اهمیت داشتن وب سایت در دنیای تجارت الکترونیک بر کسی پوشیده نیست، مزایایی را برای شما فراهم می آورد که غیر قابل شمارش است و داشتنش در دنیای امروز از ضروریات محسوب می شود. اگر کسب و کار آنلاینی دارید و صرفا با تکیه بر شبکه های مجازی چون اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام و... به فروش محصولات خود می پردازید، باید بدانید که فرصت های عالی زیادی را تا به امروز از دست داده اید و آن شبکه ها هرگز نمی توانند جایگزین مناسبی در برابر وب سایت باشند، بدون وجود یک وب سایت مشخص از طرف فروشنده، درواقع شما حضوری در دنیای بزرگ تجارت الکترونیک ندارید.
ضمن آنکه تمام شبکه های مجازی موارد استفاده خاص خود را دارند و ممکن است روزی در دسترس و قابل استفاده باشند و روزی دیگر نباشند و یکی از خطرات اساسی نیز در همین نکته نهفته است که اگر روزی مشتریان شما نتوانند به شما دسترسی داشته باشند آن زمان مرگ تجارت الکترونیک شما آهسته آهسته آغاز می گردد، اما وجود یک وب سایت تضمین کننده حضور همیشگی شما در کنار مشتریان خواهد بود. کسب و کار شما نیاز به داشتن یک خانه ای محکم تر، با ثبات تر، امن تر، همراه با قابلیت های ویژه تر دارد تا بتوانید در این عصر الکترونیکی به رقابت بپردازید.طراحی یک وب سایت برای تجارت الکترونیک ممکن است هزینه ای داشته باشد، اما سرمایه گذاری بلند مدت شما را برای رشد و توسعه کسب و کارتان نشان می دهد.
یک وب سایت مشخص کسب و کار می تواند بسیاری از استراتژی های بازاریابی را برای شما فراهم آورد و شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید همواره بتوانید آمار دقیقی از مشتریان خود داشته باشید، اطلاعاتی شامل موقعیت جفرافیایی خریدار، محصولات مورد علاقه مشتریان، انتقادات، نقاط ضعف و قدرت و.... که همگی نشان دهنده نیاز به یک بانک اطلاعاتی کامل است که در سایه خدمات یک وب سایت برای شما در هر لحظه از زمان و مکان فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط:کسب و کار اینترنتی، ضرورت دنیای امروز
در زیر به برخی از مزایای داشتن وب سایت برای تجارت الکترونیک اشاره ای کوتاه می کنیم:
مزایای داشتن یک وب سایت تجاری (کسب و کار)
- انتظارات مشتری
داشتن یک وب سایت صرفا برای فروش کالا و خدمات شما نیست بلکه احترام گذاشتن به خواسته های مشتری و ارزش قائل شدن برای صرفه جویی در زمان و مکان، فراهم آوردن امکاناتی برای دسترسی آسان و استفاده راحت تر از وب سایت برای تامین نیازهایشان است.
- قابل دسترس بودن در تمامی ساعات شبانه روز
وب سایت شما برای ثبت سفارش و خرید همواره در دسترس است و خدمات را از یافتن کالا تا پرداخت هزینه و نهایی کردن برای وی به سرعت و به راحتی به ارمغان می آورد و می توان گفت علامت «بسته» روی کسب و کارتان هیچ گاه نخواهید داشت.
- افزایش میزان اعتماد به وب سایت های تجاری
کسب و کارهای هوشمند این واقعیت را درک کرده و سنجیده اند که نیاز اول برای موفق شدن در دنیای تجارت الکترونیک به دست آوردن اعتماد مخاطبان و مشتریان است، به این منظور باید ضمانت ها و برگه هایی مبنی بر قانونی بودن فعالیت های تجارت الکترونیکی خود را در سایت قرار دهند تا مشتری با اطمینان کامل خرید خود را انجام دهد.
- گسترش فروش
وب سایت شما در سراسر جهان قابل مشاهده است و شما می توانید مشتریانی از هر موقعیت جغرافیایی داشته باشید که طبعا به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا خواهید کرد، بنابراین برای حفظ مشتریان تان باید سعی کنید رقبای خود را به طور مداوم کنترل کنید، ایده های جدید و جذاب همراه با تخفیف و خدمات خاص برای مشتریان خود در نظر بگیرید تا اشتیاق آنان را بالا برده و نتیجه آن، افزایش رضایتمندی و فروش بیشتر وب سایت خواهد بود.
مطلب مرتبط: استراتژی کسب و کار الکترونیکی
- برای کسب و کار خود، ثبات اجتماعی را فراهم می آورید
مشتریان معمولا پس از بررسی وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف، تصمیم خرید نهایی خود را می گیرند، بنابراین داشتن یک وب سایت همزمان با حضور در شبکه های مختلف اجتماعی می تواند جایگاه اجتماعی کسب و کار و برند تجاری شما را در دنیای تجارت الکترونیک تثبیت کند.
ارتباط با نویسنده: s.salahshour@gmail.com
مدرس، محقق در حوزه بازاریابی و فروش*