صاحبان کسب و کار های کوچک باید در مورد کمپین های تبلیغاتی خود واقع بین باشند. البته، این افراد همواره به دنبال راه حل های موثر و ارزان هستند، ولی متاسفانه شما تنها یکی از این دو ویژگی را خواهید داشت؛ شما احتمالا هرگز یک کانال ارزان و موثر برای تبلیغات خود پیدا نخواهید کرد.
به همین دلیل باید حتما به بودجه تبلیغاتی خود توجه داشته باشید و با پول باقی مانده خود بازی نکنید. با اختصاص بودجه مناسب به کانال های صحیح به نتیجه مورد نظر دست خواهید یافت یا حداقل نتایج قبلی خود را تقویت خواهید کرد. به دلیل پایداری هزینه های ماهانه، امکان ارزیابی موثر کارایی کلی نیز فراهم خواهد شد.
با توجه به ضرورت بهینه سازی تلاش های تبلیغاتی، این نکات به شما کمک شایانی خواهد کرد.
مخاطب خود را بشناسید
متاسفیم، ولی محصول یا خدمات شما با نیاز هیچ جانداری روی کره زمین مطابقت ندارد. کمپین های کسب وکارهای کوچک بسیاری بدون هیچ هدف و مقصودی انجام می شوند. شناخت و هدف گیری، یکی از اصلی ترین مزایای تبلیغات و بازاریابی آنلاین است.
البته، شما باید با کمک داده هایی که جمع آوری می کنید، یک پروفایل دقیق برای مخاطبان خود به وجود آورید. با این اطلاعات و اطلاعاتی که از مشتری خود دارید، می توانید با استفاده از کمپین خود و بهره گیری از فاکتورهای روانی و اجتماعی، اقدام به جذب مخاطب و مشتری کنید.
مهم نیست که تبلیغات شما آنلاین یا آفلاین است، طرح و تصویر شما باید برای مشتری جذاب و درگیرکننده باشد. این کلید یک هدف گیری موثر و مناسب است.
ارزیابی و پیگیری بازاریابی
کسب و کارهای کوچک بسیاری از میزان تاثیر و کارایی تبلیغات خود هیچ اطلاعی ندارند. این یک نقص بسیار بزرگ است.
پلتفرم های تبلیغاتی آنلاین مانند گوگل و فیس بوک، با ارائه آمار و ارقام تبلیغات، به شما در تعیین موارد کارآمد و موثر کمک خواهد کرد. البته این به معنای نادیده گرفتن آزمایش نیست. ساخت یک تبلیغ با توجه به نیازها و سلایق مخاطب فرآیندی زمان بر است، ولی شما می توانید با کمک آزمایش، سرعت روند تصمیم گیری خود را افزایش دهید.
چنانچه تبلیغات آفلاین انجام می دهید و باید جهت کسب اطلاعات بیشتر از تاثیر و کارایی تبلیغات از یک ایمیل یا شماره تلفن خاص استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید. حدس و گمان هیچ فایده ای نخواهد داشت.
آگاهی از زمان مناسب
در نگاه اول، انجام تبلیغات در تمام طول سال و اختصاص هزینه های ماهانه به ظاهر روشی بسیار عالی و کارآمد است.
ولی چنانچه به ابتدای کسب وکار خود نگاه کنید، احتمالا اقدامات بسیاری قابل ارزیابی نخواهند بود. هیچ راهی برای حفظ یک طرح بازاریابی و تبلیغاتی برای کل سال وجود ندارد.
چنانچه محصولات فصلی می فروشید، باید در فصل مناسب اقدام به تبلیغ و بازاریابی کنید. حتی شاید شروع زودهنگام تبلیغ و حفظ برخی موارد برای اواسط و انتهای فصل نیز راهی موثر باشد.
بسته به نوع تجارت شما، جمعه سیاه و ماه های نهایی سال فرصت هایی بسیار عالی برای کسب درآمد هستند. اختصاص بودجه به تبلیغات در این روزها یا سایر تعطیلات روشی بسیار موثر است.
