مسئله محتوای آزاردهنده و توهین آمیز در شبکه های اجتماعی امری بسیار جدی محسوب می شود. بسیاری از شبکه های اجتماعی در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی کاهش این روند اقدامات قابل ملاحظه ای انجام داده اند. اینستاگرام نیز به عنوان یکی از پلتفرم های محبوب در سراسر دنیا اقدامات قابل توجهی برای کاهش شمار پیام های توهین آمیز و دارای محتوای آزاردهنده انجام داده است.
یکی از نشانه های بارز تولید محتوا و ارسال پیام های آزاردهنده و توهین آمیز مربوط به واکنش کاربران نسبت به فوتبالیست هاست. این مسئله همیشه همراه با توهین های نژادپرستانه است. این امر موجب جهت گیری صریح اینستاگرام نسبت به برخورد با کاربران تولیدکننده محتوای نژادپرستانه نسبت به فوتبالیست ها شده است. بدون تردید شروع کار با فوتبالیست ها به دلیل شهرت جهانی این ورزش صورت گرفته است. دامنه پوشش ورزشکاران و رشته های مختلف در آینده ای نزدیک به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
اینستاگرام در طول سال های اخیر پلتفرم بحث برانگیز به دلیل دامنه وسیع توهین های نژادپرستانه و تولید محتوای توهین آمیز از سوی برخی از کاربران بوده است. اقدام برای جلوگیری از تولید چنین محتواهایی از سوی فیس بوک، به عنوان صاحب امتیاز اینستاگرام، طراحی شده است. این اقدام فیس بوک با همراهی برخی از باشگاه های فوتبال انگلیسی مواجه شده است. بر این اساس کاربران در صورت ارسال پیام های توهین آمیز یا نژادپرستانه، حتی در بخش دایرکت، با برخورد اینستاگرام مواجه خواهند شد.