بسیاری از شرکت های بزرگ مشتاقانه در پی آن بودند تا در جام جهانی فوتبال فرصت هایی برای تبلیغ محصولات شان بیابند؛ رویدادی که میلیاردها مخاطب از سراسر جهان را به خود جذب می کند. اما در بحث تبلیغات، برنده جام جهانی 2018 شرکتی بوده که مبلغی برای آن نپرداخته: اپل.
رویداد جام جهانی فوتبال 2014 بیش از 3 میلیارد نفر مخاطب داشت و انتظار فیفا امسال این بود که حدود 1.6 میلیارد دلار در رویداد 2018 به واسطه تبلیغات و بازاریابی کسب کند.
اما چرا باید اپل را برنده این رویداد دانست؟ کمپانی ساکن کوپرتینو در جام جهانی روسیه در زمینه تبلیغات راهکار متفاوتی را پیش گرفته بود. به طوری که پیش از شروع هر مسابقه، در هواپیما، در بازگشت هواداران به کشورشان یا در هر جای دیگر، ایرپادهای اپل، هدفون های بیتز یا ایِربادهای بیسیم این کمپانی را در گوش بسیاری از این افراد می شد دید.
فیفا برای اینکه شرکت ها محصولات خود را به بازیکنان ارائه دهند تا آنها در حین بازی های جام جهانی از این لوازم استفاده کنند، قوانین محدود کننده ای را نظر گرفته. به همین دلیل است که بسیاری از بازیکنان که هدفون های بیتز را به گوش شان زده بودند، بخش لوگو را با یک برچسب پوشانده بودند، زیرا اجازه تبلیغات غیرمستقیم داده نمی شود. اما در مورد هدفون های اپل ماجرا متفاوت است.
در واقع این هدفون ها بدون اینکه هچ لوگویی روی خود داشته باشند، به واسطه طراحی متفاوت شان به راحتی قابل تشخیص هستند. حتی هدفون های بیتز که اکنون مالکیت برند آن در اختیار اپل است، با لوگوی پوشیده شده هم قابل شناسایی هستند.
به این ترتیب می توان گفت اپل بدون اینکه قانونی را نقض کرده باشد، موفق شده محصولات خود را تبلیغ کند؛ بدون پرداخت حتی یک دلار. البته مشخص نشده که آیا کوپرتینویی ها هدفون های خود را به رایگان در بین بازیکنان پخش کرده اند یا خیر.