به قلم: دیلان سلبرگ
چند هفته پیش در همایش Multifamily Social Media Summit سخنرانی داشتم. این دومین سخنرانی من در این مراسم بود. برهمین اساس قصد ارائه مطالب تازه و جذاب به مخاطب را داشتم. سخنرانی من براساس برنامه ریزی در مورد پیام رسان فیس بوک بود.
چند روز پیش از مراسم یکی از اعضای تیم آکادمی Hubspot از من در مورد علاقه ام به استفاده از مسنجرها در زمینه آموزش مخاطب سؤال کرد. باید اعتراف کنم که اصلا به چنین موضوعی فکر نکرده بودم. از آنجایی که در تیم Hubspot افراد ماهر و خبره زیادی حضور دارند، بدون شک ارائه این پرسش ایده خاصی در خود پنهان ساخته بود. برهمین اساس در طول مسافرت شش ساعته ام از بوستون به سانفرانسیسکو یک روبات مسنجر به منظور استفاده در طول سخنرانی ام ایجاد کردم.
تبیین اهداف: چرا به روبات در طول سخنرانی ام نیاز دارم؟
پیش از طراحی روبات اهدافی چند را به منظور اطمینان از عملکرد مطلوب مسنجر در طول کنفرانس تعیین کردم. در اینجا فهرستی از کارویژه های مدنظرم را ذکر کرده ام:
- ارائه اطلاعات به مخاطب در مورد مسنجر: هدف اصلی سخنرانی من ارتقای اطلاعات و آموزش مخاطب در مورد مسنجرها بود. برهمین اساس اگر روباتم قادر به کمک در این زمینه نبود، دلیلی برای ارائه سخنرانی و استفاده مخاطب ها از مسنجرها وجود نداشت.
- جذب مخاطب در طول سخنرانی: بدون شک روبات طراحی شده فرآیند سخنرانی ام را پیچیده و سخت فهم نمی کرد. برعکس، این افزونه تجربه بهتری به مخاطب عرضه می کند.
- جمع آوری نظرها پس از مراسم: دریافت نظرها و انتقادهای افراد حاضر در جلسه به صورت دستی کاری وقت گیر است. برهمین اساس روباتم را سازگار با این نیاز اساسی طراحی کردم. مسنجرها یکی از ساده ترین و در عین حال سریع ترین ابزارها به منظور جمع آوری نظرات دیگران است.
- اشتراک گذاری اسلایدها پس از مراسم: جابه جایی مداوم سخنران روی صحنه و همچنین مکث های گاه و بیگاه به منظور نمایش اسلایدها از کسل بارترین تجربه های هر مخاطبی است. برهمین اساس روبات های مسنجر امکان اشتراک گذاری همزمان یا ارائه اسلایدها پس از مراسم به کاربران را فراهم ساخته اند.
- هدایت مخاطب به صفحه شخصی سخنران: آخرین انتظار من از روباتم هدایت و تشویق مخاطب ها به ادامه گفت وگوست.
به محض فراغت از تعیین اهداف نوبت به ساخت این ابزار به ظاهر ساده و در عین حال تأثیرگذار می رسد.
ایجاد و ارائه روبات
نخستین اقدام من ایجاد یک صفحه فیس بوک به منظور همگام سازی روباتم با آن بود. پس از آن یک کد QR با ضمیمه لوگوی کنفرانس به منظور سهولت دسترسی مخاطب های سخنرانی ام به روبات ایجاد کردم. طراحی این کد اندکی با نمونه های رایج تفاوت داشت. در واقع هدف اصلی من جلب نظر مخاطب از همان لحظه نخست بود.
نخستین پیام روبات به کاربران خوشامدگویی و جمع آوری برخی اطلاعات پایه در مورد موضوع سخنرانی ام بود. این امر با هدف سنجش میزان انس و آشنایی میانگین مخاطب ها با بحث من صورت گرفت. براین اساس راهنمای مناسبی در جهت شیوه سازماندهی سخنرانی خود به منظور تحقق خواسته های کاربران به دست آوردم.
