یکی از دلایلی که باعث می شود تا بسیاری از کسب و کارها به سطحی محدود قانع باشند، تصور اشتباه آنها نسبت به مقوله بازاریابی است. درواقع نباید این باور را داشت که چنین اقدامی نیاز به بودجه زیادی دارد. اگرچه در این زمینه روش های پرهزینه متعددی را می توان مثال زد، با این حال این امر پایان کار نبوده و بسیاری از روش ها نیز وجود دارد که کاملا کم هزینه محسوب می شود. بدون شک آگاهی از آنها خصوصا برای کسب و کارهای کوچک و نوپا، دارای اهمیت فوق العاده ای خواهد بود. در ادامه 10 مورد منتخب را بررسی خواهیم کرد.
1-حساب تجاری گوگل
با این اقدام شما می توانید در فضاهایی نظیر نقشه گوگل حضور داشته باشید و از امکانات متنوع این برند برای کسب و کارها استفاده نمایید. نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است که گوگل اکنون به عنوان محبوب ترین موتور جست و جوگر دنیا شناخته می شود و اپلیکیشن نقشه آن نیز به مراتب محبوب تر از سایر رقبا است. به همین خاطر نیز حضور در آن شما را در معرض دید تعداد افراد زیادی قرار خواهد داد. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعات کاملی را همراه با عکس و فیلم وارد نمایید.
مطلب مرتبط: 7 ایده کم هزینه بازاریابی
2-حضور در شبکه های اجتماعی
اشتباه بزرگ بسیاری از برندها در رابطه با شبکه های اجتماعی این است که خود را محدود به چند برند می کنند. این امر در حالی است که هر شبکه از ویژگی ها و مخاطبان خاص خود برخوردار است. با توجه به این امر که فعالیت در آنها هزینه ای را در پی ندارد، توصیه می شود که در تمامی آنها حضور داشته باشید. با این حال به صورت کلی، فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب و تیک تاک مهمترین ها محسوب می شود، با این حال نکته مهم دیگر این است که اولویت بندی درستی را نیز داشته باشید. درواقع این امر طبیعی است که در منطقه ای که قصد فعالیت دارید، تمامی آنها به یک اندازه محبوب نیستند. به همین خاطر نیز باید اولویت بندی داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که در هر شبکه شما باید محتواهای مخصوص به آن را تولید نمایید. به همین خاطر توصیه می شود که فرد و یا افرادی را برای پوشش نیاز خود، استخدام نمایید. از جمله ویژگی های چنین فردی در اختیار داشتن دوربین در کنار تسلط به نرم افزارهای ادیت عکس و فیلم است. برای موفقیت در شبکه های اجتماعی، تولید محتوای ارزشمند و مطابق با نیاز مخاطب، همکاری با اینفلوئنسرها و استفاده درست از ابزارهایی نظیر هشتگ به شما کمک خواهد کرد تا به سرعت بتوانید مخاطبان لازم را به دست آورید. نکته مهمی که بسیاری از برندها نسبت به آن غافل هستند، عدم فعالیت در لینکدین به عنوان شبکه تخصصی کسب و کار است. با حضور فعال در این شبکه پس از مدتی، شاهد تاثیر معجزهآسای آن خواهید بود.
3-استفاده از سئو محلی
تکنیک هایی از سئو که باعث می شود تا افراد منطقه ای که در آن فعالیت دارید، بهتر شما را بشناسند، تحت عنوان سئو محلی مطرح می شود. برای این موضوع لازم است تا نکاتی را رعایت نمایید. برای مثال درج نام منطقه، یکی از ساده ترین این موارد محسوب می شود، با این حال به صورت کلی توصیه می شود که فردی مسلط به حوزه سئو را در تیم خود داشته باشید.
مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی کم هزینه برای دوران بحرانی
4-تبلیغات ایمیلی
این امر یک واقعیت است که این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد در یک شبکه اجتماعی حضور نداشته باشند. تحت این شرایط ارسال پیامک نیز هزینه بر خواهد بود. با این حال ایمیل از جمله مواردی است که تمامی افرادی که گوشی های هوشمند دارند، از آن استفاده می کنند. به همین خاطر نیز فعالیت تبلیغاتی در آن باعث می شود تا در معرض دید افراد بسیاری قرار بگیرید. در این زمینه فراموش نکنید که پیام های شما باید کاملا مختصر و با یک مزیت مناسب برای مخاطب باشد تا مورد توجه قرار گیرد. همچنین به فواصل ارسال پیام نیز توجه داشته باشید تا به عنوان یک عامل مزاحم تلقی نشوید. در نهایت ایمیل، بستری مناسب برای حفظ ارتباط با مشتریان خواهد بود.
