امروزه شبکه های اجتماعی به علت فضای رایگان و جذابیت بسیار بالایی که در اختیار خود دارند، توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرده است. بدون شک در هر مکانی که مخاطب زیادی وجود داشته باشد، فضای مناسب برای انجام اقدامات تبلیغاتی شکل خواهد گرفت. در این رابطه آمارها حاکی از آن است که امروزه در کشورهای پیشرفته، بیش از 86درصد بازاریاب ها توجه اصلی خود را به این شبکه ها اختصاص می دهند. به همین خاطر ضروری است تا در این رابطه به آگاهی و دانش کافی دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از کسب وکارها خصوصا شرکت های کوچک، تنها با استفاده از همین راه، موفق شده اند تا نیاز تبلیغاتی خود را برطرف نمایند. با این حال در این رابطه نحوه انجام کار نیز بسیار مهم و تعیین کننده است. درواقع موارد متعددی را می تواند مثال زد که در این زمینه علی رغم تلاش های بسیار، ناموفق بوده اند.
در همین راستا به بررسی 9 استراتژی موثر در این رابطه خواهیم پرداخت.
1-شبکه های اجتماعی بیش تری را مورد استفاده قرار دهید
اگرچه برخی در این رابطه عقیده دارند که باید تنها یک شبکه را انتخاب و تمرکز خود را بر روی آن قرار داد، با این حال توجه داشته باشید که همواره به تعداد شبکه های اجتماعی افزوده می شود، که هر یک مخاطبانی را برای خود پیدا کرده و در نهایت به شهرت دست پیدا می کنند.
برای مثال در ابتدای کار اینستاگرام و یا شبکه هایی نظیر اسنپ چت، فیس بوک به عنوان غول شبکه های اجتماعی محسوب می شد. اگرچه این شبکه در حال حاضر نیز بیش ترین کاربر را در اختیار دارد، با این حال میزان رشد اینستاگرام، توییتر و اسنپ چت به مراتب بیش تر بوده است. بدون شک در صورتی که شما در همان ابتدا فعالیت های خود را صورت دهید، شانس موفقیت شما به علت حضور کم تر سایر برندها، به شدت افزایش پیدا کرده و کار شما راحت تر خواهد بود. به همین خاطر لازم است تا تمامی شبکه ها را مورد توجه قرار داده و برنامه ریزی لازم را داشته باشید.
برای مثال پیش بینی ها حاکی از آن است که دو شبکه پینترست و وین قادر خواهند بود تا در چندماه آینده نرخ رشد فوق العاده ای را تجربه کنند. در این رابطه توجه داشته باشید که موفقیت در بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی، امری یک شبه نبوده و لازم است تا در این رابطه صبر کافی را در کنار تلاش و برنامه ریزی مناسب، داشته باشید.
2-محتوای خود را با توجه به خصوصیت هر شبکه انتخاب کنید
از جمله سیاست های نادرست شرکت ها در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که فعالیت های مشابهی را در هر شبکه، انجام می دهند. این امر در حالی است که هر یک از آن ها خصوصیت ها و امکانات متفاوتی را داشته که انجام کار یکسان را عملا بی معنی می سازد. بدون شک این امر زمان و تلاش بیش تری را نیاز خواهد داشت، با این حال توجه داشته باشید که موفقیت کاملا وابسته به کیفیت کار شما خواهد بود. به همین خاطر نباید در این رابطه به دنبال کاری بی دقت باشید. در این رابطه توصیه می شود تا در ابتدا به آگاهی کافی در رابطه با ویژگی ها و قابلیت های هر شبکه دست پیدا کرده و سپس اقدام به برنامه ریزی و تعیین اهداف برای هر یک نمایید. توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی سایر برندها نیز می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی محسوب شود.
3-به دنبال تبلیغات مستقیم نباشید
فراموش نکنید که در شبکه های اجتماعی این امر که توقع داشته باشید که مخاطب تبلیغات شما را دنبال نمایند، توقعی کاملا غیرمعقول خواهد بود. اگرچه این امر برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است با این حال از جذابیت کافی برای مخاطب برخوردار نخواهد بود. به همین خاطر لازم است تا فعالیت های خود را به نحوی انجام دهید که تبلیغات در داخل آن قرار گیرد.
برای مثال بسیاری از رستوران ها با برگزاری مسابقات عکاسی با غذا، مخاطب را دقیقا در مسیر مورد نیاز خود به شیوه ای جذاب، قرار می دهند. بدون شک این سیاست در مقایسه با زمانی که خودتان بخواهید تمامی عکس ها را تهیه نمایید، استقبال بیش تری را به همراه خواهد داشت. در این رابطه میزان خلاقیت شما عاملی تعیین کننده و ایجاد مسابقات عکاسی، تنها راهکار شما نخواهد بود.
برای مثال بسیاری از برندها در حال حاضر پیش از معرفی محصول و برند خود، داستان پردازی کرده و با این کار مخاطب را با خود درگیر می نمایند. در آخر فراموش نکنید که همواره برای دنبال کردن صفحات شما در شبکه های اجتماعی، اشتیاق کافی باید وجود داشته باشد. بدون شک ویژگی های اخلاقی و علایق جامعه هدف، از جمله معیارهای شما برای تصمیم گیری خواهد بود.
