به قلم: کریستین آوستین
طراح و توسعه دهنده وب سایت در شرکت ایمپکت
استفاده از یک خط داستانی گیرا در وب سایت شرکت، به فرهنگ جدیدی در عرصه بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است.
در گذشته، برندها به صورت سنتی به نحوی کاملا منطقی و ریاضی وار به تبلیغات می پرداختند. هدف وب سایت این بود که تمام نکات فنی را به گوش مخاطب برساند، اما امروز دیگر مردم علاقه چندانی به شنیدن ویژگی های فنی یک کالا ندارند.
این به آن معناست که باید با روش های منحصر به فرد تری با مخاطب وارد تعامل شد و مخاطب را به خواندن مطالب تا انتهای صفحه ترغیب کرد.
در اینجاست که استفاده از هنر داستان سازی به خصوص برای کسب و کارهای B2B به کمک خواهد آمد. برای این نوع کسب وکارها، استفاده از یک خط داستانی اغلب فراموش می شود، چراکه مخاطبان معمولا اشخاص حقوقی هستند. اما مهم است به خاطر داشته باشیم که نهایتا کسی که در مورد خرید کالا یا خدمات شما تصمیم می گیرد یک انسان است که اگر شما را نشناسد یا با خواندن مطالب وب سایت شما جذب نشود، به معامله با شما اقدام نخواهد کرد.
برای الهام گرفتن در این زمینه، با هم مروری خواهیم داشت بر مثال های موفقی از خلق خطوط داستانی توسط برندهای مطرح کسب وکارهای B2B که در این مقاله جمع آوری شده اند.
1. SurveyGizmo
شرکت سوروی گیزمو، نرم افزارش را به عنوان کالایی که «باعث لبخند شما می شود» تبلیغ می کند. این شعار به همراه تصویرسازی های زیبای وب سایت شرکت، باعث کاهش اضطراب مخاطب شده و او را به استفاده از این نرم افزار تشویق می کند.
گرچه این نرم افزار توسط بسیاری از شرکت های معظم و مهم استفاده می شود، اما در وب سایت این شرکت از طراحی های سرد و رسمی استفاده نشده و برعکس، رنگ های روشن برای القای پیام دوستانه و «تبسم آفرین» این شرکت به کار گرفته شده اند. محتوا و تصاویر وب سایت سوروی گیزمو (SurveyGizm) در تمام صفحه اصلی به بازدیدکننده ها این حس را القا می کند که استفاده از این نرم افزار، ساده و قیمت خرید آن، قابل قبول است.
2. Wun Systems
شرکت وون بعد از معرفی نرم افزارش بر جذب خریدار از بین بازدیدکنندگان وب سایتش تمرکز کرده و در ابتدای ورود هر مخاطب از او در مورد نوع محیط کاری اش سؤال می کند. اگر روی هر یک از پاسخ ها کلیک کنید، به صفحه ای منتقل می شوید که محصولات مناسب نوع کار شما در آن تبلیغ و معرفی شده اند.
اگر هم به سؤال پاسخ ندهید و در صفحه اصلی بمانید، مثال هایی از رضایت سایر شرکت ها از محصولات وون برای مطالعه شما قرار داده شده است.
استفاده وب سایت وون از فضا، حروف بزرگ، طراحی و علائم راهنما (فلش های بزرگ سفید) باعث حفظ توجه مخاطب شده و آنها را به مطالعه کامل صفحات تشویق می کند.
3. TicketLeap
شرکت تیکت لیپ، هیجان ناشی از خرید بلیت برای یک رویداد را پررنگ کرده و انتظار و اشتیاق برای فرا رسیدن زمان آن رویداد را به خوبی به تصویر می کشد.
برای به حداکثر رساندن مشارکت مخاطبان، این شرکت در یک ویدئوی جالب، روند ساخت وب سایتی برای فروش بلیت رویداد مورد نظر شما را به تصویر کشیده است.
در صفحه اصلی وب سایت این شرکت، تصاویر جذابی از نرم افزار این شرکت و نیز فهرستی از رویدادهای آینده قرار داده شده است. این کار باعث افزایش اشتیاق سایر کسب وکارها به استفاده از نرم افزار این شرکت برای افزایش فروش بلیت رویدادها می شود.
4. Zendesk
زندسک به عنوان نرم افزاری برای مدیریت ارتباط با مشتریان، خود را به جای خریدارانش می گذارد و دقیقا برای مخاطبان توضیح می دهد که چگونه می توانند با استفاده از این نرم افزار، به مشتریان نزدیک تر شوند.
