همانطور که فصل نهایی سریال مشهور شبکه HBO از راه می رسد، کارشناس های بخش ارتباطات در زمینه کسب وکار تحلیل های خردمندانه ای پیرامون نکات مهم سریال بازی تاج و تخت ارائه می کنند. در این مقاله هدف اصلی من بررسی برخی از مهم ترین نکات این سریال محبوب از نقطه نظر روابط عمومی است.
زمستان در راه نیست. در حقیقت زمستان تقریبا به پایان رسیده است و با آمدن بهار فصل پایانی سریال بازی تاج و تخت از راه خواهد رسید.
سریال بازی تاج و تخت با الهام از رمان پرفروش جورج آر. آر مارتین روایتگر داستان خانواده های قدرتمندی است که درگیر نبردی خونین شده اند. آرزوی تمام این خانواده ها کسب پیروزی و کنترل بر هفت پادشاهی وستروس است. شاید در نگاه نخست این سریال یک مجموعه کاملا هیجانی و پرماجرا برای میخکوب ساختن مخاطب باشد. با این حال علاوه بر صحنه های فوقالعاده نبرد، طراحی استراتژی جنگی و خیانت نظامیان به یکدیگر از نظر تجاری نیز توصیه های زیادی در دل بازی تاج و تخت نهفته است. از آنجایی که زمینه تخصصی من روابط عمومی است، علاقه زیادی به نکات مرتبط با حوزه ام در این سریال دارم. اگر با کمی دقت به این سریال نگاه کنیم، دیالوگ های آن نکات جالبی برای کارشناس های بخش روابط عمومی و برندها دارد. اجازه دهید در ادامه به بررسی برخی از آنها بپردازیم.
زمستان در راه است: نِد استارک
شاید برای بسیاری از افرادی که سریال بازی تاج و تخت را مشاهده نکرده اند، این عبارت مفهوم چندانی نداشته باشد. با این حال بعید می دانم تعداد چنین افرادی زیاد باشد. در هر صورت بیشتر ما حداقل یک قسمت از این سریال محبوب را دیده ایم. پیام اصلی نهفته در عبارت مورد بحث نیز لزوم برنامهریزی و داشتن نقشه ای مطمئن برای آینده است. برخلاف فصل های بسیاری از نقاط جهان، در وستروس زمستان محدود به سه ماه نیست. شاید برخی اوقات زمستان سال ها طول بکشد، بنابراین برنامهریزی برای زنده ماندن در چنین شرایطی ضروری است.
در دنیای روابط عمومی، داشت برنامه ای دقیق همیشه اهمیت دارد. فرقی ندارد برنامه ما چیست. از یک برنامه ساده برای مدیریت بهینه مشتریان گرفته تا استراتژی منسجم و چند لایه برای مقابله با بحرانی فزاینده؛ در هر صورت ما باید همیشه آماده باشیم. بهترین ایده برای برنامهریزی دقیق پیرامون حوزه روابط عمومی و به طور کلی هر بخشی از کسب و کار اختصاص زمان های خالی و بیدغدغه به آن است. در چنین زمان هایی ذهن ما آمادگی بیشتری برای طراحی برنامه های منسجم دارد. همچنین توانایی ما در زمینه ارزیابی جنبه های مختلف ماجرا نیز بیشتر می شود.
ما باید پرنده های نامه بر خود را ارسال کنیم: بران استارک
در پادشاهی وستروس سرویس هایی به نام ایمیل یا تلفن وجود ندارد. به این ترتیب تنها راهکار ارتباطی برای مسافت های بسیار زیاد پرنده های نامه بر هستند. این پرنده ها با نامه ای کوچک در پای خود مسافت های طولانی را برای اطلاعرسانی طی می کنند. البته این نوع پرنده ها همیشه راهکار مطمئنی برای انتقال پیام محسوب نمی شوند.
