همه ما تجربه انتظار برای وقوع یک اتفاق هیجان انگیز را داریم. چنین احساس هایی فقط مختص به دوران کودکی نیست. بی تردید همه افراد دارای علاقه مندی های خاص خود هستند. در صورت فهرست بندی این علایق دامنه آنها از فردی به فرد دیگر تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت. به همین خاطر حوزه کسب و کار و به ویژه سرگرمی گستردگی بسیار زیادی دارد. اهمیت هیجان بخشی به مخاطب در حوزه کسب و کار از مدت ها پیش مدنظر اهالی کسب و کار قرار گرفته است. نکته مهم در اینجا کاملا مشخص است: مشتریان علاقه مند برای انتظار در راستای تحقق یک اتفاق جالب هستند. به این ترتیب برندهای مختلف، به ویژه برندهای تازه کار، باید اقدام به استفاده مناسب از این ترند کنند.
یکی از نکات مهم در زمینه فراهم سازی زمینه برگزاری رویدادها یا اتفاق های بزرگ افزایش قدرت پیش بینی برندمان است. هیچ برندی بدون پیش بینی درست سرنوشت اقداماتش امکان تضمین توسعه خود را نخواهد داشت. ماهیت غیرمطمئن پیش بینی ها در حوزه کسب و کار بیش از هر امر دیگری جلب توجه می کند. درست به همین خاطر اغلب کارآفرینان به پیش بینی کارشناس های حوزه کسب و کار اعتماد چندانی ندارند.
بدون شک بسیاری از افراد دیگر اعتنای چندانی به برنامه ها و کمپین های برندها ندارند. امروزه به همین خاطر کار برندها بسیار دشوارتر از هر زمان دیگری شده است. حتی برندهای بزرگ نیز باید برای جلب نظر مشتریان سرمایه و زمان قابل توجهی اختصاص دهند. یکی از تکنیک های کاربردی در این زمینه استفاده از شعارهای ترغیب کننده است. بی تردید همه ما تجربه مواجهه با آگهی های فروش ویژه برندها را داشته ایم. چنین آگهی هایی به طور معمول همراه با یک تایمر کوچک برای شمارش روزها یا ساعت های باقی مانده است. به این ترتیب حالت فوریت تبلیغ بیشتر برای مخاطب نمایان خواهد شد. ساختار کلی این نوع از تبلیغات شامل شعارهایی نظیر «پیش از اینکه دیر شود، ثبت نام کنید» یا «فقط 500 نفر شامل این طرح خواهند شد» است. هدف اصلی برندها از برگزاری چنین رویدادهایی جلب نظر مشتریان است. شاید در ابتدا چنین الگویی بسیار سنتی به نظر برسد، اما همچنان کاربردهای خاص خود را دارد. اینکه بسیاری از کارآفرینان چنین الگویی را مناسب برندسازی مدرن نمی دانند، مربوط به کاربست نادرست آن است، بنابراین هدف اصلی برند ما باید استفاده درست از شیوه ترغیب مشتریان به سوی اتفاق مهم مان باشد.
مطلب مرتبط: ترویج فروش و ارزش آفرینی
گاهی اوقات اطلاع رسانی در مورد برگزاری یک رویداد یا رونمایی از محصولی خاص در زمانی معین به تنهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب کافی نیست. به همین خاطر برخی برندها اقدام به رونمایی از محصولات شان زودتر از زمان مقرر می کنند. بی تردید این امر نوعی رفتار خلاف اعلام رسمی برند محسوب می شود. نکته مهم در اینجا تلاش برای انتقال احساس هیجان بیشتر به مخاطب است. به این ترتیب برند ما توانایی تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب خواهد یافت.
در پایان باید بر ضرورت ارزیابی دقیق وعده موردنظر برندمان به مشتریان تاکید کنم. بی تردید وقتی ما قولی به مشتریان می دهیم، در آنها ایجاد انتظار خواهیم کرد، بنابراین در صورت ناتوانی ما در تحقق آن وعده لطمه بزرگی به اعتبار برندمان خواهد خورد. توصیه من در چنین مواردی تلاش برای بیان نقطه نظرات و جریان حوادث به صورت کاملا صادقانه با مشتریان است. به این ترتیب دست کم میزان خسارت های ناشی از ناتوانی در تحقق وعده ها کاهش خواهد یافت. بدون تردید پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی بسیار بهتر از تلاش برای رفع شان خواهد بود، بنابراین پیش از اعلام رسمی وعده برندمان باید به طور اصولی درباره آن فکر کنیم. در این صورت بسیاری از مشکلات مذکور برای ما پیش نخواهد آمد.