این شرکت همچنین اعتماد خریدارانش را جلب کرده و به آنها اطمینان می دهد که با رشد و تغییر کسب وکارشان، زندسک کماکان در کنار آنها خواهد بود. این موضوع به خریداران زندسک نشان می دهد که بعد از خرید نرم افزار، زندسک آنها را فراموش نمی کند.
سایر بخش های وب سایت نظیر صفحات معرفی محصولات با طراحی های زیبا و تعاملی و محتوای مرتبط با آن تصاویر پر شده است.
5. Kelser
شرکت کلسر با استفاده از وب سایتش خود را به عنوان شرکتی مطرح کرده که راه حل های ساده ای را برای غلبه بر چالش های مربوط به حوزه فناوری اطلاعات (IT) در اختیار شما قرار می دهد. این شرکت از روش داستان پردازی برای نشان دادن مشکلات کار با فناوری استفاده می کند و سهولت استفاده از ابزارها و نرم افزارهای این شرکت را برای حل اینگونه چالش ها به نمایش می گذارد.
فیلم کوتاهی که در صفحه اصلی وب سایت این شرکت قرار داده شده نشان می دهد که صرف نظر از اندازه کسب وکار شما، این شرکت می خواهد به طور شخصی با شما همکاری کند تا راه حل های مناسبی برای مسائل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات به شما ارائه دهد. این امر به کاربران وب سایت اجازه می دهد که احساس راحتی داشته و بدانند که این شرکت می خواهد در تمام مسیر کشف و رفع مشکلات، در کنار مشتری باشد.
نحوه بیان و لحن مطالب در تمام صفحات وب سایت، این حس را به کاربر می دهد که این شرکت از همکاری و شفافیت کاری در ارتباط با مشتریانش لذت برده و به هر قیمتی که شده، کار با نرم افزارش را برای خریداران به تجربه ای ساده و لذتبخش تبدیل می کند.
6. Freshdesk
شرکت فِرِش دسک خدماتی شبیه به شرکت ذِندسک ارائه می دهد و نرم افزاری برای مدیریت ارتباط با مشتریان تولید کرده و به میزان رضایتمندی مشتریان را به بهترین نحو اندازه می گیرد.
این شرکت اصولا بر این نکته تأکید دارد که نرم افزار آنها می تواند بر احساس رضایت مشتری تأثیر بگذارد. در تمام صفحات وب سایت این شرکت از تصاویر کودکان بامزه و خندان استفاده شده تا به شما کمک کند حس رضایتی را که می خواهید مشتری تجربه کند ابتدا در خود شما ایجاد کند.
با دارا بودن بیش از 50هزار کاربر که با استفاده از این نرم افزار به موفقیت های چشمگیری در زمینه ارتباط با مشتریان نائل شده اند، هر کسی به استفاده از این نرم افزار ترغیب می شود.
7. MyMoriam
شرکت مای موریام بر حس امید کاربرانش برای تحقق رؤیاها و اهداف بزرگ و خلق خاطره های ماندنی تمرکز کرده است. با استفاده از این برنامه، می توانید یک فهرست آرزوها برای خودتان تهیه و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کنید.
بازدید از وب سایت این شرکت باعث می شود حس کنید که هیچ کاری برای شما غیرممکن نیست؛ حتی کارهایی که هیچگاه فکر نمی کردید بتوانید آنها را به انجام برسانید.
خواندن داستان های رضایت کاربران قبلی و فعلی این برنامه به شما فرصت می دهد تا ببینید دیگران با استفاده از این برنامه به چه اهداف و رؤیاهایی دست پیدا کرده اند. این روش (انتشار نظرات سایر کاربران)، برای به هیجان آوردن و امیدوار کردن خواننده برای استفاده از این برنامه بسیار کارساز است.
8. Weirdly
شرکت ویردلی به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از یک برنامک نمونه (Demo)، نحوه استفاده از نرم افزار استخدامی این شرکت را تجربه کنید.
از آنجایی که وب سایت این شرکت، فرهنگ سازی در زمینه استخدام را جزو اولویت های خود قرار داده است، طراحی خلاقانه و رنگارنگی برای وب سایت این شرکت در نظر گرفته شده تا حس زندگی را به بیننده القا کند. در این وب سایت همچنین تصاویر افرادی با احساسات و حالات روحی مختلف به نمایش گذاشته شده تا اهمیت توجه به شخصیت کارکنان در روند استخدام را به تصویر بکشد.
فیلمی که در صفحه اصلی این وب سایت قرار داده شده هم به کاربر نشان می دهد که استفاده از این نرم افزار، چقدر ساده، سرگرم کننده، سریع و جذاب است و با استفاده از این نرم افزار، نیاز به خواندن صدها رزومه به سنتی منسوخ تبدیل می شود.