خوشبختانه در دنیای ما راهکارهای ارتباطی بسیار مطمئن و ساده تر هستند. اگرچه در بسیاری از زمان های پرکار افراد در ارسال پیام دچار اشتباه می شوند. به عنوان مثال چندی پیش من به هنگام ارسال ایمیل برای همکارم به اشتباه پیام بدون متنی برای همه مخاطب های گوشی همرا هم ارسال کردم. در چنین مواردی توضیح پیرامون دلیل رویداد این اشتباه بسیار دشوار است. به علاوه در عصری که تکنولوژی روز به روز در حال توسعه است، عرصه کسب وکار نیز بیتغییر نخواهد ماند. درست به همین خاطر استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی برای ارسال پیام های مان در قالبی شخصیسازی شده اهمیت بالایی دارد. شخصیسازی محتوای پیام و جلوه های بصری آن به مخاطب احساس بهتری را منتقل می کند.
یکی از مشکلات عمده برندهای تجاری عدم دریافت پیام هایشان از سوی مخاطب هدف است. به عنوان مثال، بسیاری از کاربران سرویس های ایمیل اقدام به مسدودسازی سریع حساب های کاربری مربوط به برندهای تجاری می کنند. اگر برند شما نیز با چنین مشکلی مواجه است، ابتدا باید ماهیت پیام های مان را تغییر دهیم. استفاده هرچه بیشتر از المان های جذاب برای مخاطب هدف و کاربرد پیامرسان های رایج تر اقدامات منطقی خواهد بود. اپ های پیامرسانی نظیر وایبر و واتس اپ با محبوبیت بالای شان توجه بسیاری از برندها را به خود جلب کرده اند.
گرگ تنها می میرد، اما گروه گرگ ها نجات خواهد یافت: سانسا استارک
همه ما به خوبی از ماهیت پر از استرس دنیای روابط عمومی در برخی از زمان ها آگاهی داریم. به همین دلیل حضور در کنار افرادی حرفه ای و تیمی مجرب در چنین زمان هایی اهمیت بالایی دارد. فرقی ندارد هدف آتی بخش روابط عمومی ما چیست، در هر صورت حضور تیم حرفه ای در کنارمان کارها را راحت تر و مطمئن پیش خواهد برد. اگرچه در دنیای بازی تاج و تخت وقتی نایت واچ از دیگران درخواست کمک کرد، هیچکس پاسخی به آن نداد. با این حال در دنیای کسب وکار در یک برند همیشه باید همکاری بالایی وجود داشته باشد. در غیر این صورت امکان موفقیت برای ما وجود نخواهد داشت. به مانند هر فرآیند دیگری، در روابط عمومی نیز یک تیم عملکرد بهتری نسبت به افراد جدا از هم دارد، بنابراین با اتحاد و تشکیل تیم کسب وکار علاوه بر ایجاد همکاری و روابط نزدیک از حجم کاری مان نیز کاسته خواهد شد.
مطلب مرتبط: درس های بازاریابی از سریال «بازی تاج و تخت»
همه باید سود ببرند: آریا استارک
یکی از نکات قابل توجه فصل آخر بازی تاج و تخت جنگ با وایت واکرها خواهد بود. بدون تردید بسیاری از مخاطب های این سریال از چند فصل قبل منتظر چنین نبردی بوده اند. با این حال تیم کارگردانی و نویسندگان تصمیم خود را به منظور ایجاد چنین جنگی به فصل پایانی موکول کرده اند. نکته جالب این جنگ بیتوجهی بسیاری از خانواده ها نسبت به خطر وایت واکرهاست. به این ترتیب شروع این نبرد غافلگیری بزرگی برای بسیاری از شخصیت های اصلی داستان خواهد داشت.
در حوزه روابط عمومی توجه به تمام پیام ها و سیگنال های دریافتی از کارمندان و بازار کسب وکارمان مهم است. هیچکدام از این پیام ها نباید مورد غفلت واقع شوند. در غیر این صورت مانند خانواده های بازی تاج و تخت به ناگاه غافلگیر خواهیم شد. به علاوه هماهنگی با سایر بخش های شرکت به منظور مدیریت بهینه بحران ها ضروری به نظر می رسد. به این ترتیب ما فرصت کافی برای واکنش در قبال اتفاقات آتی را خواهیم داشت.