پس از گذشت 20 دقیقه از سخنرانی ام دومین پیام برای کاربران ارسال شد. این پیام از کاربران درخواست ارائه پرسش های شان را داشت. براین اساس از اتلاف وقت در پایان سخنرانی جلوگیری شده و افراد به صورت آنلاین و در طول ارائه ام نکاتی را مطرح ساختند. استفاده از این روش به سخنران در جهت مدیریت آنی بحث نیز کمک شایانی خواهد کرد. بدین ترتیب دیگر نیازی به جمع آوری پرسش های انتهای مراسم نیست.
پس از پایان سخنرانی نوبت به دریافت نظرات کاربران در مورد کیفیت ارائه و مطالب است. برهمین اساس پیام سوم 20 دقیقه پس از پیام دوم ارسال می شود. نتیجه برای من بسیار لذت بخش بود. در واقع ارائه فرصت نگارش نظرها به کاربر، او را در ارائه بهترین نظرش یاری می کند.
دو روز پس از پایان مراسم اسلایدهای جانبی را برای کاربران ارسال کردم. در نهایت نیز به عنوان آخرین گام درس اکانت های شخصی ام در توییتر و مدیوم را در اختیار کاربران روبات فیس بوک خود قرار دادم. همچنین اشتراک رایگان Hubspot را نیز برای کاربران روباتم فرستادم.
آیا افراد واقعا از روبات استفاده کردند؟
نتیجه این آزمایش و کاربرد روبات ها بسیار موفقیت آمیز بود. در اینجا به برخی از اهداف و موفقیت های این آزمایش اشاره خواهد شد:
- 70 نفر در روبات فیس بوک من عضو شدند. این به معنای حضور 50درصدی افراد حاضر در سخنرانی ام است که آماری مطلوب برای طرحی شش ساعته محسوب می شود.
- 51 درصد از افراد نسبت به ارائه نظرات شان در مورد کیفیت ارائه ام اقدام کردند. همچنین در برخی موارد یک کاربرد چند نظر گوناگون را ارسال کرد.
- 100 درصد بازخوردهای دریافتی در مورد نحوه ارتقای سخنرانی ام بود. این یعنی بانکی بزرگ از اطلاعات برای بهبود شیوه سخنرانی ام در همایش های بعدی.
- پیام هایی که در طول کنفرانس ارسال شدند به ترتیب 98.5، 96.9، 93.8 و 93.9درصد مشاهده از سوی کاربران روبات داشته اند.
- 85 درصد حاضران در مراسم پیام های من را پس از دو روز مطالعه کردند. این آمار به طور عمده مربوط به مشاهده اسلایدهای ارسالی است.
- 25 نفر روی لینک توییتر و 11 نفر بر روی لینک مدیوم من کلیک کردند. همچنین پنج نفر اقدام به استفاده از هدیه ویژه عضویت Hubspot کردند.
همانطور که مشاهده می کنید، آمارها به خوبی گویای همه چیز است. با استفاده از مسنجر پیش، در حین و پس از سخنرانی من به طور مؤثری مخاطب را تحت تأثیر قرار دادم. همچنین ارتباطی نسبتا عمیق و شخصی نیز با تعداد قابل توجهی از آنها ایجاد کردم. علاوه بر اینها من به هدف اصلی خود یعنی آموزش و ارائه اطلاعات مفید به مخاطب نیز دست یافتم.
اگر شما یک سخنران عمومی و حرفه ای هستید، صادقانه هیچ دلیلی مبنی بر استفاده نکردن از روبات از سوی تان را متصور نیستم. حتی اگر موضوع بحث شما عرصه تکنولوژی، شبکه های اجتماعی و مسنجرها نیست، بهره مندی از روبات های مسنجر در طول ارائه نقش مهمی در نتیجه نهایی خواهد داشت.
پتانسیل نهفته در این ابزار جدید هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. در واقع هر فردی بنابر انگیزه و خلاقیت اعمالی توان بهره گیری متفاوتی از این ابزار را دارد. همچنین اگر در زمینه تکنولوژی صحبت می کنید، استفاد نکردن از ابزارهای مدرنی مانند روبات های مسنجر ماهیت بحث و دقت تان در پیگیری تازه ترین تحولات دنیای فناوری را زیر سؤال خواهد برد، بنابراین به احتمال زیاد اکنون بهترین فرصت برای شروع استفاده از ابزاری نوین در سخنرانی های تان است.