پیدا کردن سرمایه گذار برای یک کسب وکار نوپا یا استارتاپ همیشه چالش بزرگی بوده است، اما انجام اقدامات لازم این روند را تسهیل خواهد کرد.
یکی از بزرگ ترین چالش های هر کارآفرینی در راه اندازی کسب و کار جدید تأمین سرمایه مورد نظر است. معمولا زمان و تلاش زیادی برای پیدا کردن یک سرمایه گذار مورد اعتماد نیاز است. همچنین با ماهیت کسب وکار یعنی راه حلی که برای رفع مشکلی ارائه داده اید رابطه مستقیم دارد. مردم همیشه فکر می کنند پیدا کردن سرمایه گذار راحت است و تنها کافی است در مورد کسب و کار خود با شور و هیجان صحبت کنند در صورتی که عوامل دیگری نیز تأثیرگذار هستند. با این حال نتیجه تحقیقات نشان داده است ۵۷درصد کارآفرینان موفق بودجه مورد نظر برای سرمایه گذاری روی استارتاپ و گسترش کسب وکار خود را پیدا می کنند و این خبر خوبی است.
اگر مخالف پیدا کردن سرمایه گذار هستید و نمی خواهید در آینده درگیر مسائل مالی شوید، تنها راه ممکن این است که از پس انداز خودتان استفاده کنید. اگر در حال حاضر چنین شرایطی ندارید باید چند سال برای شخص دیگری کار کرده و سرمایه مورد نظر خود را پس انداز کنید. نتیجه همان تحقیقات نشان داده است ۳۸درصد دیگر استارتاپ ها سرمایه مورد نظر را از دوستان یا اعضای فامیل تأمین می کنند و تنها ۵درصد مجبور هستند از روش های دیگری مانند کراودفاندینگ، بانک ها و سرمایه گذاری خطرپذیر استفاده کنند و این سخت ترین حالت ممکن است. پیدا کردن سرمایه گذاری که چشم انداز، ارزش و نیازهای مشترک با کسب وکار شما داشته باشد آسان نبوده و نیازمند تلاش است. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر راه های موثر در جذب سرمایه گذار می پردازیم.
۱- پیش از هر کاری روی متن سخنرانی و سوال های احتمالی تمرکز کنید
برخورد اول و تأثیری که در ثانیه های اول روی طرف مقابل می گذارید بسیار مهم است. اینکه بتوانید با آگاهی کامل به سوال های شان پاسخ دهید نشان می دهد تا چه اندازه روی کسب وکار خود مسلط هستید و تمام زوایا را از قبل بررسی کرده اید. درنتیجه متن مناسبی برای معرفی استارتاپ خود آماده کنید و همیشه در ذهن داشته باشید. اغلب سرمایه گذاران سوال های مشابهی در طول جلسه می پرسند که بهتر است جواب آن را آماده کرده باشید. در طول جلسه اعتمادبه نفس داشته باشید و با لحنی قاطعانه به سوال ها پاسخ دهید. یک پاورپوینت حداقل ۱۰ صفحه ای تهیه کنید تا سرمایه گذار دید بهتری نسبت به کسب وکار داشته باشد.
۲- از مشاوران بخواهید شما را به سرمایه گذار معرفی کند
تماس گرفتن و ایمیل زدن به افرادی که کلمه سرمایه گذار را در عنوان شغلی ذکر کرده اند کافی نیست. معرفی کردن این شخص از طرف یک دوست، همکار یا کسب وکار مشابه شانس همکاری را چندین برابر افزایش می دهد. به عبارت دیگر مشاوران و همکاران بهترین منبع برای پیدا کردن سرمایه گذار هستند.
۳- از افرادی که به شما ایمان دارند کمک بگیرید
یک کارآفرین با افراد زیادی در ارتباط است و برخی از این افراد با توجه به شناخت شان از او به کارش اعتماد دارند. درنتیجه از هیچ تلاشی برای معرفی کارآفرین به سایر افراد علاقه مند و سرمایه گذارانی که می شناسند دریغ نمی کنند. این کلید موفقیت در ارزیابی استارتاپ و سرمایه گذاری به روش کراودفاندینگ است بنابراین از آن ها بخواهید شما را به افراد حرفه ای معرفی کنند.
۴- در رویدادهای مرتبط با کسب وکار شرکت کنید
شرکت کردن در رویدادها نه تنها اعتبار کسب وکار را بالا می برد بلکه شانس دیده شدن توسط سرمایه گذار را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این معمولا در رویدادها بازخوردهای ارزشمندی در مورد استراتژی کسب وکار داده می شود که برای رشد و توسعه آن لازم است. شرکت در رویدادها و دورهمی ها همچنین شانس آشنایی با نیروهای کار علاقه مند و رقبای کسب وکار را افزایش می دهد.
۵- دنبال جلب رضایت مشتری باشید
هر قدر یک کسب وکار نوپا برای رشد و توسعه خود به سرمایه گذار وابسته است، به مشتری نیز احتیاج دارد. مشتری تضمینی برای کاربردی بودن ایده و مهر تأییدی روی کیفیت خدمات کسب وکار است. گاهی اوقات مشتری هایی که از خدمات استارتاپ راضی باشند همکاری خود را افزایش می دهند و حتی روی کسب وکار سرمایه گذاری می کنند. وجود مشتری برای هر کسب وکاری ضروری است و این موضوع برای هر دو طرف سودمند است. مشتری خدمات شخصی سازی شده خود را دریافت می کند و استارتاپ نیز اعتبار خود را افزایش می دهد.
۶- اعداد و ارقام خوبی برای سهم از سود درآمد ارائه دهید
سرمایه گذاران می دانند همه چیز یک طرفه نیست و موفقیت یک کسب وکار به تلاش خودشان نیز بستگی دارد. درنتیجه به سود کم راضی نمی شوند. معمولا اولین دور سرمایه گذاری باید با پیشنهاد ۲۰ تا ۳۰درصدی سود سهام برای بازگشت نرخ سرمایه همراه باشد.
۷- با سرمایه گذار رابطه مستمر و مثبت داشته باشید
فرآیند جذب سرمایه تنها به گرفتن پول ختم نمی شود. سرمایه گذاران سکوت بعد از سرمایه گذاری را دوست ندارند و باید در جریان تمامی کارها قرار بگیرند. خبر نداشتن از جریان کارها برای شان نگران کننده است و ادامه همکاری را تحت تأثیر قرار می دهد. فراموش نکنید شهرت کسب وکار شما نیز به این موضوع وابسته است پس باید به طور پیوسته با آن ها در ارتباط باشید و نتیجه امور را اعلام کنید.
یک سرمایه گذار حرفه ای و ایده آل شخصی است که همگام با استارتاپ رشد می کند. آنجل اینوستورها معمولا مناسب ترین نوع سرمایه گذاری برای استارتاپ در مرحله اولیه هستند و سرمایه گذاری های خطرپذیر معمولا در مراحل بعدی یعنی زمانی که کار و ارزیابی جدی تر شد و به پول بیشتری احتیاج بود توصیه می شوند.
حتی اگر تصمیم دارید سرمایه مورد نظر برای استارتاپ خود را از طریق کراود فاندینگ یا سرمایه شخصی تأمین کنید باز هم باید آمادگی کامل داشته باشید. زیرا داشتن نقشه برنامه ریزی شده، تعامل با صنعت مورد نظر و پیدا کردن مشتری در تمامی روش های جذب سرمایه مشترک است.
تلاش و کارهای بدون برنامه ریزی استارتاپ را به یک سرگرمی گران قیمت تبدیل می کند نه به یک کسب وکار واقعی.