نام برند یکی از مهمترین اقدامات محسوب می شود و برای همیشه، همراه شما باقی خواهد ماند. به همین خاطر ضروری است تا نسبت به آن توجه ویژه ای را داشته باشید، با این حال بسیاری از افراد در این رابطه با مشکل مواجه شده و همین امر احتمال انتخابی اشتباه را افزایش می دهد. بدون شک آگاهی از راهکارهای موجود در این رابطه می تواند نتیجه کار را متحول سازد. بدون شک هنگامی که با آگاهی یک اقدامی را انجام دهید، نتایج کار تفاوت چشمگیری را پیدا خواهد کرد. در ادامه به بررسی این پنج راهکار خواهیم پرداخت. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که روش های معرفیشده، ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند. به همین خاطر نباید تصور کنید که می توانید همه آنها را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید، با این حال در مواردی که مشکلی وجود ندارد، انجام این اقدام می تواند نتیجه کار را بهتر کند.
1-آشنایی
نام برند باید برای جامعه هدف مفهومی آشنا را داشته باشد تا امکان ارتباط برقرار کردن سریع با آن مهیا باشد. در این رابطه توصیه می شود که از انتخاب نام-های عجیب که حتی درک مفهوم آن سخت است و جامعه با آن آشنایی لازم را ندارند، خودداری کنید. همچنین رعایت این نکته ضروری است که نام شما باید کوتاه و ساده باشد تا به سادگی در ذهن ماندگار شود. درواقع یک نام ساده و آشنا، به فعالیت های به مراتب کمتری برای ماندگارشدن نیاز خواهد داشت. در نهایت توجه داشته باشید که در این بخش می توان از نوستالژی کمک گرفته و نام هایی را انتخاب کرد که افراد از گذشته با آن آشنایی دارند.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین نام تجاری را بیابیم/بهترین نام برای برند
2-قافیه
همقافیه بودن نام برند با شعار انتخابی، جذابیت کار را افزایش می دهد. این امر احتمال ماندگاری برند در ذهن را بسیار بالا خواهد برد. در این رابطه اگر نام برند از دو یا چند کلمه تشکیل می شود، ضروری است تا هماهنگی و موزون بودن میان آنها وجود داشته باشد. همچنین از استعاره می توانید برای انتقال مفهوم موردنظر خود استفاده کنید، با این حال توجه داشته باشید که این اقدامات تنها زمانی نتیجهبخش خواهد بود که برای نخستین بار انجام شده باشد. به همین خاطر لازم است تا از عدم تکراری بودن، اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر انواع سایت ها و موسسات وجود دارند که شما را در آگاهی پیدا کردن نسبت به این مسئله کمک خواهند کرد. به همین خاطر نباید آن را سخت تلقی کنید.
3-تلفظ
این امر که تلفظ نام برند شما عجیب و منحصر به فرد باشد، به علت متفاوت بودن، شانس ماندگاری بیشتر آن افزایش خواهد یافت. طبق این سیاست حتی می توان از کلماتی کمتر شناخته شده استفاده کرد تا کنجکاوی افراد به خوبی تحریک شود.
4-ارتباط
نام انتخاب شده باید ارتباط لازم را با فعالیت شما داشته باشد. در غیر این صورت جلوه جالبی را نخواهد داشت. در این رابطه به هر میزان که نام انتخاب شده، معنای بزرگتر و ارزشمندتری را دربر بگیرد، بدون شک تصور ذهنی بهتری را در ذهن مخاطبان به همراه خواهد داشت. همچنین این نکته را فراموش نکنید که تلفظ برخی از کلمات در ابتدای جمله، سخت بوده و بهتر است تا آنها را جزو اولویت های اول خود قرار ندهید. در نهایت فراموش نکنید که شما باید اطمینان داشته باشید که در صورت مخفف شدن نام برند، کلمه ای با معنای بد و رکیک شکل نگیرد. این موضوع می تواند تاثیر مخرب بسیاری را به همراه داشته باشد. در نهایت بهتر است تا از کلماتی استفاده کنید که معنایی را به صورت همزمان در ذهن تداعی کند. برای مثال برای انتخاب نام برند فعال در حوزه تولید لوازم صنعتی، می توانید از نام یک فلز محکم و در عین حال ارزان قیمت استفاده کنید تا دو مفهوم موردنیاز در ذهن مخاطب شکل گیرد. در این رابطه فراموش نکنید که نام برند با لوگو آن نیز باید ارتباط داشته باشد.
5-نام اشخاص
شما می توانید از نام اشخاص مطرح برای برند خود استفاده کنید. نمونه آن را می-توان برند تسلا دانست، با این حال در این رابطه لازم است تا مجوزهای لازم را بگیرید تا با مشکلات حقوقی مواجه نشوید. همچنین از نام رویدادهای مهم و اماکن مشهور نیز می توانید استفاده کنید.
مطلب مرتبط: باید و نبایدهای نام گذاری برند
در آخر توجه داشته باشید که تقلیدکردن و تلاش برای انتخابی شبیه به برندهای مطرح، تنها این نکته را در ذهن تداعی می کند که شما یک برند توانا محسوب نشده و صرفا مقلد اقدامات سایرین هستید. این امر محدوده رشد شما را بیش از حد محدود خواهد کرد. تحت این شرایط دیگر کیفیت کار شما تفاوتی را نخواهد داشت. علت این امر به این خاطر است که نام برند، تاثیر منفی خود را ایجاد کرده است.