کسب و کارهای کوچک گرچه به عقیده بسیاری از افراد با ظرفیت رشد بسیار محدودی مواجه هستند، با این حال این کوچک بودن صرفا ویژگی ای منفی محسوب نشده و این امر باعث می شود تا چالاکی بالاتری را نیز داشته باشند. به مانند هر کسب و کار دیگری، شما باید از سطح مطلوبی برخوردار باشید. در غیر این صورت نتیجه ای مناسب را به دست نخواهید آورد. در این رابطه آگاهی بسیار مهم بوده و باعث می شود تا درگیر اقدامات اشتباه و کمتاثیر نشوید. یکی از مهم ترین بخش های تجاری، بازاریابی بوده و از آن به عنوان عامل حیات یک کسب وکار نام برده می شود. به همین خاطر ضروری است تا بیشترین توجه را به آن داشته باشید. در همین راستا به بررسی 9 راز بازاریابی موفق برای کسب وکارهای کوچک خواهم پرداخت.
1-برندی را برای خود داشته باشید
اشتباه بزرگ بسیاری از مدیران کسب وکارهای کوچک این است که تصور می کنند آنها به برندی نیاز نداشته و می توانند بدون این موضوع نیز به کار خود ادامه دهند، با این حال برند به معنای امضای شما خواهد بود. بدون آن هیچ فردی نمیتواند تعلق محصول به شما را تشخیص دهد. به همین خاطر تفاوتی ندارد که در چه زمینه ای و در چه سطحی مشغول فعالیت هستید، نخستین اقدام شما باید ایجاد برند باشد. در این رابطه فراموش نکنید که طراحی برند از بخش هایی نظیر روانشناسی رنگ، طراحی لوگو و شعار تشکیل شده است. برای عملکردی حرفه ای در این زمینه توصیه می شود تا در وبلاگ Kissmetrics مقاله نیل پاتل در رابطه با اصول ساخت برند را مطالعه کنید.
مطلب مرتبط: راهکارهای موفقیت در بازاریابی کسب و کارهای کوچک
2-استفاده از ایمیل را جدی بگیرید
اگرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که این اقدام منسوخشده محسوب می شود، با این حال واقعیت این است که تاثیر این بخش نهتنها کم نشده است، بلکه افزایش نیز پیدا کرده و علت اصلی تصورات غلط در این رابطه به این خاطر است که روش های استفاده از آن حرفه ای محسوب نمی شود. به همین خاطر توصیه می شود تا در سایت DIY مقاله ایوانا تیلور در رابطه با آموزش بازاریابی از طریق ایمیل را مشاهده کنید.
3-محتواهای جذاب را ایجاد کنید
کپیبرداری از اقدامات دیگران، بدترین اتفاقی است که می تواند توسط شما انجام شود. به همین خاطر نیز ضروری است تا محتواهایی منحصر به فرد تولید کرده و در این رابطه به خواست مخاطبان خود نیز توجه داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا سایت شما از حالت صرفا تجاری خارج شده و دلیل برای مراجعه افراد به مراتب بیشتر شکل گیرد. همچنین فراموش نکنید که به هر میزان که سطح اطلاعات مخاطبان افزایش پیدا کند، احتمال انجام خرید از سوی آنها نیز بیشتر خواهد شد. برای درک بهتر از اقداماتی که باید انجام شود، مجموعه مقالات کریستوفر ژان بنیتز در سایت BizSugar گزینه ای کاملا مناسب خواهد بود.
4-همکاری داشته باشید
به عنوان یک برند کوچک، شما تنها زمانی قادر به رشد بیشتر خواهید بود که با سایرین تعامل و همکاری لازم را داشته باشید. به همین خاطر توصیه می شود که همواره به دنبال شرکایی برای خود باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که صرفا الزامی برای دشمنی با برندهای رقیب وجود نداشته و شما می توانید با همکاری مناسب، هر دو پیشرفتی قابل ملاحظه را داشته باشید. در این رابطه همواره این جمله را به خاطر داشته باشید که نباید موفقیت را صرفا برای خود بخواهید. این امر باعث خواهد شد تا به برندی منزوی و ضعیف تبدیل شوید. در نهایت این امر که بخشی از اقدامات خود را به افرادی دیگر محول سازید، باعث می شود تا سرعت انجام کارها افزایش پیدا کند. برای مثال بسیاری از برندها، مسائل مربوط به حمل و نقل را به برندی دیگر محول می کنند که این امر نهتنها در هزینه-های آنها صرفهجویی را به همراه دارد، بلکه سرعت و کیفیت کار را نیز افزایش می دهد. به همین خاطر نباید تصور کنید که همه چیز را تنها خودتان باید انجام دهید. در این رابطه ایوان ویدجایا در سایت Biz Penguin به خوبی در رابطه با این موضوع صحبت کرده است.
