برای افزایش قدرت برندتان ناچارید بر مشتریان خود تأثیر مثبت بگذارید و کارهایی انجام دهید که در ذهن آنها ماندگار شوید. اثر انگشت ما از قلبهایی که لمسشان کردهایم هیچ وقت پاک نمیشود. همه ما بارها این جمله را شنیدهایم كه هرگز فرصت دوبارهای را برای تأثیر خوب بر دیگران در نخستین برخورد نخواهید داشت. همچنین میدانیم که ما فقط زمان کوتاهی وقت داریم تا روی دیگران تأثیر بگذاریم قبل از اینكه آنها عقیدهشان را نسبت به ما شكل دهند. نكاتی وجود دارد كه توجه به آنها میتواند به شما در گذاشتن بیشترین تأثیر در برخورد با مشتری كمك كند.
بهترین راه برای ایجاد نخستین تأثیر مثبت این است كه به مشتری نشان دهید كه وی مركز عمل و توجه است نه شما. اگر نشان بدهید كه شما مركز توجه هستید فرصتها را از دست خواهید داد. اگر نشان دهید كه شما مشتری را محور توجه قرار میدهید، كسی میشوید كه او مشتاق دیدار مجدد شما خواهد شد. به مشتری فرصت صحبت درباره خود را بدهید. مهم نیست كه چقدر رقابت در قیمتگذاری وجود دارد، یك مشتری آیندهنگر در خرید و فروش، در جستوجوی بهترین شرایط است. كلمات ارزشی مثبت به كار گیرید و از اشارات كلامیتان سود ببرید و با این كار، مشتری از همراهی شما استقبال میكند.
بهطور غیركلامی با تماس مستقیم چشمی به مشتری نشان دهید كه شنونده ماهری هستید. استفاده از نام اشخاص جدید بهطور مكرر در گفتوگوها روش مثبت دیگری است. شما با این كار نشان میدهید كه از اول به مشتری توجه داشتهاید و ضمن معرفی، نام فرد را به خاطر سپردهاید. به علاوه مكالمه شما شخصیتر و صمیمـانهتر میشود وقتـی چندین بار نام مشتری را در گفتوگویتان به كار میبرید. مراقب شوخی باشید.شما از حساسیتهای مشتری آگاه نیستید و ادامه این جملات طنزآمیز ممكن است موانعی را در ارتباط شما به وجود آورد كه دیگر نتوانید بر آنها غلبه کنید.
مجادله با اشخاصی كه تازه ملاقات كردهاید میتواند رابطه را قبل از اینكه ایجاد شود از بین ببرد. صبر كنید تا اعتبارتان برای دیگران جا بیفتد بعد با آنها چالش كنید. ظاهری آراسته داشته باشید. به نوعی سخن گفتن افراد روی نخستین برخورد بسیار مؤثر است حتی شاید بیشتر از آنچه ما میخواهیم. شنوندگان ما روی هوش، سطح فرهنگ، سود و توانایی رهبری ما با كلماتی كه ما انتخاب میكنیم و چگونگی ادای آن كلمات، قضاوت میكنند.
به جای جویده جویده حرف زدن بهگونهای كه راحت قابل شنیدن باشد، صحبت كنید. به وضوح تلفظ كنید.اوج صدایتان را تغییر دهید و از صدای یكنواخت اجتناب كنید. تحرك را در صدا و خطوط چهرهتان نشان بدهید و ژست طبیعی داشته باشید. این نکات نهتنها هراس شما را از برخورد با مشتریهای متفاوت كاهش میدهند، بلكه با به كارگیری آن شما حتی از این برخوردها لذت میبرید و به تـوفیقی ماورای آنچه فكر میكنید دست مییابید. شما میتوانید بهترین تأثیرات را در ارتباطات كسب و كار بر مشتری خود بگذارید.