حتی اگر به اکوسیستم شرکت دیگری متعهد باشید، باز هم هیچ راهی برای گریز از سلطه مایکروسافت، پیش روی شما قرار ندارد.
زمانی که متوجه این حقیقت شوید شاید دیگر دیر شده باشد. مایکروسافت به همه حوزه ها هجوم آورده است. نه تنها رایانه های شخصی، بلکه حتی آیفون، دستگاه های اندرویدی، پرنده های بدون سرنشین، بلندگوهای هوشمند و . . .، مایکروسافت در حال تسخیر همه چیز است.
اگر بخواهیم کنفرانس توسعه دهندگان بیلد امسال مایکروسافت را در یک نکته خلاصه کنیم، آن نکته موج حرکت آرام و پرقدرت این غول فناوری برای حضوری نامحسوس و ماهرانه در زندگی همه افراد خواهد بود.
ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، در روز نخست کنفرانس امسال مایکروسافت گفت:
جهان یک رایانه است.
رایانه ها دیگر محدود به لپ تاپ ها و جعبه هایی که زیر میز قرار می گیرند یا حتی دستگاهی مستطیلی فلزی و شیشه ای که در جیب خود می گذارید نیست. آن تعریفی که ما به صورت سنتی از رایانه داریم، یعنی دستگاهی که دارای صفحه نمایش و رابط کاربری گرافیکی باشد در حال تغییر است.
مایکروسافت همه جا
با اتصال فراهم شده به سامانه های ابری و هوش مصنوعی همه چیز در حال تبدیل شدن به رایانه است. حتی بلندگوها با هوش مصنوعی و تشخیص گفتار ترکیب شده اند. پرنده های بدون سرنشین که در حال حاضر تنها می توانند عکسبرداری و فیلمبرداری کنند، به زودی با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین قادر به تحلیل محیط و درک آن خواهند بود.
برخلاف گوگل و اپل که سعی می کنند کاربران را به خرید دستگاه های دارای صفحه نمایش زیبا و دلفریب سوق دهند، مایکروسافت حقیقت دیگری را پذیرفته است و رویای خود را دنبال می کند: مایکروسافت می خواهد زیرساخت بیش از ۲۰میلیون دستگاه هوشمندی باشد که تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهند شد.
مایکروسافت تنها به یک قسمت از کیک راضی نیست و می خواهد همه آن را از آن خود کند.
برای تحقق بخشیدن به این رویا، مایکروسافت نقشه راه خود را تغییر داده است. حالا این شرکت برخلاف گذشته که می خواست ویندوز را روی همه چیز نصب کند، تصمیم دارد در زمین دیگران بازی کند تا هرچه بیشتر در دستگاه های مختلف حضور داشته باشد. در طول کنفرانس همه کسانی که روی صحنه آمدند از مدیرعامل گرفته تا کارشناسان، بارها تأکید کردند دنیای جدید دنیایی چنددستگاهی است. بر همین اساس مایکروسافت می داند باید در همه دستگاه ها حضور داشته باشد؛ حتی آنهایی که کاملا در رقابت مستقیم با محصولات این شرکت هستند.
این به معنای عبور مایکروسافت از شکست در حوزه گوشی هوشمند و تغییر رویکرد به ارائه خدمات در دستگاه هایی مانند آیفون و اندرویدی ها است. از دیگر اقدامات شرکت در این راستا می توان به همکاری با کوالکام برای ساخت کیت بینایی هوش مصنوعی برای بهبود هوش در دوربین های امنیتی و افزایش قدرت پلتفرم هوش مصنوعی آژور اشاره کرد. مایکروسافت حتی موفق شده است DJI را به عنوان یکی از شرکت های پیش رو در حوزه پرنده های بدون سرنشین متقاعد کند از آژور برای توسعه کاربردهای صنعتی خود استفاده کند.
یکی دیگر از مأموریت های جدید مایکروسافت اتصال برخی از سرویس هایش با محصولات شرکت های دیگر است. یکپارچه سازی کورتانا و الکسا را می توان یکی از نمونه های این مأموریت جدید دانست. شاید واضح ترین دلیل برای این کار سوالی مشخص است:
فناوری خوب به چه کاری می آید اگر مردم از آن استفاده نکنند؟
شاید جالب تر از همه این باشد که چگونه هوش مصنوعی و سرویس های مایکروسافت به طور نامرئی و دور از دید ما در حال رسیدن به اهداف این مأموریت جدید در همه جا هستند. احتمالا بیشتر مردم حتی خبر هم ندارند مایکروسافت تا چه میزان در متن زندگی آنها قرار گرفته است.