4-اقدامات خود را متنوع سازید
اکثرا یکی از دلایل موفقیت اینستاگرام در مدت زمان بسیار کوتاه را در این امر دانسته اند که در این شبکه امکان انجام کارهای متعدد وجود دارد. در واقع شما در هر نسخه جدید آن از امکانات جدیدی برخوردار خواهید شد که نیاز افراد را بهتر پاسخ خواهد داد. این امر در واقع متنوع ساختن امکانات بوده که باعث می شد تا کاربران نیاز کم تری به سایر شبکه ها احساس نموده و به اینستاگرام وفادار بمانند. این امر درواقع اقدامی است که شما نیز باید صورت دهید. درواقع انجام کاری تکراری در دراز مدت مخاطب را خسته خواهد کرد. به همین خاطر لازم است تا همواره به دنبال انجام کاری جدید و ایجاد تنوع باشید. در این رابطه توجه داشته باشید که اگر بتوانید اقدامی منحصر به فرد را انجام دهید، تا مدت ها در مرکز توجهات قرار خواهید گرفت.
5-کاربران را با اقدامات خود درگیر نمایید
از جمله اقداماتی که باعث خواهد شد تا افراد همواره برند شما را در خاطر خود داشته باشند، این است که آن ها را به خوبی درگیر نمایید. این امر در قالب ایجاد مسابقات و چالش های متنوع قابل انجام است. در این رابطه توجه داشته باشید که این امر لازم است تا با پوشش کافی از جانب شما همراه باشد در غیر این صورت استقبال خوبی را به همراه نخواهد داشت. امروزه این سیاست به طریق های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع حتی خواننده ها نیز با ایجاد چالش تهیه کلیپ با موزیک مورد نظر و انتشار آن در صفحه اصلی، به خوبی توجهات را به سمت خود جلب می نمایند. در این رابطه توجه داشته باشید که اقدام مدنظر، باید ارتباط کافی با حوزه کاری شما داشته باشد تا نتیجه حداکثری را بتوانید به دست آورید.
6-به مطالب خود جنبه آموزشی بیش تری بدهید
این امر که افراد از مطالب شما چیزهایی را یاد بگیرند، خود به خوبی باعث ارزشمندتر شدن اقدامات شما خواهد شد. فراموش نکنید که افراد معمولا در قبال آموزش های رایگان و کاربردی واکنش بسیار خوبی را از خود نشان می دهند. به همین خاطر لازم است تا از این امر برای افزایش محبوبیت خود استفاده نمایید.
7-تخفیف ها و امکانات ویژه ای را برای مخاطبان شبکه های اجتماعی خود تعیین کنید
این اقدام درواقع بیانگر این امر خواهد بود که شما برای این دسته از مشتریان خود برنامه خاصی را در نظر دارید. همین امر به حفظ مخاطبان کمک خواهد کرد. در این رابطه لازم است تا امکانات منحصر به فردی را برای آن ها تعیین نمایید که اعطای کدهای تخفیف از جمله ساده ترین آن ها است. فراموش نکنید که در این رابطه لازم است تا کاملا با توجه به بودجه خود اقدام کرده و از تحمیل هزینه های سنگین خودداری کنید.
8-سیستم پاسخگویی و ارسال منظم مطالب را جدی بگیرید
درواقع این امر بیانگر این است که شما تنها بر پایه وجود یک مدیر نمی توانید تمامی نیازهای کاربران را برطرف کنید. به همین خاطر توصیه می شود تا یک تیم مسئولیت مدیریت صفحات شما در شبکه های اجتماعی مختلف را برعهده گرفته و با این اقدام امکان پاسخ دهی مناسب و به موقع را فراهم آورید. فراموش نکنید که عدم احترام و توجه کافی به مخاطب، خود عامل مهمی برای ترک صفحه شما خواهد بود. همچنین لازم است تا فعالیت شما تابع نظم و زمان بندی مشخصی باشد تا منجر به از دست رفتن دنبال کنندگان شما نشود.
9-مخاطبان خود را بهتر بشناسید
مزیت بزرگ شبکه های اجتماعی این است که شما امکان ارتباط مستقیم را با مخاطب خود خواهید داشت. این امر بدون شک به درک بهتری از ایده ها، نظرات و نیازهای آن ها، منتج خواهد شد. در این رابطه توجه داشته باشید که این امر نیازمند مهارت گوش فرا دادن به صدای مشتری خواهد بود. به همین خاطر تمامی پل های ارتباطی و ارسال نظر را فعال کرده و نظرات را دسته بندی نمایید. این امر شما را به درک بهتر از میزان موفقیت اقدامات خود نیز خواهد رساند. در نهایت به علت کاهش هزینه های بازاریابی خود از طریق شبکه های اجتماعی، شما قادر خواهید بود تا زمان و هزینه بیش تری را برای سایر اقدامات، در اختیار داشته باشید.