بسیاری از برندها به منظور آمادگی برای مواجهه با بحران ها اقدام به تهیه سناریوهای مختلف می کنند. به این ترتیب آنها پیشنویسی از شرایط نامناسب احتمالی تهیه و اقدام به تهیه واکنش های مناسب برندشان در قبال آنها می کنند. این کار بدون تردید تاثیر بسیار مثبتی بر روی واکنش برندها به شرایط نامطلوب خواهد داشت. با این حال نباید فقط به این سطح اکتفا کرد. به این ترتیب ایجاد همکاری هرچه بیشتر در میان بخش های مختلف نیز باید در دستور کار قرار گیرد. اهمیت این نکته به دلیل تاثیر انکارناپذیر مشکلات یک بخش از سازمان بر روی بخش های دیگر است. به این ترتیب در صورت اطلاع بخش های مختلف از بروز یک مشکل در بخشی به خصوص، آنها آمادگی بیشتری برای کمک و پیشگیری از گسترش بحران خواهند داشت.
راهکار پایانی مد نظر در اینجا تشکیل تیم مدیریت بحران برای برندمان است. وظیفه اصلی این تیم، همانطور که از نام آن پیداست، مدیریت بحران های مختلف در بخش های گوناگون برندهاست. نکته مهم برای تشکیل چنین تیمی استفاده از متخصص های بخش های مختلف در آن است. به این ترتیب تیم بحران ما توانایی مدیریت بحران ها در بخشهای مختلف را خواهد داشت. در غیر این صورت تیم مورد نظر در مورد برخی از بحران ها عملکرد مطلوب و در مورد تعدادی دیگر در عمل ناتوان خواهد بود.
ذهن به کتاب نیاز دارد، درست مانند نیاز شمشیر به سنگ تیز کن
هنگامی که جان اسنو در حال سفر به قلعه سیاه بود، پرسش مهمی از تیریون لنیستر، راهنمای خود، کرد: چرا تو این همه کتاب مطالعه می کنی؟ پاسخ تیریون بسیار جالب است: قهرمانان بزرگ میدان های جنگ نیازمند سلاح های برتر و توان بدنی بالا هستند. تمرین های سخت بدنی به آنها در زمینه موفقیت هرچه بیشتر کمک خواهد کرد. هیچ فرمانده ضعیفی توان نجات در میدان جنگ را ندارد. برخلاف قهرمانان نظامی رمز نجات من نه در اسلحه مناسب یا توان بدنی، بلکه در دهن ام نهفته است.
عرصه روابط عمومی نیز درست مانند کار راهنمای جان اسنو است. به این ترتیب یک کارشناس روابط عمومی ماهر باید همیشه از آخرین تحولات بازار و ترندهای تازه باخبر باشد. در غیر این صورت راه موفقیت برای وی همراه با دست اندازهای بسیاری خواهد بود. نکته جالب در مورد حرفه روابط عمومی شباهت آن به قهرمانان مبارز داستان بازی تاج و تخت است. البته در اینجا منظور من ضرورت تمرین های دشوار بدنی از سوی کارشناس های روابط عمومی نیست. با این حال داشتن ابزارهای مناسب ضرورت دارد. درست مانند یک جنگجو بدون سلاح، کارشناس روابط عمومی بدون ابزار مناسب نیز توانایی تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت. به این ترتیب باید همیشه به دنبال تهیه ابزارهای مناسب برای کارمان باشیم. شاید بسیاری از افراد تهیه ابزارهای مناسب را فرآایندی پر هزینه قلمداد کنند. البته تا حدی حق با شماست. با این حال داشتن ابزارهای مناسب همیشه به معنای صرف پول کلان نیست. در بسیاری از مواقع ما فقط نیازمند استفاده از ابزارهایی هستیم که حتی قیمت بالایی هم ندارند. با این حال بسیاری از کارشناس های روابط عمومی و به طور کلی دستاندرکاران کسب وکار نسبت به آنها بیتوجه هستند.