بزرگ ترین رستوران زنجیره ای دنیا برای استمرار قدرتش باید هر از چند گاهی با طرح یا تبلیغی به خبرسازی و جذابیت خود بیفزاید و این حرکات را همانند دیگر شرکت های بزرگ، با اتکا به خلاقیت افراد موجود در موسسات تبلیغات و بازاریابی عملی سازد.
با توجه به دغدغه های نگارنده در رابطه با مباحث بازاریابی داخلی و بین المللی ، مد نظر بود تا مطلبی را با دست اندرکاران علم بازاریابی و تبلیغات به اشتراک بگذارد.
در ادامه حرکات خلاقانه رستوران های مک دونالد چندی پیش شرکت تبلیغاتی کاست، که قبلا نیز تبلیغاتی را برای مجموعه مک دونالد به اجرا در آورده بود بیلبورد جذاب و مبتکرانه ای را طراحی و اجرا کرد. کاست از برترین شرکت ها در حوزه تبلیغات و بازاریابی است و تاکنون برای برندهای مشهوری در آمریکای شمالی کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده است. بیلبورد مورد بحث در نزدیکی شهرک ویسلر ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا نصب شده بود، ویسلر از مراکز بزرگ اسکی است، متذکر می شود که المپیک زمستانی در سال 2010 نیز در این محل برگزار شده بود.
این طرح که در جاده اصلی منتهی به شهرک مزبور نصب شده بود جزو طرح های خلاقانه در آمریکای شمالی به حساب می آمد و یک لیوان قهوه اسپرسوی مک دونالد (با برند مک کافی) را به نمایش می گذاشت که ضمن نشان دادن ساعت، میزان کف خامه روی اسپرسو (به سانتی متر)، نشانگر میزان برف در شهرک ویسلر بود. در واقع گزارش میزان برف را پیشاپیش به اسکی بازان می داد و بعضا در تصمیم گیری آنها موثر بود.
به عنوان یک بیلبورد پویا، در ساعات مختلف در شبانه روز به نسبت کم یا زیاد شدن برف، کف خامه روی اسپرسو هم افزایش یا کاهش می یافت. شاید به واقع میزان سنجش و گزارش مربوطه خیلی هم دقیق نباشد منتها نکته ای که دستاویز تبلیغاتی قرار گرفته است بسیار ظریف و قابل تامل است.
مشاور در مدیریت بازاریابی و مدیریت اجرایی*