تیم های بازاریابی و فروش در هر شرکتی، مراحل نهایی عرضه ی محصول را مدیریت می کنند. ارتباط این دو تیم برای بهبود فروش، حیاتی است.
یکی از اتفاقات مرسوم در شرکت های بزرگ، استقلال بیش از اندازه ی تیم ها و فاصله گرفتن آن ها از یکدیگر است. اصطلاحی که در این مواقع استفاده می شود، تشکیل سیلو نام دارد. معنای اصطلاح این است که تیم ها به مرور فرهنگ و روش مخصوص خود را به کار می گیرند و حتی از اشتراک اطلاعات با دیگر دپارتمان ها خودداری می کنند. آموزه های سنتی مدیریت، از بین بردن این سیلوها و دیوارهای فرضی را پیشنهاد می کنند؛ حال آنکه بسیاری از آموزه های سنتی قابل نقد شدن و تغییر هستند. روش های مدرن پیشنهاد می کنند که تیم ها استقلال کلی خود را حفظ کنند، روی مواردی که تخصص دارند متمرکز شوند و مدیران نیز برای حل مشکل گفته شده، پلی بین این دپارتمان های مستقل ایجاد کنند.
دپارتمان های فروش و بازاریابی، بخش های مهم هر سازمانی در سلسله مراتب طراحی و عرضه ی محصول هستند. تیم های آن ها باید تخصص کافی و البته همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند. این دو دپارتمان در تمامی سازمان ها برای آسان سازی رسیدن به اهداف بلندمدت تشکیل می شوند؛ اما قطعا روش کاری متفاوت و فرهنگ خاص خود را دارند.
به هر حال به منظور افزایش سوددهی در طولانی مدت، این دو تیم باید ارتباطی مناسب با یکدیگر داشته باشند. بسته به ابعاد شرکت، ارتباط این تیم ها متفاوت خواهد بود. در شرکت های کوچک می توان با جلسات ساده ی طوفان ذهنی، این ارتباط را برقرار کرد؛ اما زمانی که صحبت از سازمان های گسترده با تیم های بزرگ می شود، این ارتباطات باید منظم تر و حرفه ای تر شوند. برای ایجاد ارتباط مفیدتر در سازمان هایی با هر ابعاد، می توان با بهینه سازی عوامل زیر به نتایج مثبت رسید.
زمانبندی
داده ها و اطلاعات در عصر امروز، باارزش ترین دارایی های هر کسب و کاری هستند. این اطلاعات تا زمانی مفید هستند که در زمان مناسب رد و بدل شوند. به عبارتی اطلاعات کهنه هیچ سودی برای شرکت نخواهند داشت. ایجاد زمانبندی منظم برای جلسات هم اندیشی تیم ها، تبادل به موقع اطلاعات را تضمین می کند. البته ظرفیت های لازم برای برگزاری جلسات اورژانسی و تبادل اطلاعات لحظه ای نیز باید در نظر گرفته شوند.
ابزار
انتخاب ابزار مناسب برای ارتباط تیم ها به فرهنگ سازمان وابسته است. مدیر شرکت با توجه به نیازهای زمانی و مکانی، باید ابزارهای سنتی یا مدرن مناسب را برای ارتباط تیم ها انتخاب کند. فراموش نکنید اطلاعاتی که تبادل نشود، هیچ ارزشی ندارد؛ پس تنها به جمع آوری و مستندسازی آن ها اکتفا نکنید. ابزار مناسب مانند اسلک، ترلو یا هر ابزار دیگر را به سرعت انتخاب کنید و به کار بگیرید.
محتوا
محتوای جلسات تبادل اطلاعات بسیار مهم است. این هنر مدیران تیم ها است که محتوای مناسب را برای جلسات تبادل اطلاعات آماده کنند. قطعا محتوای زیادی از اطلاعات هر تیم قابل تولید است؛ اما محتوایی که قرار است در جلسه ی مشترک با تیم دیگر ارائه شود، باید با هوشمندی انتخاب شود. این محتوا باید علاوه بر تخصصی و حرفه ای بودن، برای تیم مقابل قابل فهم باشد.
در نهایت پیشنهاد می شود اگر می خواهید از نظرات و اطلاعات هر دو تیم فروش و بازاریابی به بهترین نحو استفاده کنید، پل های ارتباطی را با استفاده از موارد گفته شده بسازید. این موارد را می توان مواد اولیه ی پل ها دانست که با هنر مدیریت و با توجه به فرهنگ سازمانی، توسط مدیر بهینه می شوند.