5-تولید اینفوگرافی
یکی از انواع محتواهایی که همواره بسیار محبوب است، اینفوگرافی ها است. خوشبختانه ایجاد آنها با توجه به تنوع نرم افزارهای موجود، ابدا کار سختی نبوده و دردسرهای ویدئو و پادکست را نیز ندارند. در این راستا شما حتی می توانید صرفا اقدام به ترجمه نمونه های خارجی نیز نمایید. در این راستا آمارها حاکی از آن است که وجود چنین امری، باعث افزایش چشمگیر ترافیک سایت می شود. برای ساخت آنها نیز ابزارهای رایگانی نظیر Canva وجود دارد.
6-کسب جوایز موجود
در کنار آن که لازم است تا تمامی مجوزهای حوزه کاری خود را دریافت نمایید، می توانید وارد رقابت با سایر برندها برای کسب جوایز نیز شوید. در این راستا حتی با یک جست و جوی ساده در اینترنت، می توانید فهرست کاملی از آنها را پیدا کنید. بدون شک حتی یک جایزه، ارزش و اعتبار برند شما را افزایش داده و زمینه رشد بهتر را فراهم می آورد.
7-استفاده از بازاریابی چریکی
در این نوع بازاریابی خلاقیت حرف اول را می زند. درواقع شما در تلاش هستید تا مفهوم تبلیغاتی خود را در دل یک جریان عادی قرار دهید. این موضوع باعث می شود تا مخاطب کاملا غافلگیر شود. برای درک بهتر این موضوع هیچ چیز به اندازه مشاهده نمونه های متعدد آن در اینترنت نمی تواند شما را نسبت به اقدامی که باید انجام دهید، آگاه سازد. در این راستا بهتر است که به جای کپی برداری از اقدامات انجام شده، به دنبال ایده گرفتن برای انجام کارهای جدید باشید.
8-ایجاد سایت
ممکن است تصور نمایید که صرفا حضور در شبکه های اجتماعی کافی خواهد بود. با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه آنها از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و نمی توان انواع محتوا را در آنها به اشتراک گذاشت. با این حال سایت ها، چنین محدودیتی را نداشته و بسیار خوب است که چنین فضایی را داشته باشید. درواقع سایت را می توان بستر اصلی فعالیت های شما دانست که لازم است تا در تمامی صفحات شما در شبکه های اجتماعی، به خوبی معرفی شود. درواقع سایت ها امروزه بسیاری از برندها را حتی از دفاتر کاری بی نیاز کرده اند.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی کم هزینه زیر سایه کرونا
9-همکاری با سایر برندها
بدون شک موفقیت به تنهایی امری بسیار سخت است. به همین خاطر نیز اگر با افراد دیگر در این زمینه اقدام نمایید، بدون شک نتایج به مراتب بهتری را به دست خواهید آورد. در این راستا توصیه می شود که همواره به دنبال پیدا کردن برندهایی باشید که هدفی مشترک را با شما دارند. تحت این شرایط قدرت بالاتری را نیز برای انجام کارها به دست خواهید آورد. در این راستا فراموش نکنید که مشارکت زمینه های مختلفی را داشته و الزامی برای ادغام وجود ندارد.
10-برگزاری ایونت و وبینار
ایونت ها می تواند موضوعات مختلفی را داشته باشند. این مسئله باعث خواهد شد تا در یک زمان مشخص، شاهد حضور تعداد افراد زیادی باشید که خود فرصتی ایده آل برای فروش و بازاریابی خواهد بود. در این راستا شما می توانید در ایونت ها و همایش های مختلف نیز حضور داشته و با این اقدام، فرصتی تبلیغاتی را به دست آورید. در کنار این مسئله، امروزه وبینارها نیز بسیار محبوب شده اند. تحت این شرایط مرزها از بین می رود و می توانید در هر شرایط و زمانی، وبینار خود را برگزار نمایید. این مسئله به مراتب کم خرج تر از نمونه های دیگر آن که نیاز به حضور افراد دارد، است. وبینار تنها برای موضوعات تک جلسه ای کاربرد نداشته و می توانید دوره های آموزشی نیز تعریف نمایید. این امر باعث خواهد شد تا با افزایش آگاهی مخاطب، احساس نیاز نیز در آنها تشدید یابد.