بالاخره پس از گمانه زنی های بسیار، چند شب گذشته آیفون 12 رونمایی شد، با این حال بزرگترین تغییر آن ابدا ارتباطی به ویژگی های گوشی نداشته و به لوازم جانبی آن باز می گردد. درواقع برای نخستین بار شاهد محصولی بدون شارژر و ایرپاد بوده ایم. اگرچه این موضوع جزو پیش بینی ها محسوب می شد، با این حال به اجرا درآمدن چنین طرحی با توجه به این امر که قیمت محصول در مقایسه با مدل قبلی، افزایش قابل توجهی نیز داشته است، بسیار عجیب بوده و برخی آن را اشتباه تجاری اپل عنوان کرده اند. با این حال دلیل اصلی این موضوع چیست ؟ درواقع مسئله زیست محیطی به عنوان ترند حال حاضر تمامی برندها مطرح بوده و در این رابطه ویدئویی از سوی یکی از مدیران اپل منتشر شده است که وی در کنار پنل های خورشیدی ساختمان اپل، به دلیل این استراتژی پرداخته است.
در این راستا اعلام شده است که در حال حاضر 700 میلیون هدفون اپل و 2 میلیارد شارژر در جهان وجود دارد که به علت وجود آنها در محصولات جدید، معمولا دور انداخته می شوند. این امر باعث خواهد شد تا هر ساله شاهد افزایش تعداد زباله ها باشیم. در این راستا اپل تلاش کرده است تا با جداسازی این دو محصول، آنها را تنها به افرادی بفروشد که به آن نیاز دارند. این امر می تواند باعث تولید 2 میلیون تن کربن شود. درواقع این امر از جمله اقدامات اپل در راستای چشم انداز تبدیل شدن به برندی با تولید کربن صفر است. اگرچه این طرح در ظاهر بدون ایراد تلقی می شود، با این حال منتقدهای جدی ای را نیز دارد. درواقع به عقیده برخی از افراد اپل می تواند اقدامات به مراتب بزرگ تری در راستای کاهش تولید کربن خود انجام دهد. درواقع حذف دو وسیله مهم برای یک دستگاه، به معنای کاهش هزینه ها خواهد بود. با این حال شاهد افزایش چشمگیر قیمت آیفون جدید حتی بدون این دو وسیله هستیم. به همین خاطر به نظر می رسد که سناریو دوم، منطقی تر باشد. درواقع اپل در تلاش است تا هزینه هایی که بحران کرونا به وجود آورده است را در کنار بودجه ای که برای فناوری 5G قرار داده است با این استراتژی جدید تامین نماید. این امر در حالی است که بحران اقتصادی ناشی از کرونا، بیش از همه افراد عادی را تحت فشار قرار داده است.
مطلب مرتبط: آیفون تاشو اقدام جدید اپل
به همین خاطر حتی اگر حذف دو وسیله را بتوان اقدامی سودمند برای محیط زیست تلقی کرد، با این حال کاهش قیمت، بدون شک اشتباهی بزرگ و ظلمی به مشتری خواهد بود. تحت این شرایط باید دید که این استراتژی جدید آیا منجر به کاهش فروش آیفون 12 خواهد شد و یا این اقدام تاثیر خاصی را بر روی رفتار مشتری به همراه ندارد. درواقع آیفون جدید خصوصا در طراحی و دوربین خود، ویژگی های بسیار جذابی را اضافه کرده است که خود برای طرفداران این برند، بهانه ای کافی برای خرید خواهد بود. در کنار تمامی این موضوعات، اگر بخواهیم نگاهی منصفانه داشته باشیم، هیچ یک از دو سناریو مطرح شده، به صورت کامل درست نیست. درواقع اگرچه استراتژی جدید اپل به نفع محیط زیست است، با این حال نباید دلیل اصلی آن را صرفا این مسئله تلقی نمود. این موضوع می تواند به یک ترند جدید و یا فاجعه ای برای این شرکت تبدیل شود.