بحران اخیر فیس بوک همچنان دامن گیر مدیران و کارمندان آن است. اخیرا مارک زاکربرگ پاسخی تند به اظهار نظر مدیرعامل اپل در مورد این بحران داده است.
به گزارش زومیت حدود یک هفته پیش، تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مورد بحران کمبریج آنالیتیکا اظهارنظری جنجالی داشت. او عنوان کرد که باید قوانین بیشتر و سختگیرانه تری در ارتباط با شرکت هایی همچون فیس بوک وضع شود.
کوک علاوه بر تأکید روی وضع قوانین جدید حفظ حریم شخصی، در صحبت هایش به این نکته اشاره کرده بود که اپل هیچ گاه رفتاری شبیه به فیس بوک نخواهد داشت و اطلاعات مشتریان خود را به آژانس های تبیلغاتی نمی فروشد. اکنون و یک هفته پس از این اظهار نظر، مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل فیس بوک، در مصاحبه ای با وبسایتVox، پاسخی جنجالی به سخنان تیم کوک داده است:
به عقیده من اینکه ما تنها به افرادی خدمات دهیم که هزینه پرداخت کنند، روشی اشتباه و کم خردانه است. علاوه بر آن، این روش کاری با واقعیت هم هم خوانی ندارد. واقعیت این است که اگر قصد ساختن سرویسی برای خدمت دهی به تمام افراد جهان داشته باشید، قطعا برخی از افراد نمی توانند هزینه آن را پرداخت کنند. در نتیجه، برای پشتیبانی از ساخت چنین سرویسی، نیاز به طرح های درآمدی آگهی محور داریم تا بتوانیم خدمات را با کمترین هزینه به کاربران ارائه دهیم. کاملا مشخص است که این نوع از کسب درآمد هیچ منافاتی با اهمیت دادن به مردم ندارد.
در مقابل من فکر می کنم که بهتر است دچار سندرم استکهلم نشویم. (حالتی که گروگان با گروگانگیر حس همدردی پیدا می کند) در نتیجه نباید به شرکت هایی که بیش از اندازه از کاربران هزینه می گیرند اجازه دهیم که ما را گول بزنند. آنها می خواهند ما قانع شویم که بیشتر از بقیه به کاربران اهمیت می دهند.
البته تیم کوک پیش از این مصاحبه، صحبتی با کارشناسان شبکهMSNBC داشت که به زودی پخش خواهد شد. او در این مصاحبه می گوید: با فروختن اطلاعات مشتریان، می توان درآمد هنگفتی کسب کرد. در این حالت، مشتریان به محصولات ما تبدیل خواهند شد. ما انتخاب کردیم که چنین روندی در پیش نگیریم.
در پایان وقتی از کوک سؤال شد که در موقعیت های مشابه با بحران فیس بوک چه اقدامی خواهد کرد، او پاسخ داد: «ما هرگز در چنین موقعیتی نخواهیم بود.»