5-از تکنولوژی بازاریابی غافل نشوید
پیشرفت سریع تکنولوژی تمامی بخش های کسب وکار را دچار تحول کرده است ک در این رابطه بازاریابی نیز از آن محروم نمانده است. تکنولوژی بازاریابی در توضیحی جامع مجموعه فناوری هایی محسوب می شود که انجام اقدامات را ساده تر کرده است. این امر خصوصا در زمینه بازاریابی دیجیتال بسیار مفید بوده و باعث بهتر شدن اقدامات می شود. فراموش نکنید که بدون توجه به این بخش، شما متحمل هزینه های بالا و نیاز به تلاش زیاد خواهید بود. این امر در حالی است که یک فناوری در کوتاه ترین زمان، کارهایی را انجام خواهد داد که در حالت معمول به ساعت ها زمان نیاز دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که عدم توجه به تکنولوژی باعث خواهد شد تا سایر برندها رشد به مراتب بالاتری را تجربه کنند که بدون شک این امر به ضرر شما خواهد بود. همچنین در دنیای مدرن حال حاضر، استفاده از این روش ها به توقع مشتری نیز تبدیل شده است. در این رابطه اسکات برینکر در سایت Land marketing توضیحات جامعی را انجام داده است.
6- ضرورت تولید فیلم را جدی بگیرید
فیلم ها در صدر موارد مورد علاقه مخاطبان قرار دارند. به همین خاطر بسیار مهم است که در زمینه تولید آنها فعال باشید، با این حال نکته-ای که ذکر آن کاملا ضروری است این است که ایجاد تنوع در این زمینه بسیار مهم خواهد بود. برای مثال فعالیت شما باید شامل معرفی، نقد و بررسی محصول، مطالب آموزشی، مصاحبه و ... باشد. در غیر این صورت نتیجه خوبی را به دست نخواهید آورد. در این رابطه رامون ری در سایت Smallbiztechnology تمامی توضیحات لازم را انجام داده است.
7-از چتبات استفاده کنید
جست وجوی صوتی و چتبات ها از دیگر مواردی است که به خواست مشتری تبدیل شده است. به همین خاطر باید خود را به خوبی برای استفاده موثر از آن آماده کنید. فراموش نکنید که در حال حاضر افراد بیشتر ارتباط خود به اینترنت را از طریق گوشی های هوشمند خود انجام می دهند که میزبان خوبی برای این دو مورد خواهد بود. کریس فراسکلا در سایت BizSugar و راشل استرالا در صفحه توییتر خود در این رابطه توضیحات بسیار خوبی را انجام داده اند.
8-از شبکه های اجتماعی غافل نشوید
تاکنون حتی یک مورد برند موفق پس از ظهور شبکه-های اجتماعی وجود نداشته است که از این بخش استفاده مفیدی را نداشته باشد. به همین خاطر حضور حرفه ای شما کاملا الزامی خواهد بود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر شبکه، از اصول و ویژگی های خاص خود برخوردار است. به همین خاطر توصیه می شود تا مطالب ماریا دایکستر را در رابطه راز موفقیت در هر یک از شبکه های اجتماعی، مورد مطالعه قرار دهید.
9-اصول سئو را جدی بگیرید
به عنوان توصیه آخر بهتر است تا آگاهی خود را در رابطه با اصول سئو افزایش داده و با انجام آنها، شاهد بهتر دیدهشدن مطالب و صفحه خود در موتورهای جست وجوگر باشید. این نکته را فراموش نکنید که حتی بهترین مطالب در صورتی که به خوبی دیده نشوند، نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت. برای این بخش مطالب پاتریک راینهارت مرجع آموزشی بسیار خوبی خواهد بود.