود میلیاردی این صنعت پرزرق وبرق اکنون تا حد زیادی به بازارهای آنلاین وابسته است
***
همین چند ماه پیش بود که شرکت Tiffany & Co شرکت Net-A-Porterرا به عنوان شریک اختصاصی خود در بازار تجارت آنلاین برگزید. این شرکت خرده فروشی آنلاین حالا مدتی است که برخی جواهرات این برند معتبر و جهانی را برای مدتی کوتاه در قالبT Collection عرضه می کند.
این همکاری که از 17 آوریل آغاز شده، برند Tiffany & Co را به 170 کشور جهان برده است. این قرارداد از آن جهت مهم است که قبل از آن شرکت Tiffany & Co تنها در 13 کشور جهان فروش آنلاین داشت. این نمونه خوبی برای نشان دادن روند تازه خرده فروشی در صنعت جواهرات است.
این یعنی جواهرات ظریف و سنگین هم سرانجام به دنیای آنلاین راه یافتند. خیلی از خریداران آنلاین همچنان تردید دارند که پول شان را برای خرید آنلاین یک قطعه جواهر بدهند یا نه. همزمان خرده فروش ها برای غلبه بر محدودیت های فیزیکی ذاتی استانداردهای تجارت آنلاین تلاش می کنند تا در نتیجه این تلاش ها بتوانند سهمی در این بازار روبه رشد داشته باشند.
این روزها بازار جهانی جواهرات درحال تغییر جهت به سمت تجارت الکترونیک است. براساس اعلام بخش تحقیقات و بازار وب سایت PR News، انتظار می رود بازار جواهرات تا سال 2017 به 257 میلیارد دلار برسد و در پنج سال آینده هر سال 5 درصد رشد خواهد داشت. فروش آنلاین جواهرات اکنون 5 درصد بازار این قطعات قیمتی و ظریف را در اختیار خود دارد و پیش بینی می شود تا سال 2020 سهم بازار آنلاین از فروش جواهرات به 10 درصد برسد.
البته بعضی کارشناسان سهم این بازار را تا سال 2020 بزرگ تر از 10 درصد می دانند و با طرح و برنامه هایی که دارند سهم بازار آنلاین جواهرات را برای سال آینده تا 15 درصد هم پیش بینی می کنند.
میتون ساچتی، مدیرعامل شرکت Carat Lane، بزرگ ترین شرکت آنلاین فروش جواهرات در هند، در این باره می گوید: «این بازار درحال رشد، اما هنوز کوچک است. پیش بینی ها برای فروش آنلاین جواهرات ظریف و سنگین در سال گذشته میلادی 150 میلیون دلار بود، حال آنکه در واقع فروش آنلاین هر دو نوع این جواهرات به 125 میلیون دلار رسید. در سال 2013 اما فروش آنلاین حتی 2 میلیون دلار هم نشد. این بخش از بازار جواهرات درحال شکوفایی است.»
بازار آنلاین جواهرات رشد قابل توجهی در آسیا داشته است. نرخ رشد ترکیبی سالانه (CARGO) این صنعت از سال 2011 تا 2014، در فاصله سه سال 2/62 درصد بود. همزمان با لوکس تر شدن رویکرد تجارت الکترونیک، شرکتMcKinsey & Company انتظار دارد سهم فروش دسته کالاهای لوکس در بازارهای آنلاین دوبرابر شده و از 6 درصد تا سال 2020 به 12 درصد برسد. به پیش بینی این سازمان این سهم در سال 2015 به 18 درصد خواهد رسید.
این یعنی فروش آنلاین کالاهای لوکس سالانه ارزشی برابر 79 میلیارد دلار خواهد داشت. براساس اعلام موسسه MCkinsey این اعداد و ارقام تجارت الکترونیک را به سومین بازار لوکس جهان پس از چین و آمریکا تبدیل خواهد کرد. چنین رشدی باعث انگیزه پیدا کردن خرده فروشان جواهرات و رفتن آنها به سمت بازار آنلاین شده است. تازه واردهای این صنعت هم به پیروی از قدیمی ها وارد بازار آنلاین شده اند.
بازار آنلاین با همه نقاط قوت و قدرتی که دارد، چالش هایی را نیز پیش روی خود می بیند. خرده فروش های جاافتاده در کار خود باید کسب وکارشان را با دنیای تجارت آنلاین همساز کرده و تازه واردها نیز باید اعتبار و شهرت برای خود دست وپا کنند. برای جواهرفروش های جاافتاده، این یعنی آنها باید با تغییر محصول، نوآوری و کامل تر کردن فرآیند کار خود، کارشان را با روند تجارت آنلاین تطبیق دهند. برای تازه واردها هم وقت آن رسیده که مستقیم به سمت بازار تجارت الکترونیک رفته و در آنجا برای خود اعتبار ایجاد کنند.
برای BlueStone، دومین شرکت بزرگ خرده فروشی آنلاین جواهرات در هند، بزرگ ترین مانع تاکنون اعتمادسازی در صنعتی است که شاکله و چارچوب آن با بازیگران سنتی شکل گرفته است. برخی خرده فروش ها، چه از دسته باتجربه ها و چه تازه کارها، این مانع را با راهکار خاص خود یعنی فروش جواهرات از طریق پلت فرم های خرده فروشی دیگر از جمله Net-A-Porter رفع می کنند. همان کاری که شرکت Tiffaney & Co انجام داد.
بعضی دیگر از شرکت ها نیز یک راه دیگر یعنی ارائه خدمات در خانه را انتخاب کرده اند. از این مسیر مشتری می تواند چند قطعه جواهر دلخواهش را انتخاب کرده و به شخص موردنظر برساند، بعد آن شخص جواهر دلخواهش را از میان این چند انتخاب، برگزیند. مشتری در نهایت پول کالایی را می دهد که تصمیم نهایی اش برای خرید است.
در این میان استارتاپ ها هم حرفی برای گفتن دارند و با آمدن شان بازار طلا و جواهر را دستخوش تغییرات می کنند. آنها با روش های گوناگون سعی در جذب مشتری در فضای آنلاین دارند و با شناخت نیاز مشتری های آنلاین نوآوری هایی برای فروش از خود نشان می دهند. بنابراین حالا کار مشتری ها هرچه راحت تر می شود و ساده تر می توانند اعتماد کرده و آنلاین جواهر بخرند.
این یعنی افزایش هرچه بیشتر رونق این نوع بازار در صنعت درخشان و پرزرق وبرق جواهرات که سودهای خوبی را برای برندهای بزرگ دارد. جواهرفروش ها در این راه، مسیرهای مختلف را امتحان می کنند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.