بسیاری از کسب و کارها در طول زمان به فکر طراحی دوباره سایت رسمی شان می افتند. شاید تنها مشکل در این میان عدم اطمینان نسبت به شیوه های اجرای این امر باشد. همچنین برخی از نگرانی ها در مورد واکنش کاربران و به هم خوردن رتبه سئو برند در این میان وجود دارد. شاید گزینه آخر، یعنی به هم خوردن رتبه سئو سایت، اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با دیگر دلایل دست نگه داشتن از طراحی دوباره سایت باشد. کسب و کارها برای کسب رتبه های برتر در موتورهای جست وجو هزینه های بسیار زیادی را پرداخت می کنند. این امر در کنار بار مالی و تلاش های گسترده تیم بازاریابی هرگونه تغییری را بدل به تهدید احتمالی خواهد کرد. بسیاری از برندها در طول زمان دیگر به دنبال طراحی دوباره سایت شان نیستند. این امر با هدف ثبات هرچه بیشتر در رتبه اصلی سایت برند صورت می گیرد. نکته جالب اینکه چنین رویکردی در زمینه پرهیز از به روز رسانی وضعیت سایت بی دلیل است. بازاریاب ها و کارآفرینان حتی اگر در وهله نخست طراحی نامناسبی برای سایت شان صورت دهند، باز هم فرصت جبران خواهند داشت. امروزه به روز رسانی مشکلات سایت و رفع آنها اقدام دشواری نیست. در ادامه برخی از نکات اساسی برای طراحی دوباره سایت رسمی برند بدون دغدغه های مربوط به مدیریت سئو را مدنظر قرار خواهیم داد.
1. استفاده از معیارهای درست برای ارزیابی سایت
پیش از اینکه دست به کار طراحی دوباره سایت شویم، باید نسبت به مشکلات سایت فعلی ارزیابی دقیقی صورت دهیم. بسیاری از کارآفرینان با گذشت زمان نسبت به بازطراحی سایت رسمی برندشان اقدام می کنند. نکته جالب اینکه اغلب اوقات اقدام برای طراحی دوباره با به روز رسانی سایت براساس معیارهای دقیق صورت نمی گیرد. این امر موجب افزایش هزینه های کسب و کار می گردد. بنابراین مهمترین اقدام در راستای طراحی دوباره سایت ارزیابی دقیق وضعیت آن است. اگر وضعیت سایت برند مطلوب ارزیابی شد، دیگر نیازی به طراحی دوباره و پرداخت هزینه های گزاف آن نخواهد بود. بسیاری از برندها در بلندمدت نسبت به بهبود وضعیت برندشان اقدام می کنند. این امر اگر با ارزیابی دقیق از وضعیت برند صورت گیرد، علاوه بر مزیت های مربوط به آپدیت سایت و استراتژی بازاریابی برند همراه با هزینه های کمتری نیز خواهد بود.
مطلب مرتبط: طراحی سایت بهتر با نکات طلایی
وقتی سایت برند دارای ایرادات واضحی در زمینه تجربه کاربری، بارگذاری محتوا و همچنین رتبه بندی از سوی موتورهای جست وجو مانند گوگل است، باید نسبت به طراحی دوباره یا ترمیم برخی از بخش های آن اقدام نماییم. این امر شاید در نگاه نخست بیش از اندازه پیچیده به نظر برسد، اما در کوتاه مدت امکان اجرای ساده را به همراه دارد. مهمترین مسئله در این میان اختصاص زمان مناسب برای ارزیابی تمام بخش های کسب و کار است.
2. طراحی متفاوت سایت
وقتی یک سایت دارای مشکلاتی است، باید نسبت به طراحی مجدد با استفاده از ایده های نو اقدام کرد. امروزه عرصه طراحی سایت نیز مانند سایر حوزه ها دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. این امر امکان طراحی سایت با فناوری های تازه را به همراه دارد. اگر کارآفرینان نسبت به شیوه های نوین طراحی سایت آگاهی داشته باشند، وضعیت بهتری از نظر مدیریت سئو تجربه خواهند کرد.
امروزه یکی از معیارهای صلی الگوریتم گوگل برای رتبه بندی سایت ها توجه به میزان به روز بودن شان در حوزه فناوری های طراحی سایت است بنابراین هرچند وقت یکبار دست کم نسبت به ترمیم برخی از ایرادات سایت اقدام نمایید. این ایرادات شاید در نگاه نخست بیاهمیت به نظر برسد، اما به دلیل ورود فناوری های جدید به عرصه مدیریت و طراحی سایت موجب کاهش رتبه سئو برند خواهد شد.
3. کوتاه سازی لینک ها
گاهی اوقات لینک های مربوط به سایت دارای عبارت های بسیار طولانی هستند. امروزه سایت های جدید دارای لینک های بسیار کوتاه هستند. این امر در زمینه جلب نظر کاربران و به اشتراک گذاری ساده آنها کمک می کند. وقتی سایت یک برند لینک های کوتاه را معرفی می کند، الگوریتم گوگل در سریع ترین زمان ممکن واکنش نشان می دهد. این تغییر بیانگر یک گام رو به جلوی سایت خواهد بود بنابراین بهبود وضعیت سئو امری طبیعی در این وضعیت خواهد بود.
