شاید عجیب به نظر برسد، اما با توجه به توسعه فضای اینترنت و نقش آن در بازارهای تجاری مختلف در کنار افزایش جمعیت جهانی اکنون بهترین زمان برای راه اندازی کسب وکار حمل ونقل بار است. براساس پیش بینی ها صنعت حمل ونقل بار به طور میانگین هرساله 4درصد تا سال 2028 رشد خواهد داشت. به این ترتیب فرصت مناسبی در اختیار کارآفرینان تازه کار به منظور ورود به این کسب وکار به وجود آمده است.
درکنار موقعیت مناسب برای کسب سود، باوجود تعداد مناسبی راننده کامیون در سراسر دنیا، حمل ونقل بار مزیت های دیگری نیز دارد. زمان بندی انعطاف پذیر و توانایی حضور در عرصه بین المللی با سرمایه ای نسبتا اندک از جمله ویژگی های جانبی این کسب وکار به حساب می آید.
اگرچه صنعت حمل ونقل بار بسیار پرسود به نظر می رسد، اما در داخل این کسب وکار رقابت بسیار شدیدی جریان دارد. براین اساس شاید شروع کسب وکاری نوپا در این عرصه و رقابت با دیگر برندهای فعال بسیار سخت و حتی غیرممکن به نظر برسد. در هر صورت برندهای مطرح در این صنعت بالغ بر چندین هزار راننده حرفه ای در اختیار دارند. با این حال همچنان می توان به موفقیت در این عرصه امید داشت. در حقیقت اگر زمان مناسب و دقت فراوان به خرج دهیم، موفقیت در صنعت حمل ونقل بار بسیار راحت و ساده خواهد بود.
در ادامه این مقاله به بررسی شش توصیه ساده در راستای کمک به راه اندازی کسب وکار حمل ونقل بار خواهیم پرداخت.
1- انجام کاغذبازی های لازم
پیش از هرکاری شما باید نسبت به اخذ مجوز ها و پروانه کسب موردنیاز اقدام کنید. بدون چنین مجوزهایی فعالیت در عرصه حمل ونقل نه تنها غیرممکن، بلکه خلاف قانون نیز به حساب می آید. اگر در ابتدای راه قصد دارید به عنوان راننده هم در شرکت تان فعالیت کنید، باید گواهینامه رانندگی تان را نیز به روز رسانی کنید. سپس با دریافت گواهینامه ویژه خودروهای سنگین کار شما به عنوان راننده شروع خواهد شد. در پایان مراحل کاغذبازی اداری نیز باید نسبت به عقد قرارداد با شرکت های بیمه و ثبت نام در برنامه ثبت نام بین المللی (به منظور فعالیت برون مرزی) اقدام کنید.
2- شروع کوچک
باوجود برندهای بزرگ و کوچک مختلف در عرصه حمل ونقل بار بهترین راهکار برای شروع فعالیت یافتن جایگاه ویژه ای برای برندمان به منظور فعالیت خلاقانه است. براین اساس ابتدا پژوهش نسبتا جامعی در مورد شرایط منطقه فعالیت تان انجام دهید. سپس با تحلیل نتایج دست به اقدام بزنید. توجه داشته باشید که اقدام شما در گام نخست نباید خیلی بزرگ باشد. براین اساس شروع کوچک را مدنظر قرار دهید. این کار میزان رقابت شما با سایر برندها را کاهش می دهد. همچنین تمرکز و توان تان را روی مناطق تازه قرار خواهد داد. نتیجه کار رقابت کمتر در شروع کسب وکار و کسب سود مناسب خواهد بود.
3- تمرکز روی برندسازی
یکی دیگر از راهکارهای ایجاد تمایز میان برندهای مختلف با شرکت خودتان تمرکز روی خلق برندی خاطره انگیز و جذاب است. داشتن یک لوگوی زیبا، شعار تبلیغاتی جذاب و حتی سرمایه گذاری اندک روی بازاریابی به ارتقای جایگاه شرکت تان از همان ابتدای شروع فعالیت کمک خواهد کرد. براین اساس به هنگام نیاز شانس شما برای جذب مشتری بسیار بیشتر از سایر رقبا خواد بود.
4- انتخاب کامیون ها
براساس مزیتی که برای شروع فعالیت تان انتخاب می کنید، کسب وکارتان لوازم جانبی متفاوتی نیاز خواهد داشت. سرمایه گذاری روی تجهیزات کسب وکار به ویژه مهم ترین آن در صنعت حمل ونقل بار یعنی کامیون اهمیت بسیار بالایی دارد. به راستی برای خرید کامیون چه معیارهایی باید مدنظر داشت؟ پیش از هرگونه انتخابی باید دست به تحقیق و مطالعه پیرامون مدل های مختلف کامیون ها بزنیم.
در این زمینه مراجعه با وب سایت های تحلیل مانند Truck1 مرجع مناسبی برای انتخاب بهترین گزینه به حساب می آید. همچنین استفاده از توصیه های کارشناس ها در این زمینه ضروری به نظر می رسد. در نهایت نیز پس از خرید یا اجاره کامیون ها با تعمیرگاهی مطمئن همکاری کنید. در این صورت ریسک های ناشی از نقص فنی خودروهای شرکت به حداقل خواهد رسید.
5- استخدام رانندگان
در این مرحله کامیون ها آماده و به خط شده اند. با این حال بدون رانندگی مطمئن هیچ اتفاق و کسب درآمدی صورت نخواهد گرفت. باتوجه به وضعیت کسب وکارتان در ابتدای راه باید میان استخدام راننده یا عقد قرارداد کوتاه مدت دست به انتخاب بزنید. در این زمینه نمی توان به طور قطعی نظر داد. در حقیقت خودتان با تحلیل شرایط مالی شرکت باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. با این حال به موازات توسعه کسب وکارتان باید نسبت به استخدام رانندگان حرفه ای اقدام کنید.
توجه داشته باشید که انتخاب رانندگان در موفقیت برندتان تاثیر مستقیم دارد. براین اساس باید نیم نگاهی به سابقه کاری آنها نیز داشته باشید.
6- ارائه خدمات مشتریان به صورت مطلوب
گام نهایی در راه اندازی یک کسب وکار موفق ارائه خدمات مشتریان به صورت مطلوب و رضایت بخش است. این راهکار بهترین گزینه برای یافتن مشتریان وفادار پیش از به شهرت رسیدن برندتان محسوب می شود. توجه داشته باشید که در صورت ارائه سرویس مناسب به مشتریان اولیه شانس تان برای جذب مشتریان هرچه بیشتر در آینده تقویت خواهد شد. با افزایش شمار مشتریان بالطبع شاهد توسعه کسب و کار و بهبود سوددهی شرکت نیز خواهیم بود.
در ابتدای راه کسب وکار هر اقدامی در شهرت آتی برندمان نقشی سرنوشت ساز بازی می کند. به این ترتیب باید توجه بسیار بالایی به اقدامات مجموعه افراد فعال در شرکت داشته باشیم. تنها در این صورت امکان توسعه پایدار برندمان فراهم خواهد شد.
در هر صورت، راه اندازی کسب و کار در صنعت حمل ونقل بار تا زمانی که بدان به عنوان فعالیتی جدی نگاه کنید، ساده و راحت خواهد بود. آگاهی از جایگاه برند در بازار و فراهم سازی سرویس باکیفیت برای مشتریان شرکت شما را از سایر رقبا جدا خواهد ساخت. به این ترتیب راه شرکت نوپای شما برای موفقیت در عرصه کسب وکار هموار می شود.