فیلم های سینمایی یکی از تاثیرگذارترین محصولات فرهنگی در سراسر جهان محسوب می شود. این امر در نحوه شکل گیری رفتار و عادت مخاطب فیلم های مشهور به خوبی قابل مشاهده است. نسل میانسال کنونی خاطرات بسیار زیادی از مشاهده فیلم های سینمایی دارد. یکی از به یادماندنی ترین آثار سینمایی دهه 80 فیلم «ای تی موجود فرازمینی» ساخته استیون اسپیلبرگ است. این فیلم ماجرای ای تی (موجود فضایی) که از سایر همنوع های خود جدا افتاده، روایت می کند. بدون تردید استفاده تبلیغاتی از شخصیت های اصلی این فیلم، آن هم نزدیک به 40 سال پس از اکران سراسری، بسیار جسورانه به نظر می رسد. این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما محسوب می شود. اگرچه درخواست های زیادی از سوی بینندگان برای ساخت قسمت های بعدی صورت گرفت، اما اسپیلبرگ هیچ گاه زیر بار ساخت قسمت های بعدی نرفت. شاید همین نکته بر محبوبیت این فیلم افزوده است.
اکنون پس از نزدیک به 40 سال از نمایش فیلم «ای تی موجود فرازمینی» باید شاهد حضور دوباره ای تی در کنار الیوت (شخصیت اصلی فیلم و دوست زمینی ای تی) باشیم. این کلیپ تبلیغاتی تازه با هدف نمایش نحوه نزدیک ساختن مردم سراسر جهان به یکدیگر به لطف فناوری های دیجیتال ساخته شده است. در این ویدئوی کوتاه نقش الیوت برعهده هنری توماس قرار دارد. نخستین بار هفته گذشته این ویدئو در نوبت پخش برنامه صبحگاهی شبکه NBC روی آنتن رفت. حال و هوای این تبلیغ پیرامون بازگشت ای تی برای گفت وگو و وقت گذرانی با الیوت اکنون میانسال است. الیوت داستان مشهور ای تی در این کلیپ دارای خانواده و فرزندان است، بنابراین شرایط به طور کلی برای او تغییر کرده است.
آژانس تبلیغات گودبای سیلورستین و شرکا مسئولیت ساخت این ویدئوی تبلیغاتی را برعهده داشته است. نکته جالب اینکه استیون اسپیلبرگ نیز در جریان ساخت این کلیپ به عنوان مشاور فعالیت داشته است، بنابراین ویدئوی تبلیغاتی موردنظر با نظارت و تایید کارگردان اصلی ساماندهی شده است. تلاش اصلی سازندگان این کلیپ تبلیغاتی بازسازی دوباره صحنه های ماندگار فیلم اصلی بود. این امر به مخاطب امکان مشاهده صحنه های ماندگار دوچرخه سواری ای تی بر فراز آسمان، نخستین تعاملش با الیوت و تلاش برای برقراری تماس با دیگر آدم فضایی ها را می دهد بنابراین ما با مجموعه ای صحنه های نوستالژیک مواجه هستیم.
اگرچه نسخه به نمایش درآمده در شبکه NBC نزدیک به دو دقیقه است، اما نسخه اصلی و آنلاین مدت زمان بیشتری (چهار دقیقه) دربر دارد. پیتر اینترمارگیو، مسئول اجرایی ساخت پروژه، در کنفرانس مطبوعاتی نسبت به انگیزه ساخت این تبلیغ اینگونه اظهارنظر کرده است: «هدف اصلی ما نمایش نحوه تاثیرگذاری فناوری های جدید بر روی سهولت ارتباط میان خانواده ها در فاصله مکانی گسترده بود. بدون تردید امروزه فناوری های مدرن کمک زیادی به افراد برای توسعه ارتباطات کرده است بنابراین وظیفه ما یادآوری اهمیت ارتباط نزدیک میان انسان هاست. این امر به ویژه در زمان تعطیلات سال نو اهمیت زیادی دارد.»
مطلب مرتبط: کمپین تبلیغاتی چیست؟/ چطور کمپین تبلیغاتی موفق طراحی کنیم؟
کلیپ تبلیغاتی کوتاه ای تی بخشی از یک پروژه بزرگ تر با همکاری شرکت کام کست (صاحب امتیاز شبکه NBC)، یونیورسال پیکچرز و شرکت خدمات تلفنی Xfinity است. هدف اصلی این تبلیغ نیز کاملا واضح است: نمایش نحوه تاثیرگذاری ارتباطات برروی زندگی روزمره افراد مختلف در سراسر دنیا.
بدون تردید استفاده از شخصیت های مشهور فیلم های سینمایی برای تبلیغات ایده جالبی محسوب می شود. در این زمینه برندها دشواری زیادی پیش روی دارند. اگر ایده مورد نظر به اندازه کافی جذاب نباشد، مخاطب هرگز برند سازنده را نخواهد بخشید. به هر حال در اینجا پی خاطرات مشترک نسل های مختلف در میان است بنابراین ما باید از کیفیت کلیپ تبلیغاتی مان مطمئن شویم. در غیر این صورت واکنش مخاطب به عملکرد ما بسیار شدید و منفی خواهد بود.
کلیپ تبلیغاتی مشترک کام کست، یونیورسال پیکچرز و شرکت خدمات تلفنی Xfinity معیارهای یک تبلیغ نوستالژیک و قابل قبول را دارد. این تبلیغ شامل بازسازی بسیاری از صحنه های ماندگار فیلم اصلی است. همچنین پیام اصلی نیز در قالبی جذاب برای مخاطب نمایش داده می شود. نکته مهم درخصوص این کلیپ عدم تلاش برای تخریب تصور زیبای مخاطب از فیلم اصلی است. به همین خاطر پیش بینی اغلب کارشناس ها، به علاوه من، نسبت به نتیجه این تبلیغ بسیار مثبت است. دست کم نظارت اسپیلبرگ بر فرآیند تولید این ویدئو تبلیغاتی بسیاری از طرفدارهای فیلم اصلی را راضی خواهد کرد.