ایجاد برندی قوی و تاثیرگذار یکی از ارزشمندترین بخش های هر استراتژی کسب و کاری است. در دنیای امروز شما نیازمند برندی خاطره انگیز و در عین حال قابل اعتماد هستید. برخی افراد گمان می کنند فرآیند برندسازی کاری آسان است. با این حال همچنان ایجاد برندی معتبر و استاندارد دشواری های فراوانی دارد. به عنوان مثال مدیریت برندی که هم قابل اعتماد و همگام با برندهای محبوب باشد، بسیار دشوار است.
یک برند موفق توانایی اقناع مشتریان به منظور پرداخت هزینه ای بیشتر برای کالایی مشخص فقط به این دلیل که تولید برندشان است، خواهد داشت. درست به همین خاطر برندهای بزرگی نظیر گوگل و Bounty کنترل بسیار زیادی بر روی مشتریان شان دارند. همچنین سرمایه گذاری فراوان آنها برای حفظ جایگاه برندشان نیز در قالب همین نکته فهم پذیر خواهد بود.
در سطح پیشرفته، قدرت برندها از محصولات با کیفیت و ایجاد برندشان به عنوان یکی از بخش های ضروری زندگی مشتریان ناشی می شود. اگر کسب وکار شما توانایی ورود به زندگی فردی را داشته باشد، شانس تان به منظور تبدیل وی به مشتری ثابت به شدت افزایش خواهد یافت. بی شک راه درازی برای تحول از یک استارتاپ ساده به برندی موفق وجود دارد. با این حال هفت توصیه این مقاله شما را در راستای طی راحت تر این مسیر راهنمایی خواهد کرد.
1. اهمیت شناخت مخاطب
یکی از ویژگی های مهم هر برند موفقی شناخت دقیق مخاطب اش است. در واقع مشا باید توانایی توصیف علایق و ترجیحات آنها را داشته باشید. در این زمینه به پرسش های ذیل توجه کنید. به طور معمول روزهای آنها چه شکلی است؟ فروشگاه لباس مورد علاقه شان کدام است؟ کدام شبکه بازاریابی را بیشتر دنبال می کنند؟
توجه به پرسش های فوق شما را در راستای کسب درکی واضح تر از مخاطب تان راهنمایی خواهد کرد. در حقیقت شناخت دقیق مخاطب موجب سهولت در راستای بهبود رابطه میان تان به صورت قدم به قدم می شود. بی تردید موفق ترین نمونه در این زمینه برند آمازون است. آنها در طول 20 سال گذشته به طور مداوم مخاطب های خود را طبقه بندی کرده اند. هدف آنها از انجام چنین کارهایی آگاهی از دلیل محبوبیت شان در میان طیف مختلف کاربران دنیای تجارت آنلاین است.
2. فقط یکبار به هدف بزنید
لوکاس کورزمان، موسس برند Women’s Best اظهارنظر جالبی دارد:«شما فقط یکبار باید به هدف بزنید». این جمله بدان معناست که شما باید به طور مداوم المان های مختلف را امتحان نمایید تا در نهایت به ترکیب مطلوب برسید. درست مانند بسیاری از دستاوردهای دنیای کارآفرینی که از دل تلاش و زحمت مداوم بیرون می آید. در این میان برندسازی نیز ماهیت جداگانه ای ندارد.
در همان حال که در تلاش برای ایجاد برندتان هستید، آن را از درون لنز آزمایش و خلاقیت بنگرید. این فرآیند ممکن است شامل امتحان شیوه تازه ای از بازاریابی و حتی فرمول های متفاوت برای جذب مخاطب نیز شود به عبارت ساده، ایجاد برندی موفق و بزرگ از ایجاد تغییر تا زمان دستیابی به فرم مناسب ناشی می شود.
3. برقراری رابطه با افراد تاثیرگذار
بی تردید شما توانایی فعالیت پیرامون برندسازی بدون حضور گسترده در شبکه های اجتماعی را ندارید. در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی ارتباط با افراد تاثیرگذار بسیار مهم است. در این زمینه به نظر کورزمان پیگیری بازاریابی تاثیرگذاری برای برندسازی موفق بسیار ضروری است. به این ترتیب کورزمان همیشه 60 درصد از بودجه برندش را صرف بازاریابی به شیوه تاثیرگذاری می کند. بهترین راهکار در اینجا شروع کار با یک فرد تاثیرگذار در مقیاس محلی است. به این ترتیب پس از کسب اندکی تجربه به سراغ پروژه های بزرگ تر خواهید رفت.
