هر کارآفرین مشتاق پیشرفتی از نقش یک تیم خوب و با انگیزه در کسب نتایج موفق تجاری آگاه است. مردم در هر سازمانی نقش های مهمی را بر عهده می گیرند، نقش هایی که بدون شک از هر فرآیند و تکنولوژی مهم تر هستند. کارآفرینان باید در زمان کار با تیم دقت زیادی به خرج دهند، زیرا کوچک ترین مسائل باعث کاهش خروجی یا نابودی تیم خواهند شد. تاجران موفق با رمز و راز حفظ نشاط در تیم و کسب بهترین نتیجه آشنا هستند.
به همین دلیل، یکی از وب سایت های کارآفرینی در هند مصاحبه ای با دو تن از مدیران موفق ترتیب داد تا مخاطبان با نحوه حفظ انگیزه در تیم آشنا شوند.
اولین مدیر، ویشواپریا کوچهار، موسس و مدیرعامل شرکت مشاوره ای بلومایندز بود. حوزه فعالیت این شرکت، ایجاد تحول در مردم و شرکت ها از طریق روش های پایدار و غیرمتعارف آموزش است.
در ادامه با نظرات این مدیر باتجربه و دانا آشنا خواهیم شد.
مطلب مرتبط: روش هایی برای حفظ انگیزه
پرورش حس وابستگی
کارآفرین باید در اعضای تیم حس وابستگی ایجاد کند. حفظ انگیزه در تیم نیازمند شادی است و اعضا باید احساس کنند که عضو یک خانواده با هدفی بسیار بزرگ و والا هستند.
ویشواپریا یک مفهوم بسیار زیبا در این مورد ارائه می کند که آن را ارتباط قلبی می نامد. طبق گفته او، «ارتباط قلبی به ایجاد حس مشارکت و عشق در تیم کمک خواهد کرد و استحکام و پایداری تیم را افزایش خواهد داد.» به نظر ویشواپریا، محیط کار در ایجاد و حفظ روابط نقشی اساسی ایفا می کند و بر این نکته تأکید دارد که تمام اعضا باید در محیط کار با یکدیگر ارتباط داشته باشند. به این ترتیب، شادی و همچنین بازدهی افراد افزایش یافته و حس مالکیت به راحتی ایجاد خواهد شد.
ایجاد حس قدرت در تیم
افراد با کمی آزادی بهترین عملکرد خود را ارائه خواهند کرد. مدیریت کوچک ترین وظایف و جزئی ترین فعالیت ها نتیجه ای جز دلسردی و خستگی برای اعضای تیم نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که اعضا باید بسته به نقش و حوزه کاری خود در شرکت، تا حدی از قدرت تصمیم گیری نیز برخوردار باشند. افراد مسئولیت پذیر زمانی که خاطر ویژگی ها و مهارت های شان شناخته، و تا حدودی صاحب قدرت و اختیار شوند، انگیزه و انرژی فوق العاده ای کسب خواهند کرد.
ویشواپریا چنین می گوید: «من تمام شغل ها و محیط هایی که از آنها نفرت داشتم را به خوبی به یاد می آورم. همچنین محیط های کار نادر و کمیابی که گاهی دلتنگ آنها می شوم را نیز به خاطر دارم. این محیط ها پویایی، آزادی و صمیمیت خاصی داشتند و مبنای کار خود را بر اساس ارائه مسئولیت پذیری، مسئولیت و همچنین اختیار قرار داده بودند.»
ارائه فرصت رشد
هر فردی با هدف و رؤیا رشد وارد یک سازمان می شود. سازمان هایی که به این خواسته توجه دارند، همواره تیمی مستعد و باانگیزه خواهند داشت. کوچهار از طریق تجربه و تحقیق دریافت که «درگیری با کار، یادگیری مداوم، پیشرفت شغلی و ارائه فرصت رشد در ایجاد انگیزه برای تیم نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.»
دومین مدیری که وب سایت با او مصاحبه کرد، سورش راماچاندران، مدیرعامل و مدیر کانال ارشد شرکت ای کیو فیلمز بود. ای کیو فیلمز شرکتی است که سیستم های پشتیبانی کننده از ویدئوهای 360 درجه را به سازمان ها ارائه می کند. آنها در حوزه های مختلف تولید ویدئو فعال هستند و میان تعداد زیادی از نقاط تماس هماهنگی به وجود می آورند. در چنین مکانیسمی، حفظ انگیزه تیم جهت دستیابی به موفقیت و تکمیل کار بسیار حیاتی است. اکنون با نظرات تجربی سورش آشنا خواهیم شد.
کسب اعتماد و ایجاد اعتماد به نفس
برای اکثر افراد، انگیزه با حس اعتماد به رهبر و سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، رابطه ای مستقیم دارد. کارآفرینان موفق اعتماد تیم را جلب و حفظ می کنند. مقوله گسترده ای مانند اعتماد وجوه مختلفی را دربر می گیرد. برای مثال، تضمین دریافت حقوق پس از پایان کار، در صورتی که اعضای تیم جزو کارمندان تمام وقت شرکت نیستند، انگیزه زیادی ایجاد خواهد کرد. تجارت های بسیاری دستمزد کار را به صورت قسطی و دوره ای دریافت می کنند. این کار باعث ایجاد تأخیر در پرداخت حقوق اعضای قراردادی خواهد شد. سورش مشارکت با چندین سهامدار و جلب اعتماد آنها را جزو یکی از دلایل اصلی موفقیت خود می داند. او چنین نظری دارد، «به علاوه، آنها می دانند که هرگاه من پروژه ای در دست داشته باشم، مستقیماً به آنها مراجعه خواهم کرد.» پس ایجاد اعتماد و انگیزه باعث تضمین حفظ انگیزه و دستیابی به بهترین نتیجه خواهد شد.
مطلب مرتبط: گام های انگیزش کارمندان / چگونه کارمندان با انگیزه را شکار کنیم؟
استخدام افراد صحیح
علاوه بر مدیریت صحیح، نکته مهم بعدی جهت ایجاد یک محیط باانگیزه و پرانرژی، استخدام افراد صحیح است. استخدام ترکیب درستی از افراد از لحاظ مهارت و کارایی باعث سهولت کار برای تمام اعضای تیم خواهد شد. استخدام حتی یک نیروی اشتباه باعث نابودی روحیه و جریان کار می شود. سورش چنین می گوید: «من در زمان انتخاب همکار از سه مرحله پیروی می کنم. بدیهی است که اولین مرحله، کار خواهد بود. دومین مرحله قیمت گذاری، و سومین مرحله رفتار و اخلاق است. من تنها زمانی با شخصی همکاری خواهم کرد که از تمام این سه مرحله سربلند خارج شود.»