فصل پاییز هنوز از راه نرسیده است، اما در دنیای بازاریابی برنامه ریزی برای هر فصل نیازمند آماده سازی است. اگر شما هم به فکر راه اندازی یک کمپین یا اقدامی بازاریابی در فصل پاییز هستید، باید از همین حالا برنامه های تان را آماده کنید، در غیر این صورت امکان بازاریابی به طور ناگهانی و یک شبه را نخواهید داشت. استارباکس در میان تمام کسب و کارها خیلی زود به سراغ کمپین پاییزی رفته است. بر این اساس از چند روز پیش دسترسی به منوی پاییزی این برند مشهور فراهم شده است.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات اساسی برای اجرای ایده های بازاریابی فصلی با تمرکز بر روی پاییز است. بدون تردید این فصل برای بسیاری از مشتریان جذابیت های زیادی دارد. با این حساب یک برنامه ریزی درست به شما امکان بهره مندی از مزایای این فصل را خواهد داد. در ادامه برخی از نکات اساسی در این راستا را مورد بررسی قرار می دهیم.
برنامه ریزی زودهنگام برای بازاریابی پاییزی
همانطور که درباره برد استارباکس گفتیم، برنامه ریزی برای بازاریابی در فصل پاییز یا هر فصل دیگری باید پیش از موعد صورت گیرد. به طور معمول برنامه ریزی بازاریابی برای برندهای بزرگ 12 تا 18 ماه زمان نیاز دارد. این امر درباره کسب و کارهای کوچک بسته به اندازه و مقیاس بازاریابی شان کمتر خواهد بود. بنابراین شما باید دست کم یک یا دو ماه پیش از شروع شدن فصل پاییز برنامه های تان برای این فصل را در ذهن داشته و دست کم یک هفته قبل از وارد شدن به این فصل در صدد اجرای آن باشید.
مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی برای ارتباط بهتر با مشتریان
یکی از بهترین معیارها برای شناسایی زمان مناسب در راستای شروع برنامه بازاریابی پاییزی توجه به میزان استفاده از هشتگ پاییز و سایر هشتگ های مرتبط با این فصل است. اینطوری شما بدون دردسر از وضعیت مشتریان و استقبال آنها از فصل جدید مطلع خواهید شد.
رونمایی از محصولات تازه
پاییز فصلی مناسب برای رونمایی از محصولات تازه و همچنین شخصی سازی آنها محسوب می شود. اغلب کافه ها و رستوران های مشهور در سراسر دنیا یک منوی فصلی نیز در کنار منوی ثابت شان دارند. همین امر موجب استقبال ویژه مشتریان از این کافه ها و رستوران ها در مقایسه با رقبای شان می شود. اگر شما هم به فکر بازاریابی در پاییز هستید، به احتمال زیاد رونمایی از یک نسخه ویژه محصول یا شخصی سازی خدمات تان ایده خوبی خواهد بود.
اگر شما نگاهی کوتاه به برندهای حوزه خوراکی بیندازید، اغلب آنها برنامه ای ویژه برای شروع هر فصل دارند. این برنامه ها تا زمانی که فصل مورد نظر به طور کامل تغییر نکرده باشد، ادامه خواهد داشت. بنابراین شما باید برنامه تان برای فصل پاییز را دست کم تا روزهای آخر این فصل ادامه دهید، در غیر این صورت شاید امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان را نداشته باشید.
تعامل با مشتریان همراه با حال و هوای پاییزی
وقتی صحبت از پاییز می شود، هالووین یکی از رویدادهای مهم برای مردم در سراسر دنیا خواهد بود. این رویداد جذاب برای بسیاری از افراد فرصتی به منظور سرگرمی و اندکی وقت گذرانی در کنار دوستان است. با این حساب اگر شما به دنبال فرصتی مناسب برای تعامل با مشتریان هستید، هالووین یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.
کمپین های بازاریابی برای فصل هالووین باید دقیقا حال و هوای این بازه زمانی را داشته باشد. به علاوه، شما فرصت عالی برای تعامل بیشتر با مشتریان نیز خواهید داشت. بنابراین در شبکه های اجتماعی هدف شما باید تعامل و دریافت بازخوردهای بیشتر از مشتریان باشد. اینطوری در یکی از جذاب ترین رویدادهای سالانه ارتباط نزدیکی با مشتریان تان پیدا خواهید کرد.
عرضه محدود محصولات جدید به بازار
فصل پاییز نشانه نزدیک شدن به سال جدید میلادی نیز هست. اغلب برندها برای سال جدید میلادی برنامه های زیادی به منظور رونمایی از محصولات تازه دارند. با این حساب اگر شما به دنبال رونمایی از محصولات تازه تان در سال جدید هستید، به احتمال زیاد دردسرهای زیادی پیش روی تان خواهد بود. یکی از دردسرهای موردنظر حجم بالای رقابت میان برندها خواهد بود. این امر شما را با مشکلات زیادی از نظر فروش محصولات مواجه می سازد.
یکی از ایده های جذاب برای عرضه محصولات در سال جدید میلادی پیش نمایش آنها یا دست کم عرضه محدودشان در فصل پاییز است. یکی از نمونه های جذاب در این رابطه مربوط به برند کرفت (Kraft) است. این برند در روزهای پایانی تابستان و درست زمانی که حال و هوای پاییز در بسیاری از بازارهای دنیا شروع شده بود، چند نسخه محدود از بستنی مک اند چیز (Mac & Cheese) را روانه بازار کرد. این بستنی ها تازگی زیادی برای مشتریان داشت و تمام آن در مدت زمانی محدود به فروش رسید. نکته جالب اینکه برنامه اصلی کرفت عرضه کاملا این محصول تازه در پاییز و سپس سال جدید میلادی است. با این حساب مشتریان این برند یک نسخه اولیه از محصول را دریافت کرده و تعریف و تمجیدهای آنها از این محصول در شبکه های اجتماعی کاملا به نفع کرفت خواهد بود.
تمرکز بر روی احساسات مشتریان
فصل پاییز فقط مربوط به تغییر یک فصل نیست، بلکه احساسات بسیار زیادی نیز برای مردم به همراه دارد. اگر شما از فصل پاییز خوش تان بیاید، به احتمال زیاد آن را با انواع کاپشن و لباس های تقریبا زمستانی به یاد خواهید آورد. این امر به خوبی حس و حال موردنیاز برای بازاریابی در این فصل را نشان می دهد.
مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی برای ماه دسامبر
اگر شما خیلی خوب بر روی احساسات مورد علاقه مردم در فصل پاییز تمرکز کنید، کمپین بازاریابی تان عالی و بیعیب خواهد بود. بنابراین از همین حالا باید تمرین های اولیه برای این نوع بازاریابی را انجام دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
مشتریان در بازارهای مختلف اغلب با احساسات شان خرید می کنند. بنابراین تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بر این اساس ایده بسیار جذاب و کاربردی خواهد بود. شما به این ترتیب امکان جلب نظر مشتریان به سادگی هرچه تمام تر را خواهید داشت.