4. تعامل با مشتریان
هنگام تصمیم گیری هایی که بر روی مشتریان تان تاثیرگذار است، باید با آنها مشورت نمایید. به این ترتیب تا جای ممکن آنها را در فرآیند تصمیم گیری شریک نمایید. بهترین نمونه در این مورد برند Ben & Jerry است. آنها مشتریان شان را به ارائه نظرات گسترده و مشارکت در فرایند انتخاب نام محصولات تشویق می کنند.
یکی دیگر از راهکارهای موثر در این زمینه نظرخواهی و گردآوری پایگاه اطلاعاتی از مشتریان است. به این ترتیب در برخی از موارد که زمان کافی برای نظرسنجی وجود ندارد، از پایگاه اطلاعاتی تان استفاده نمایید. به عنوام مثال هنگام انتخاب فردی تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی برای همکاری به سلیقه مشتریان تان توجه کنید. این کار به آسانی با مراجعه به داده های قبلی پیرامون مشتریان امکان پذیر خواهد بود.
5. توسعه مداوم داستان برند مان
فرقی ندارد که شرکتی تازه تاسیس باشید یا برندی معبتر با ده ها سال سابقه فعالیت، در هر صورت شما باید به طور مداوم داستان برندتان را توسعه دهید. این فرآیند شامل آمیختن تکنیک های مختلف بازاریابی و برندسازی به یکدیگر می شود. به این ترتیب ماحصل فعالیت تان داستانی اعجاب انگیز خواهد بود.
مزیت توسعه مداوم داستان برندمان بازآفرینی رابطه میان ما و مشتریان است. در حقیقت داستان توسعه یافته توانایی ایجاد علاقه بیشتر در مشتریان نسبت به برندمان را دارد. با این حال توجه داشته باشید که توسعه داستان برندتان گامی بسیار مهم و در عین حال حساس است. اگر در این میان خطایی انجام دهید، جبران ان هزینه و زمان بسیار زیادی را طلب می کند.
6. تنظیم بادبان ها در جهت مناسب
کورزمان مهم ترین معیارش را در تعیین موفقیت یک فرآیند تبلیغاتی میزان بازگشت هزینه عنوان می کند. براین اساس وی بر فرآیند طراحی همه کمپین های برندش نظارت دارد. هدف از این کار افزایش بازگشت سرمایه گذاری بر روی کمپین ها عنوان شده است.
بهترین راهکار برای تنظیم بادبان های تبلیغاتی تان در جهت موافق اطمینان از یک نکته مهم است. براین اساس باید مطمئن شوید که مخاطب فقط تبلیغ شما را مشاهده نمی کند، بلکه از آن انگیزه ای مشخص برای اقدام نیز دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما برندی در زمینه تولید کفش ورزشی هستید، کمپین شما باید مخاطب را ترغیب به انجام فعالیت ورزشی نماید. در این میان نیز اگر خوش شانس باشید، مخاطب از کفش های برند شما برای دستیابی به هدفش استفاده خواهد کرد.
7. حضور در رخدادهای شخصی
در زندگی همه افراد رخدادهای شخصی بی شماری وجود دارد که فرصت مناسبی را برای حضور برندتان فراهم می کند. به عنوان مثال اگر شما در نمایشگاه ویژه کسب وکارتان حضور دارید، طراحی برنامه ای جذاب برای جلب مشتریان گامی موثر در راستای تاثیرگذاری و حضور در رخدادهای شخصی شان محسوب می شود. بی شک چنین کارهایی تاثیر خود را به صورت آهسته تر بر روی مخاطب می گذارد. با این حال میزان تاثیرگذاری شان در صورت انجام آن به صورت مناسب بسیار بیشتر از اقدامات مشابه خواهد بود.
ایحاد برندی قوی و تاثیرگذار فرایند بسیار دشواری است. در این راستا شما باید زمان، دقت و خلاقیت فراوانی را به خرج دهید. در این میان هفت توصیه این مقاله مقدمه ای مطلوب برای شروع ایجاد یک برند بادوام برای شرکت تان خواهد بود.