در سال گذشته میلادی آمازون بالاترین هزینه را در میان شرکت های آمریکایی برای تحقیق و توسعه پرداخت کرده است.
به گزارش زومیت، شرکت های حوزه فناوری پنج رتبه اول در زمینه تحقیق و توسعه را به دست آورده اند و مجموعا ۷۶ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده اند. آمازون با هزینه ۲۲.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ رتبه نخست را در این زمینه به دست آورده که نشانگر افزایش ۴۱درصدی نسبت به سال گذشته است؛ شایان ذکر است که آمازون در سال ۲۰۱۶ نیز موفق به کسب رتبه نخست در این زمینه شده بود.
آمازون این مبلغ را در زمینه سرویس های ابری خود موسوم به AWS، دستیار هوشمند الکسا و فناوری هایی مانند دید رایانه ای هزینه کرده است. این هزینه ها کمک خواهند کرد تا آمازون پروژه های جاه طلبانه ای مانند پروژه Go جهت ایجاد فروشگاه های بدون صندو قدار را به واقعیت تبدیل کند. جالب اینجا است که آمازون اخیرا هدف حمله های توییتری ترامپ قرار گرفته بود. رئیس جمهور ایالات متحده آمازون را به عدم پرداخت مالیات های مربوط به استفاده از سیستم پستی آمریکا متهم کرده بود.
اهمیت هزینه های تحقیق و توسعه تنها به نوآوری و کسب برتری فنی محدود نمی شود. این هزینه ها موجب افزایش بهره وری شده و حدودا ۳درصد از درآمد سرانه را به خود اختصاص می دهند. بهره وری معیاری اقتصادی است که علاوه بر هزینه های تحقیق و توسعه شامل مواردی مانند حقوق و ساعات کاری نیز می شود. در سال های گذشته، به رغم کم بودن استخدام ها و افزایش سود شرکت ها، این معیار در سطح پایینی باقی مانده که چندان قابل توجیه نیست.
پس از آمازون نیز آلفابت، اینتل، مایکروسافت و اپل به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند. جالب این است که فیس بوک نیز با جهشی از رتبه سیزدهم به رتبه نهم سعود کرده است. این شرکت ۷.۸ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه کرده که ۳۲درصد بالاتر از سال گذشته است. بخشی از این افزایش هزینه را می توان به مقر تحقیقاتی مرموز فیس بوک موسوم به «ساختمان ۸» نسبت داد که در آن تحقیقات مربوط به سخت افزار انجام می شوند.
در پایان لازم است متذکر شویم که در این گزارش هزینه های صرف شده برای فناوری و محتوا نیز به عنوان بخشی از هزینه های تحقیق و توسعه آمازون در نظر گرفته شده است.