بسیاری از برندهای بزرگ به طور مداوم نسبت به کوتاه ساختن لینک های سایت شان اقدام می کنند. این امر با هدف ساده سازی فرآیند به اشتراک گذاری لینک ها در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد بنابراین اگر سایت شما دارای لینک های طولانی است، دست کم برای بازاریابی بهتر در شبکه های اجتماعی باید آنها را کوتاه نمایید.
یکی از اشتباهات برندها در زمینه کوتاه ساختن لینک های شان استفاده از ابزارهای مختلف برای کوتاه نمودن لینک است. این امر به معنای عدم ایجاد تغییر در ساختار سایت و فقط ایجاد لینک جانبی بسیار کوتاه برای هدایت کاربران به لینک اصلی است. وقتی از لینک کوتاه صحبت می کنیم، دست کم باید نام اصلی سایت در آن مشخص باشد بنابراین استفاده از ابزارهای فشرده سازی لینک ایده جذابی نخواهد بود. دلیل این امر مخدوش شدن نام اصلی سایت در فرآیند فشرده سازی لینک هاست.
4. ایجاد لینک های داخلی تازه
وقتی سایت شما آماده طراحی جدید است، باید نسبت به اصلاح برخی از آدرس های درون سایت نیز اقدام نمایید. این امر دسترسی کاربران و همچنین ارزیابی الگوریتم گوگل از میزان سهولت استفاده کاربران را بهبود می بخشد. بسیاری از برندها پس از به روز رسانی سایت شان اقدام به تغییر آدرس لینک های داخلی نمی کنند. این امر شاید در نگاه نخست هیچ ایرادی نداشته باشد، اما به مرور زمان به رتبه سئوی برند آسیب جدی خواهد زد.
امروزه مدیریت سئو بیشتر در ارتباط با نکات جزئی، ساده و در عین حال مهم است بنابراین کارآفرینان در ارزیابی وضعیت سایت شان نیاز به تیزبینی فراوانی خواهند داشت. این امر در ابتدا برای کارآفرینان بسیار مشکل خواهد بود، اما به مرور زمان بدل به نوعی عادت خواهد شد.
5. همکاری با آژانس های بازاریابی دیجیتال در صورت نیاز
بدون تردید کسب و کارها نسبت به بحث های تخصصی در زمینه مدیریت سئو نکات بسیار زیادی را نمی دانند. این امر نوعی ایراد برای کسب و کارها، به ویژه استارت آپ های کوچک، نیست. امروزه حوزه های مختلف کسب و کار به شدت تخصصی شده اند بنابراین کسب مهارت در تمام بخش ها امری غیرممکن به نظر میرسد. اگر کسب و کار شما در فرآیند طراحی دوباره سایت به مشکلات مهمی برخورد کرد، مشاوره با آژانس های بازاریابی دیجیتال ضروری خواهد بود. این آژانس ها به طور معمول کارشناس های حرفه ای در حوزه سئو دارند. همچنین با نگاه بازاریابی به طراحی دوباره سایت امکان توسعه هرچه بهتر سایت را فراهم می کنند. یکی از مشکلات اصلی در زمینه طراحی سیات مربوط به فقدان برنامه کارآفرینان برای مرحله پس از طراحی مجدد است.
اغلب کسب و کارها پس از طراحی مجدد سایت با وقفه ای طولانی برای پیگیری فعالیت های اطلاع رسانی و بازاریابیشان مواجه می شوند. دلیل این امر تلاش برای آشنایی با حال و هوای سایت جدید است. این امر ضربه بسیار ناگواری به اعتبار برندها می زند بنابراین باید از همان روز نخست راه اندازی و طراحی سایت جدید نسبت به بارگذاری محتوا در آن اقدام کنیم.
مطلب مرتبط: چالش های استفاده از خدمات طراحی سایت
امروزه سایت رسمی برندها دارای اهمیت بسیار زیادی است. هرگونه ایرادی در سایت برندها موجب کاهش تعامل مخاطب هدف و همچنین افت رتبه سئو آنها خواهد شد بنابراین واکنش مناسب به هرگونه تغییری در وضعیت سایت ضروری خواهد بود. بسیاری از برندها به دلیل تمایل برای حفظ رتبه مطلوب شان در حوزه سئو هرگونه اقدامی برای ایجاد تغییرات در سایت را موکول به آینده می کنند. استفاده از نکات مورد بررسی در این مقاله امکان به روز رسانی و طراحی دوباره سایت برند بدون ایجاد ضربه به رتبه سئو آن را به همراه دارد بنابراین در صورت مواجهه با مشکلاتی از سوی سایت رسمی برند باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع آنها اقدام نماییم.