همواره نحوه رقابت با سایرین از جمله مقوله هایی است که مدیران را به خود مشغول می سازد. این امر یک واقعیت غیرقابل انکار است که رشد تکنولوژی و افزایش تعداد افراد بشر، منجر به این امر شده است که تقریبا هیچ صنعت و کسب و کاری را نمی توان منحصر به یک شرکت دانست. به همین خاطر در صورتی که در زمینه رقابت موفق عمل نکنید، موفق به حضوری طولانی مدت و پیشرفت در حوزه کاری خود نخواهد شد. اگرچه هر مدیری در این رابطه برای خود برنامه هایی را دارد، با این حال بهتر است در این رابطه با توجه به نظر کارشناسان و افراد صاحب نظر، عمل کنید.
در همین راستا و در ادامه به بررسی هفت گام ضروری در راستای رقابت موفق با سایر شرکت ها خواهیم پرداخت.
1-رقبای خود را بشناسید
بدون تردید اولین و مهم ترین گام در این رابطه شناخت تیم کاری است. در این بخش لازم است فهرستی از تمامی رقبای خود تهیه کنید. در گام بعد لازم است با جایگاه هر یک در بازار اقدام به ترتیب بندی آنها کرده و عملکرد مثبت و منفی هر یک را مورد بررسی قرار دهید. در گام آخر نیز راهکارهای خود را برای رقابت با هر یک ارائه کرده و زمان اجرا کردن آنها را تعیین کنید. با این حال توجه داشته باشید که شناخت، امری یکباره نبوده و به همین خاطر ضروری است تا همواره حواس خود را معطوف به آنها نگه دارید. از مزیت های دیگر این امر این است که در صورت اعمال حرکتی خصمانه بر علیه شما از جانب آنها، زمان کافی برای واکنش مناسب جهت دفع آن را خواهید داشت.
2-مشتریان خود را بشناسید
علت اصلی این امر به این خاطر است که انتظارات مشتریان ممکن است تغییرات کوچک و یا حتی بنیادین داشته باشد. تحت این شرایط تنها شرکتی می تواند موفق عمل کند که تغییرات را زودتر از سایرین درک کرده باشد. بدون تردید این امر تنها زمانی محقق خواهد شد که شرکت ها ارتباط کافی با مخاطبان خود داشته باشند. در این رابطه راهکارهای متعددی وجود دارد که ضرورت مطالعه در این رابطه را تشدید می کند. با این حال همواره نباید منتظر بمانید تا مشتری تغییرات را اعمال کند. درواقع در راستای کنار گذاشتن رقبای خود بهتر است خودتان تغییراتی جدید را صورت دهید. با این حال محور آن باید به سمتی باشد که رضایت مشتری را به دست آورد در غیر این صورت اقدامی ناموفق خواهد بود.
3-تفاوت ایجاد کنید
همواره باید دلیلی وجود داشته باشد که افراد برند شما را ترجیح دهند. این امر درواقع مزیت رقابتی و عامل تمایز شما خواهد بود. به همین خاطر بهتر است منحصر به فرد بودن را به عنوان یک اصل مهم بپذیرید. اگرچه تمایل بسیاری از شرکت ها تقلید از اقدامات موفق است، با این حال مواجه شدن با محصولی تکراری بدون تردید جذابیت لازم را به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر توصیه می شود اقدامات خود را متنوع ساخته و از انجام کارهای جدید هراسی نداشته باشید. اگرچه این امر که تمامی بخش های شرکت کاملا متفاوت با سایرین باشد، امکان پذیر نخواهد بود. با این حال در این رابطه لازم است مواردی را منحصر به فرد سازید که در معرض دید مشتری خواهد بود.
4-به اقدامات خود سرعت بیشتری دهید
امروزه هیچ چیز به اندازه زمان از اهمیت برخوردار نبوده و به همین خاطر شرکت هایی موفق خواهند بود که بتوانند اقدامات خود را به نحوی شایسته با سرعت بیشتری انجام دهند. بدون تردید فرصت ها منتظر شما نخواهند ماند و در صورتی که خود را سرگرم انجام کاری نگه دارید، شانس انجام اقدامات دیگری را که ممکن است برای شما موفقیت بسیاری به همراه داشته باشد، از دست خواهید داد. در این رابطه دو اقدام ضروری است. 1- کنار گذاشتن وسواس فکری و ایده آل گرایی در تمامی مراحل کار 2- استفاده از تیم کاری مناسب و مشارکت بیشتر در انجام کارها
5-از تکراری شدن خود جلوگیری کنید
این امر بیشتر شامل تبلیغات شرکت ها است. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که برندها در زمینه تبلیغات خود به نحوی یکسان با یک سیاست مشخص عمل می کنند. این اقدام در درازمدت مخاطب را با دلسردی مواجه خواهد ساخت. از جمله اقدامات ساده در این رابطه این است که تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی و سایت رسمی خود را همواره به روز کنید. با این حال تنها به روز رسانی در این رابطه ملاک نبوده و استفاده از تیم تصویربرداری حرفه ای نیز به تأثیرگذاری بیشتر کمک خواهد کرد.
همچنین ضروری است با اقداماتی آرم تجاری شرکت را همواره در معرض دید جامعه هدف خود قرار دهید. به هر میزان که در این رابطه خلاقانه تر عمل کنید، شانس مورد توجه قرار گرفتن شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین به خاطر داشته باشید که اقدامات باید با زمینه کاری شما در ارتباط باشد در غیر این صورت متهم به غیرحرفه ای و نامربوط بودن خواهد شد.
6-بازاریابان خود را از میان افراد موجود در منطقه ای که فعالیت می کنید، انتخاب کنید
همواره این احتمال وجود دارد که نمایندگی ای را در کشوری دیگر احداث کنید و یا از همان ابتدا فعالیت خود را در کشوری دیگر شروع نمایید. تحت این شرایط شناخت، عاملی مهم برای شما خواهد بود. به همین خاطر الزامی است تا بازاریابان خود را از میان افراد همان جامعه انتخاب کنید. در این رابطه حتی مشتریان شما نیز می توانند کمک شایانی محسوب شوند.
7-آینده نگر بوده و از ارائه تخفیفات ویژه غافل نشوید
عامل قیمت از جمله مواردی است که همواره در خرید مورد توجه افراد قرار می گیرد. به همین خاطر در صورتی که بتوانید قیمت خود را برای مشتری کاهش دهید و محصولات خود را به اصطلاح مقرون به صرفه کنید، بدون شک با واکنش مثبت بازار مواجه خواهید شد. با این حال این امر به معنای کاهش کیفیت نباید تلقی شود زیرا این سیاست باعث خواهد شد امکان موفقیت طولانی مدت برای شما میسر نباشد.
همچنین با اقداماتی نظیر ارائه تخفیفات ویژه تفاوتی را میان مشتریان باسابقه خود با سایرین ایجاد کنید. این امر خود افراد را به خوبی به خرید بیشتر ترغیب خواهد کرد. همچنین ضروری است آینده نگری را به عنوان عامل بقای شرکت خود در آینده مورد توجه قرار داده و همواره بخشی از اقدامات خود را به انجام کارهایی اختصاص دهید که به نوعی تضمین گر موفقیت شما در سال های بعد خواهد بود.