وضعیت اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیا بسامان نیست. اغلب کسب و کارها در طول یک سال اخیر کمتر سودی کسب کرده اند. همین امر در بازارهای مختلف موجب ورشکستگی شمار بالایی از برندها شده است. امروزه مدیریت کسب و کار بدل به چالشی گسترده شده است. شیوع ویروس کرونا برای اغلب کارآفرینان به معنای پایان روزهای خوش قبلی است. اکنون مدیریت کسب و کارهای موجود نیز چالش بزرگی است، چه برسد به راه اندازی کسب و کارها تازه.
رویکرد بسیاری از شرکت ها برای اجرای سیاست های دورکاری شاید در ابتدا ایده اجباری باشد، اما راهکارهای گسترده ای پیش روی افراد علاقه مند به توسعه کسب و کار شخصی می گذارد. سالانه شمار بسیار زیادی از افراد با هدف راه اندازی کسب و کار شخصی وارد عرصه کارآفرینی می شوند. نکته جالب اینکه اغلب آنها در مدت زمانی اندک با مشکلات اساسی مواجه می شوند.
بی تردید راه اندازی کسب و کار مستقل گزینه بی دردسری نیست. برخی از برندها در مسیر مدیریت کسب و کار به طور مداوم با چالش های گسترده مواجه هستند. اغلب کارآفرینان از نظر سطح فعالیت دچار مشکلات بسیار زیادی می شوند. معنای ضمنی این امر نیاز به کار برای ساعت های بیشتر در طول روز است. همچنین از نظر سطح درآمد نیز همه چیز به میزان سود نهایی شرکت بستگی دارد. شاید در ماه های نخست کارآفرینان حتی نیاز به کاهش هزینه های شخصی نیز پیدا کنند. اغلب برندها برای تعامل با چنین مشکلاتی دارای برنامه مشخصی نیستند. کسب و کارهای تازه تاسیس به دلیل عدم آشنایی با شرایط متغیر حوزه کسب و کار بیشتر از دیگر برندها در معرض خطر هستند. امروزه شمار بالایی از کسب و کارهای تازه تاسیس در عمل پس از چند ماه از عرصه رقابت کنار می روند. دلیل این امر، علاوه بر مشکلات ناشی از مدیریت کسب و کار، بحث ناتوانی کارآفرینان برای تحمل فشارهای جاری است.
مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم
یکی از ضرورت های اصلی هر کسب و کار استفاده از دفتر اصلی است. خرید یا اجاره دفتر رسمی همیشه برای برندهای تازه تاسیس دشوار بوده است. همین امر موجب کاهش تعداد کسب و کارهای تازه در طول دوران کرونایی شده است. اگر کارآفرینان در تلاش برای توسعه کسب و کار در طول سال های پیش روی هستند، باید تغییرات اساسی در نحوه مدیریت شان ایجاد نمایند. مهمترین مسئله در این میان چرخش از سوی ایجاد دفتر رسمی برای کسب و کار به سوی مدیریت از راه دور است. این مفهوم تحت عنوان کسب و کارهای بدون مکان ارزیابی می شود. مهمترین مسئله در این میان کاهش هزینه های کسب و کارها در قالب این شرایط است.
شرایط نامشخص
شرایط اقتصادی نیازی به تعریف و تشریح ندارد. بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا هنوز هم درگیر بحران کروناست. همین امر موجب کاهش انگیزه برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین مدیریت مالی شده است. برخی از برندها در طول یک سال اخیر حتی حوزه فعالیت شان را نیز تغییر داده اند. نکته مهم در این بین تلاش برخی از کارآفرینان برای کسب سود حتی در شرایط کنونی است.
وقتی شرایط نامشخصی پیش روی کسب و کارها قرار دارد، کاهش هزینه ها ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود. اگر یک کسب و کار در این میان توانایی مدیریت شرایط را نداشته باشد، با انبوهی از بدهی های مالی مواجه خواهد شد. وقتی تمام شرایط عرصه کسب و کار همراه با نگرانی و استرس فزاینده است، باید نسبت به تغییر شرایط به گونه ای تاثیرگذار اقدام کرد. در غیر این صورت کسب و کارها زودتر از آنچه فکر کنند، ورشکسته خواهند شد.
پاسخگویی به سوالات شخصی
نگاهی به اطراف بسیاری از مسائل در مورد مفهوم کسب و کارهای بدون مکان را مشخص می سازد. شما به عنوان یک کارآفرین از دفتر چند برند بزرگ به طور دقیق اطلاع دارید؟ نکته جالب اینکه بسیاری از برندهای بزرگ هنوز هم دفتر مشخصی ندارند. این امر در مورد فرآیند توسعه کسب و کارها به خوبی قابل مشاهده است. گوگل برای نخستین بار در یک گاراژ شخصی متولد شد. این برند تا مدتها در همان پارکینگ به رشد ادامه داد بنابراین در طول سال های اولیه دفتر رسمی این برند شامل یک پارکینگ شخصی بود.
اگر شما به عنوان کارآفرین پرسش های زیادی در مورد کسب و کارهای بدون مکان مشخص دارید، باید نسبت به یافتن پاسخ های مناسب اقدام نمایید. در غیر این صورت بخش قابل ملاحظه ای از فرآیند کسب و کارتان با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.
چگونه کسب و کار بدون مکان مان را شروع کنیم؟
بدون تردید بحث از چگونگی شروع یک کسب و کار بدون نیاز به مکان بسیار مفصل است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد می کند. امروزه بسیاری از کسب و کارها پیش از ورود به عرصه های نوین فعالیت کاری هیچ آگاهی از آنها کسب نمی کنند، با این حساب تکلیف بسیاری از آنها از پیش مشخص خواهد بود. تمام فرآیندهای مربوط به آگاهی از وضعیت برند باید پیش از شروع رسمی کار صورت گیرد. در غیر این صورت تاثیرگذاری موردنظر را نخواهد داشت.
شروع کسب و کار بدون نیاز به مکان باید به طور عمدهای بر پایه فناوریهای نوین باشد. یکی از نمونههای مشخص در این میان آمازون و اوبر هستند. دو برند فوق بدون نیاز به مکان مشخصی اقدام به توسعه کردند. امروزه هر دو برند مذکور دامنه وسیعی از مشتریان جهانی را به خود جلب کردهاند. برخی از برندها به اشتباه مفهوم بینیازی به مکان مشخص برای کسب و کار را به معنای ساماندهی تمام امور از خانه میدانند. مسئله اساسی در این میان عدم نیاز به دفتر رسمی است، اما شاید انبار مشخصی موردنیاز باشد.
مطلب مرتبط: 10 فرمان راه اندازی کسب و کار
امروزه بحران کرونا بسیاری از برندها را با مشکلات اساسی مواجه کرده است. برخی از برندها در این میان اقدام به تغییر حوزه فعالیت شان می کنند. این امر در صورت بی توجهی کارآفرینان به معنای ساماندهی الگوهای سنتی کسب و کار در ظاهری نوین است. بدون تردید این امر تاثیرگذاری مناسبی برای برندها به همراه نخواهد داشت بنابراین باید به دنبال راهکارهایی بهتر برای تاثیرگذاری در حوزه کسب و کار و به طور مشخص الگوی بدون مکانش باشیم.