اگر فکر می کنید سرمایه گذاری در کسب وکارهای نوپا بازدهی ندارد، دوباره فکر کنید!
در صنف سرمایه گذاران بزرگ هیچ چیز جدیدی درباره ارزش گذاری زیاد بر روی کسب و کار های نوپا وجود ندارد. آنها نامی بر روی شرکت های نوپایی که ارزش پیش از عرضه اولیه سهام (pre-IPO) یک میلیارد دلاری کسب می کنند گذاشته اند: تک شاخ!
کارآفرینان می توانند درس های زیادی از تک شاخ ها بگیرند. گرچه آنچه باید از آن اجتناب کرد، این تفکر است که روز های اوج این شرکت ها به پایان رسیده است؛ دقیقاً عکس این موضوع صادق است. طبق اطلاعات جدید به دست آمده از CB Insights که فعالیت های سرمایه گذاری پرریسک را دنبال می کند، تک شاخ ها پس از یک دوره عقب نشینی در سال 2016، با سرعتی بیش از سال های گذشته بازگشته اند.
225 تک شاخ موجود، مجموعاً ارزشی به اندازه 823میلیارد دلار دارند؛ در این میان 17 مورد ارزشی بیش از 10 میلیارد دلار و اوبر ارزشی معادل 68 میلیارد دلار دارد. این شرکت ها بیشتر در دو کشور متمرکز شده اند و 5 صنعت را در بر می گیرند.
حدود 40درصد این شرک تها (103 شرکت) در 5بخش متمرکزند:
• اطلاعات و تحلیل (10)
• فن آوری مالی (31)
• بهداشت و درمان (20)
• نرم افزار ها و خدمات اینترنتی (25)
• خدمات به محض مطالبه (on-demand)(17)
در سال جاری که هنوز هم ادامه دارد، فن آوری مالی با هشت مورد ثبت شده، بالاترین امتیاز را داشته است.
این واقعیت به معنای بی فایده بودن سرمایه گذاری در زمینه های دیگر نیست. برخی از زمینه هایی که کسب وکار های نوپا به بهترین حالت تک شاخی (تک شاخ طلایی) رسیده اند، شامل چاپگر سه بعدی، پوشاک، سرگرمی، بازی، فن آوری در منابع انسانی، موسیقی، و فن آوری برای کودکان و نوزادان است. اگر ارزش گذاری شرکت معیار باشد (میزان ارزش یک شرکت از نظر سرمایه گذار براساس پولی که برای خرید درصد مشخصی از مالکیت هزینه می کند)، برخی افراد در این زمینه ها توجه سرمایه گذاران بزرگی را جلب کرده اند.
به عبارت دیگر، تصور نکنید تنها ایده ای ارزشمند است که با یک مقوله محبوب مرتبط باشد. گرچه همواره زمینه هایی چشمگیرتر وجود دارند و ممکن است سرمایه گذاران برای یافتن فرصت های بهتر، روی آنها تمرکز کنند. همچنین قرار داشتن در محل مناسب نیز کمک کننده است. آمریکا، با 47 درصد یا 119 مورد عرضه جهانی، مقر اصلی شرکت های تک شاخ است.
تا این زمان از سال جاری، 17 مورد از 46 مورد تک شاخ های جدید نیز در آمریکا قرار دارند. چین نیز در این میان به سرعت در حال رشد است. از 2009 تا 2013 دو مورد از این شرکت ها در چین وجود داشتند، اما اکنون این کشور جایگاه 30 درصد از تک شاخ های جهانی است و 16 مورد جدید نیز در سال جاری به آن اضافه شده است؛ یعنی تنها یک مورد کمتر از آمریکا!
گرچه در مورد بخش ها، موقعیت مکانی تعیین کننده نهایی تمایل سرمایه گذار نیست. کشور لوکزامبورگ تک شاخ ها و بازار مد خودش و همچنین جمعیت کمتر از 600000 نفر دارد. صرفاً به این دلیل که در مدگرایانه ترین مکان های ممکن قرار ندارید، از چیزی محروم نشده اید. اگر ایده ای عالی، روحیه رقابت جویی، گروه مدیریت خوب و ارائه های عالی داشته باشید، فرصتی برای جلب توجه خواهید یافت.
با این اوصاف، اگر به سمت زمینه های پولساز بروید، تجارت راحت تر می شود و در صورت امکان، بهتر آن است که علایق تان را با قابلیت وصول تلفیق کنید.