کسب و کار تبلیغات آمازون، در سال گذشته افزایش سود 60 درصدی داشته است و این شرکت می گوید تبلیغات، هم برای مشتریان و هم برای آگهی دهندگان در حال «باارزش تر» شدن است.
شرکت آمازون معتقد است که تبلیغات، در حال تبدیل شدن به یک «عامل کلیدی» در کسب وکارش است، زیرا ارائه تبلیغات، روز به روز هم برای مشتریان و هم برای برندها «ارزش بیشتری» پیدا می کند.
«سایر درآمدهای» آمازون که عمدتا شامل کسب وکار تبلیغات این شرکت و نیز قراردادهای مشترک کارت اعتباری است، در نتایج مالی سه ماهه چهارم، با افزایش 60درصدی، به سالانه 1.7 میلیارد دلار رسید که البته در مقایسه با سه ماهه قبلی که «سایر» درآمدها افزایشی 58درصدی داشت، سرعت رشد اندکی را نشان می دهد.
بریان اولساوسکی، مدیر ارشد مالی آمازون، ضمن صحبت هایی در پاسخ به سرمایه گذاران بیان داشت که آمازون، کسب وکار تبلیغات خود را به عنوان یک «مسیر کلیدی برای ورود برندها و بنگاه ها به فضای بازاریابی تجارت الکترونیک» می بیند و آن را شکل دیگری از تبلیغات دیجیتالی می داند که فراتر از استفاده از موتورهای جست وجو و شبکه های اجتماعی است.
وی توضیح داد: «راهبرد ما این است که توسط فرآیند تبلیغات، به تجربه مشتری اضافه کنیم. ما می خواهیم مشتریان مان قادر به دیدن برندهای جدید بوده و روال راحت تری برای کشف محصولات مدنظر خود داشته باشند.»
«به نظر ما برای برندها، به ویژه برندهای نوظهور، ارزش پیشنهادی برند {در} این است که می توانیم برایشان راه هایی برای رسیدن به مشتریان جدید پیدا کنیم. ما به تمامی آگهی دهندگان چه بزرگ و چه کوچک، کمک می کنیم تا بتوانند به پایگاه مشتریان مان دسترسی پیدا کنند تا بر اساس آن بتوانند آگاهی برند (brand awareness) خود را افزایش داده و در نهایت تصمیم بهتری برای خرید مشتری فراهم کنند.»
آمازون می تواند در فضای تبلیغاتی، نقش بسیار مهم تری ایفا کند. تحلیلگران سیتی گروپ (Citi) برآورد کرده اند که درآمدهای تبلیغاتی آمازون می تواند در سال جاری به بیش از 10 میلیارد دلار و تا سال 2028 به بیش از 50 میلیارد دلار افزایش یابد.
با این حال، کسب وکار تبلیغات فعلی آمازون، هنوز تحت الشعاع گوگل و فیس بوک قرار دارد. درآمدهای تبلیغاتی آلفابت (Alphabet)، شرکت مادر گوگل، در سه ماهه چهارم سال به 27.3 میلیارد دلار افزایش یافت، در حالی که این مقدار برای فیس بوک به 12.8 میلیارد دلار رسید.
آمازون همچنین از نحوه عملکرد الکسا (Alexa)، دستیار صوتی خود «بسیار خوشحال» است و آن را «یک غافلگیری بسیار مثبت برای خویش» عنوان کرده است. دستگاه هایی مانند اکو(Echo)، رکورد فروش بالایی را ثبت کرده اند و اگرچه آمازون رقم واقعی را گزارش نکرده است، اما اکنون بیش از 30 هزار مهارت برای اسپیکر هوشمند الکسا وجود دارد.
اولساوسکی اذعان داشت: «[ما] سطح بالایی از مشارکت مشتریان، شامل افزایش میزان خرید صوتی، رشد در عملکرد و رشد شرکایی را که با آنها کار می کردیم شاهد بوده ایم و مهارت های الکسا به سرعت افزایش یافته است که این غافلگیری بسیار مثبتی برای ماست.»