در نهایت، توجه به سایر رقبا و تاریخ تبلیغات بزرگ آنها نیز می تواند به شما کمک کند. چنانچه بودجه ای را به تبلیغات اختصاص داده اید، شاید با استفاده از این روش حتی از سایر رقبا پیشی بگیرید.
برند مناسب
آیا مشتری بلافاصله تبلیغ شما را بر اساس رنگ، لوگو، طرح و تصاویر تشخیص خواهد داد؟ اگر این سوال به نظر شما عجیب است، پس باید به عملکرد برندها و شرکت های بزرگ توجه کنید. معمولا شما تبلیغات این شرکت ها را تنها با کمک یک رنگ خاص شناسایی خواهید کرد.
مشتریان شما با گذشت زمان طرح تبلیغات شما را شناسایی کرده و نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد. شاید تغییر نام تجاری با هر تبلیغ جدید بسیار جذاب به نظر برسد، ولی این کار در درازمدت باعث گمراهی مشتری خواهد شد. هدف شما باید حضور در مناطق قابل پیش بینی با تبلیغات آشنا باشد تا به این ترتیب مشتری قدرت شناسایی شما را به دست آورد.
در نهایت: برند خوبی بسازید و به تصویر خود متعهد باشید. اعتماد از طریق تکرار به دست خواهد آمد.
استفاده مناسب از منابع
شاید شما با اهمیت رتبه بندی شرکت ها آشنا باشید، ولی شاید منابع و زمان لازم را برای ایجاد محتوای جدید، موثر و مفید برای وب سایت خود در اختیار نداشته باشید.
در چنین حالتی، بهترین راه استفاده از خدماتی مانند گوگل و بینگ (Bing) است، تا به این ترتیب بدون استفاده از کلمات کلیدی رایج و پرکاربرد در صدر لیست موتورهای جست وجوگر قرار بگیرید. چنانچه بودجه کافی برای تبلیغات دارید، ولی زمانی برای تولید محتوا در اختیار ندارید، این یک روش مناسب برای استفاده از منابع است.
ولی اگر بودجه کافی برای تبلیغات ندارید، شاید انجام یک تبلیغات گران قیمت تلویزیونی منطقی نباشد. یک کمپین تبلیغاتی در فیس بوک راهی بسیار موثرتر خواهد بود، زیرا شما به این ترتیب هزینه های روزانه خود را کنترل خواهید کرد.
منابع موجود را صادقانه ارزیابی کنید و از آنها برای رشد تجارت خود کمک بگیرید.
حضور در بهترین نقاط
حدس سلیقه و نیاز مشتری عملی بسیار خطرناک است. برای مثال، چنانچه شما به یک برنامه رادیویی خاص علاقه دارید و حدس می زنید که مشتری نیز به آن علاقه خواهد داشت، شاید بودجه خود را روی یک تبلیغ رادیویی گران قیمت، بی فایده و اشتباه هزینه کنید.
اگر بودجه شما در مکان اشتباهی هزینه شود، سرمایه شما به هدر خواهد رفت. شما باید مشتری خود را بشناسید. پس پرسشنامه طراحی کنید. وب سایت های شلوغ را شناسایی کنید، کتاب و مجله مورد علاقه مشتری را بشناسید، با برنامه های تلویزیونی و رادیویی پرطرفدار آشنا شوید.
هنگامی که تبلیغ با درک مناسبی از مشتری همراه شود، مشتریان بیشتری، حتی در سطح بین المللی، جذب خواهید کرد.
نکات نهایی
راه های بسیاری برای کسب درآمد از طریق تبلیغات وجود دارد. کلید انجام این کار درک مشتری، شناسایی سرگرمی های پرطرفدار و اختصاص منابع به این کانال های خاص خواهد بود.
تبلیغات را به هیچ عنوان نادیده نگیرید. شما باید به رویکرد خود دقت کنید و در زمان مناسب، در مکان مناسب حضور داشته باشید.