شبکه سازی (Networking) یکی از پیش نیازهای توسعه حرفه و برند شخصی در هر صنعتی به شمار می آید. بازاریابی هم از این قضیه مستثنی نیست.
کنفرانس ها، جلسات و سایر رویدادهای بازاریابی فرصت خوبی برای شبکه سازی هستند. حتی تصور این که چه ارتباطاتی در این رویدادها می تواند شکل بگیرد و چه تجارت هایی انجام شود برخی افراد را به وجد می آورد.
اما افرادی هم هستند که از شلوغی دلهره دارند. این افراد به خاطر اضطرابی که در جمع های شلوغ به آنان دست می دهد ترجیح می دهند به جای اینکه در این رویدادها شرکت کنند و ارتباطات خود را توسعه دهند، کنج عزلت اختیار کنند.
اگر شما هم چنین شخصیتی دارید بد نیست توصیه هایی که در ادامه بیان می شود را امتحان کنید تا بیشترین بهره را از چنین موقعیت هایی ببرید.
1- اهداف کوچک تعیین کنید
قرار نیست در هر کنفرانسی که شرکت کردید ارتباطی آنچنانی بگیرید که کسب و کارتان را از این رو به آن رو کند، یا ده ها کارت ویزیت پخش کنید. می توانید با گام های کوچک شروع کنید.
مثلا در هر جلسه کنار فرد جدیدی بنشینید و سر صحبت را با آنها باز کنید. یا هر روزی حداقل در یک مکالمه گروهی شرکت کنید.
وقتی از اهداف کوچک و دست یافتنی تر برای شبکه سازی شروع می کنید، به تدریج از فشار روانی کاسته می شود و یاد می گیرید از لاک خود بیرون بیایید.
2- سراپا گوش باشید
مکالمه یک تعامل دوطرفه است. همانگونه که انتظار داریم شش دانگ حواس طرف مقابل با ما باشد، خودمان نیز با گوش دادن و مشارکت در بحث علاقه خود را بروز می دهیم.
افراد درون گرا هم عموما گوش شنوایی دارند. این خصلت اینجا به دردتان می خورد.
پس به صحبت های افراد گوش دهید و حواس تان را جمع مکالمه کنید. تماس چشمی را حفظ کنید و مراقب باشید نگاه تان اطراف اتاق پرسه نزند. یا حتی گوشی همراه تان را در جیب خود بگذارید تا حواس تان را پرت نکند.
به این طریق کوچک ترین ایما و اشاره ای از نظرتان جا نمی ماند.
همچنین سوالات مرتبط تر و دقیق تری برای پرسیدن خواهید داشت که خود نشان از بها دادن به صحبت های طرف مقابل است.
3- با سوال شروع کنید
اگر طبق توصیه قبلی از گوش شنوای خود کار بکشید، حتما سوالات مشخصی در ارتباط با بحث یا طرف مقابل به ذهن تان خطور خواهد کرد که مستقیما بپرسید.
سوال پرسیدن و جهت دادن به بحث نشانه احترام به طرف مقابل و علاقه به موضوع صحبت است و کمک می کند بر خجالت خود غلبه کنید. اگر سوالی به ذهن تان نمی آید، می توانید درباره همان رویداد چیزهایی بپرسید، مثلا «دلیل شرکت شما در این رویداد چیست؟» یا «تا اینجا کدام جلسه را دوست داشته اید؟»
4- به خودتان مجال استراحت بدهید
شرکت در کنفرانس های یک یا چند روزه برای افراد درون گرا یا خجالتی کمی ملال آور است، چرا که هیجان و استرس مداوم را تجربه می کنند و با جمع های شلوغ سروکار دارند.
در توصیه های قبلی گفتیم که برای شبکه سازی موفق در رویدادها باید اهداف ریز تعیین کنید و در مکالمات جزئی تر مشارکت کنید، اما اختصاص زمان های مختصر به استراحت و تجدید قوا هم به همان اندازه اهمیت دارد.
معمولا 10-15 دقیقه استراحت بین هر جلسه یا مکالمه برای در کردن خستگی و سرحال آمدن کافی است.
می توانید این استراحت های کوتاه را به قدم زدن در همان نزدیکی محل برگزاری رویداد بپردازید، گشتی در اطراف بزنید، چیزی برای خوردن بگیرید، یا با همکار یا دوست صمیمی خود گپی بزنید تا روحیه تان عوض شود.
5-یخ خود را بشکنید!
به شخصه قبل از هر رویدادی این توصیه ها را با خودم مرور می کنم تا به اعصابم تسلط یابم و اعتماد به نفس بگیرم.
ارزش های حرفه ای و شخصی که با شرکت در رویدادهای زنده و کنفرانس ها به دست می آورید به مراتب بالاتر از حفظ حاشیه امن و ماندن در کنج راحتی خود است.
وقتی خودتان را به چالش می کشید و از پیله تان بیرون می زنید و توانایی های تان در گوش دادن و دقت را به کار می بندید، در پایان رویداد ارزش های خود را چند برابر خواهید یافت.